Het is nu zo 24 nov 2024, 22:58

Motorblok vullen met vloeistoffen

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

zooka

Die hard

Motorblok vullen met vloeistoffen

Berichtma 10 jan 2011, 06:58

Nu ik tegen het eind aanloop van het opbouwen moet alles weer gevuld wordenmet koelvloeistof en olie.
Olie vullen moet gewoon gedaan worden door de vuldop neem ik aan of zijn er nog andere plaatsen waar ik dit kan doen nu de deksel er nog af is?
Ik heb dat kleine reservoirtje van de kettingspanner al gevuld.

Koelvloeistof vullen ook door het reservoir neem ik aan alleen dat ontluchten verhaal, dat heb ik nooit eerder hoeven te doen, zeker niet met zo'n geleegd systeem.
Heeft iemand hier een "how to" voor?
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI

RobertF

Professional Goud

Re: Motorblok vullen met vkoeistoffen

Berichtma 10 jan 2011, 12:07

Op het thermostaathuis zit een ontluchtingsschroef. Motor op temperatuur brengen met kachel open en dan ontluchten Eventueel een paar stenen onder de wielen zodat die van voren iets omhoog staat.

Street legal

Professional

Re: Motorblok vullen met vloeistoffen

Berichtma 10 jan 2011, 15:36

Heb je de boutgaten tbv de cylinderkop goed schoongemaakt? elk spoortje vuil in deze gaten kan bij het natrekken van de bouten het blok laten scheuren!!!
Voor de rest sluit ik me bij Robert f aan. Heb je een ontluchtingsschroef met een zaagsnede bovenin, vervang die dan door een nieuwere met zeskant. Scheelt een hoop gemier.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

zooka

Die hard

Berichtma 10 jan 2011, 20:04

Ik zag dat toen de 6 warm liep de man van de anwb hier ook aan draaien, dit is al een nieuwer schroefje dan ja.
Ik heb 2 oprij-bokjes dus dat moet goed komen dan.

Heb de gaten van de kopbouten tot vervelends toe schoon geblazen met een compressor, je wil niet weten wat er allemaal uitkwam en tegen me kanus aan vloog haha...alleen maar olie, drap icm remreiniger :sick: :sick:

sowiso heb ik alle bouten en moeren incl. de gaten waar het in moest met reiniger schoongemaakt en later met een klein beetje olie ingevet.
Bouten en moeren die niet meer mooi of te vies waren heb ik vervangen voor nieuwe rvs-jes

Qua aanslag binnenin de slangen en thermostaat was bijna geen sprake dus kan het systeem wel gelijk vullen met wat erin blijft zonder de boel eerst te flushen.

Had alleen nog een vrag mbt welke soort koelvloeistof erin moet en hoeveel liter moet er eigenlijk in?
Mij werd gewezen dat er verschillende soorten kleuren zijn, rood, geel en blauw.
Moet ik me daar wat van aantrekken of maakt dat verdxer niet uit?
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI

Street legal

Professional

Berichtma 10 jan 2011, 23:35

Ik heb er groene in zitten. In mijn vaders astra zit die rode.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

joep

Master

Berichtdi 11 jan 2011, 10:57

Er zijn verschillende soorten koelvloeistoffen op de markt, en er zijn motoren waar je niet zomaar klakkeloos elke willekeurige koelvloeistof kan gebruiken ivm invreten in de materialen van de motor. wel weten waar je mee bezig bent dus.
Het fijne weet ik er ook niet van, maar ik denk dat voor moderne jonge motoren dit van toepassing is. En dat onze m30 motoren daar geen last van hebben. suc6

Keer terug naar Motorisch