Het is nu ma 25 nov 2024, 00:47

Kortsluiting , auto start niet !

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

Jasa

Pro

Kortsluiting , auto start niet !

Berichtdo 02 jun 2011, 09:27

Gisteren heb ik een "echte" kortsluiting gemaakt, de dynamo was los en kwam klem te zitten met de kale "+" pol tegen het blok aan. Uiteraard geen accuklem van tevoren losgemaakt. :lipssealed: Voordat ik kon ingrijpen was de dikke kabel, welke van de dynamo naar de startmotor(?) gaat, helemaal gesmolten. De enige zichtbare schade was dus de gesmolten kabel welke vervangen moest worden.
Nu heb ik weer alles met nieuwe kabels verbonden maar de auto wil niet meer starten. Als ik de sleutel omdraai dan hoor ik continu de brandstofpomp draaien, wat voorheen niet het geval was. Na enkele seconden gaat deze normaal gesproken uit. Verder, alle lampjes, deurvergrendeling, alles schijnt te werken.
Ik heb de "+" pol van de dynamo losgekoppeld, voor het geval dat er ergens in de dynamo kortsluiting zit, maar geen verandering.
Heeft iemand een idee waar ik verder moet zoeken?

Street legal

Professional

Re: Kortsluiting , auto start niet !

Berichtdo 02 jun 2011, 09:42

Motormanagement. je zal niet de eerste zijn die met een kortsluiting de motronic laat ploffen.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

Jasa

Pro

Berichtdo 02 jun 2011, 10:05

dat klinkt aannemelijk.

weinsberg

Nieuw

Berichtdo 02 jun 2011, 11:41

Hoi Jasa

Wat bedoel je met hij start niet, draait de startmotor niet of slaat hij niet aan. Wat voor type auto heb je?
Zo'n sluiting kan inderdaad schade veroorzaken in de electronica, maar er kan ook eem massa verbinding o.i.d. gesneuveld zijn.
Laatst bijgewerkt door weinsberg op do 02 jun 2011, 23:00, in totaal 1 keer bewerkt.

Jasa

Pro

Berichtdo 02 jun 2011, 14:16

weinsberg schreef:Hoi Jasa

Wat bedoel je met hij start niet, draait de startmotor niet of slaat hij niet aan. Wat voor type auto heb je?
Zo'n sluiting kan inderdaad schade veroorzaken in de electronica, maar er kan ook eem massa verbinding o.i.d. gesneuveld zijn.

De startmotor reageert helemaal niet. Hoeveel kabels gaan trouwens naar de startmotor, 3? Twee dikke en 1 dunne (split-kabeltje)?
Het is een 728i uit '83.

Street legal

Professional

Berichtdo 02 jun 2011, 14:53

Als je de dikke plus hebt verbrand die van de accu afkomt,. deze loopt direkt naar de startmotor, Dus van de accu eentje naar de startmotor en de kleine kabel komt van het contact en bedient het startrelais
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

Jasa

Pro

Berichtdo 02 jun 2011, 22:09

Street legal schreef:Als je de dikke plus hebt verbrand die van de accu afkomt,. deze loopt direkt naar de startmotor, Dus van de accu eentje naar de startmotor en de kleine kabel komt van het contact en bedient het startrelais

welke relais is de startrelais?
Ik heb nog geprobeerde de startmotor rechtstreeks met de accu te verbinden maar hij doet gewoon niks.

Jasa

Pro

Berichtza 04 jun 2011, 18:16

Het probleem is opgelost! De startmotor was niet goed aangesloten :oops: Het tweede stekkertje over het hoofd gezien.
Nu ik de servopomp heb vervangen, maakt deze heel veel herrie en het stuur trilt behoorlijk. Wat is er nu aan de hand??? Ik heb het systeem ontlucht, geen verbetering. Iemand een idee?

Jasa

Pro

Berichtdi 07 jun 2011, 13:59

slotje aub! Alles werkt perfect

Keer terug naar Motorisch