Het is nu ma 25 nov 2024, 00:31

Spuitende slang

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

Bluefinger

Nieuw

Spuitende slang

Berichtdo 09 jun 2011, 17:36

De eerste foto van m'n BMW die ik hier post, is meteen geen fraaie...
Image

Volgens mij is het onderdeeltje 16 http://de.bmwfans.info/parts/catalog/E23/Sedan/Europe/728i-M30/LHD/A/1986/browse/engine/cooling_system_thermostat_water_hoses-2/?

Ik neem aan dat dit onderdeel gewoon bij een willekeurige BMW-dealer te verkrijgen is, of moet ik daar andere capriolen voor uithalen?

Michiel

Professional Goud

Re: Spuitende slang

Berichtdo 09 jun 2011, 17:42

Dat is nog eens een fijne binnenkomer. Idd de juiste slang.
Kan gebeuren, dus snel een verse halen.

ErikAnton

Professional

Berichtdo 09 jun 2011, 17:43

klopt is nr 16 en gewoon te bestellen bij de dealer.

Zelf heb ik alle kw slangen in 1 x vervangen, ziet er goed uit en ben je van dit soort ellende af.Zijn er totaal 8 geloof ik.....
3 dikke 5 dunnen

Bluefinger

Nieuw

Berichtdo 09 jun 2011, 17:48

@Michiel
Inderdaad een lekkere binnenkomer :(
Maargoed, ach, als het niet veel erger wordt allemaal ;)

@EA
Ik zal, als de motor wat is afgekoeld eens inspecteren hoe die andere slangen eruit zien. Kan ik makkelijk bij al die slangen, of moet ik me dan in allerlei rare onmogelijke bochten wringen?

oldie

Professional

Berichtdo 09 jun 2011, 18:08

Ik had dezelfde slang kapot op een toertocht in Duitsland.Reed met een aantal ned en duitse bmw liefhebbers net een rustplaats op en werd er op geadtendeerd dat m,n auto zou rookte. :?
Betreffende slang was precies gescheurd bij de slangenklem,Heb ter plekke de slang in kunnen korten en ben zo toen teruggekeerd in ned.Heb op de terugweg heel goed m,n temp in de gaten gehouden, en regelmatig even gestopt om te kijken of alles nog op zijn plek zat.Je rijd dan niet met een gerust hart naar huis. :x
Meteen allemaal vervangen toen ik thuis was.
Het vervangen van de slangen is goed te doen ,meteen maar alle slangenklemmen vernieuwen.
Ben blij voor je dat het niet onder het rijden gebeurd is,een koppakking is zo maar het nare gevolg.
Succes met de reparatie ;)

Bluefinger

Nieuw

Berichtvr 10 jun 2011, 09:12

K*T hij is niet op voorraad in Zwolle :(
Hij is wel in Assen, maar dat gaat me vandaag niet lukken, geen tijd :crybaby:

Herman

Master

Berichtwo 15 jun 2011, 07:51

kijk ook eens op http://wallothnesch.com

Als je nog wat onderdelen wilde, dan kunnen die slangetjes daar meteen mee komen.
Mijn wervaring is dat ze vaak goedkoper zijn dan de dealer.
Alleen moet je wel voldoende bestellen om de verzendkosten te compenseren.

(voor 1 slangetje zou ik dus niet daar bestellen)

Bluefinger

Nieuw

Berichtwo 15 jun 2011, 17:15

Bedankt voor de tip, ik zal het onthouden!

Maar nu de volgende uitdaging. Het slangetje is vandaag binnengekomen, dus ging ik vol goede moed met een schroevendraaier aan de slag. Alleen eigenlijk heb ik geen idee waar ik moet beginnen :)

Hellep?!?

Ik neem aan dat ik eerst op een of andere manier alle vloeistof eruit moet laten lopen, het slangetje moet vervangen en dan weer bijvullen? Maar hoe precies?

Alle begin is moeilijk laten we maar zeggen ;)

Edit: Vraagstelling iets aangepast

CeesBMW

Site Admin

Berichtdo 16 jun 2011, 00:25

Maak de onderste slang van de radiator los en laat de vloeistof in een bak lopen. Dan schroef je de kapotte slang eraf, en de nieuwe erop.
Alles weer vullen met koelvloeistof en ontluchten via de ontluchtingsnippel op het thermosstaathuis. Gaat makkelijker als je de auto iets opkrikt aan de voorzijde.

Denk je dat het zo gaat lukken of moeten we er ook foto's bij plaatsen ? :lipssealed:
Freude am Fahren

Bluefinger

Nieuw

Berichtdo 16 jun 2011, 08:09

Dank voor je reactie :)

Ik ga aan het einde van de middag proberen het voor elkaar te krijgen :)

RobertF

Professional Goud

Berichtdo 16 jun 2011, 09:53

Zet geen krik onder de carterpan want die gaat er dwars doorheen :angry:

Bluefinger

Nieuw

Berichtdo 16 jun 2011, 09:54

Spreek je uit ervaring? ;)

RobertF

Professional Goud

Berichtdo 16 jun 2011, 11:55

Ja, zo'n 35 jaar geleden had ik twee van die opgeschoten vrienden, aah....doen we effe......en die zouden wel even helpen ontluchten. Krik eronder en de olie kwam eruit. Zo'n aluminium carterpan kan niets hebben. Er zijn er die er een plankje tussen doen, maar dan hangt de hele auto aan de motorophangrubbers, ook bepaald niet gezond. :naughty:

Bluefinger

Nieuw

Berichtdo 16 jun 2011, 20:02

Blergh, ik krijg die slangklem niet los :(
Muurvast zit dat ding...

ErikAnton

Professional

Berichtdo 16 jun 2011, 20:37

vaster aandraaien dan, breekt vanzelf.....

dus het wordt toch wel nodig om alles te vervangen, maar daar sta je vanzelf weer mee.....

alleen de slang lossen welke je wil vervangen dan, het water hoeft er niet eerst uit, komt vanzelf. Zet hem boven gras en niet je oprit.

als de ontluchtings nippel goed vast zit, lekker laten zitten breekt anders. Gewoon vullen en motor starten, steeds max bij vullen, ontlucht redelijk vanzelf.
temp meter in de gaten houden, gaat hij van nul naar temp en schommelen, heb je lucht.

Groeten Erik

pas op met hond of kat, koelvloeistof vinden ze heerlijk door het geurtje, maar gaan er dood aan bij redelijke hoeveelheid.

Bluefinger

Nieuw

Berichtdo 16 jun 2011, 20:44

Dat was in eerste instantie ook een beetje mijn plan, maar is dat niet schadelijk voor de motor, dat er koelvloeistof op komt?

CeesBMW

Site Admin

Berichtdo 16 jun 2011, 22:01

De slangklemmen even inspuiten met WD40 en een nachtje laten staan, dan gaan ze prima los. Koelvloeistof uiteraard even opvangen ! En niet in het gras ! :naughty:
Freude am Fahren

bigboy

Die hard

Berichtdo 16 jun 2011, 22:14

CeesBMW schreef:De slangklemmen even inspuiten met WD40 en een nachtje laten staan, dan gaan ze prima los. Koelvloeistof uiteraard even opvangen ! En niet in het gras ! :naughty:

idd niet op je gras, want ff later...daaag gras en niet voor even :mrgreen: :mrgreen: been there
verslaafd aan bmw, mmmmm een klein beetje dan

CeesBMW

Site Admin

Berichtdo 16 jun 2011, 23:55

Als je kat of hond er al dood aan gaat wat denk je wat er met het gras gebeurd ?

[link]http://nl.wikipedia.org/wiki/Etheenglycol[/link]
Freude am Fahren

Bluefinger

Nieuw

Berichtvr 17 jun 2011, 10:23

Het slangetje is vervangen! :Peace:
Het bijvullen van de koelvloeistof en ontluchten is volgens mij goed gegaan, maar na 500 meter geeft de temperatuurmeter een dermate hoge waarde aan, dat ik terug ben gegaan naar huis. Bij het ontluchten, ook na opgekrikt te hebben, kwam er meteen koelvloeistof uit de nippel en er lijkt, bij het met draaiende motor openen van het reservoir, is daar 'beweging' in te zien. Zie ik iets over het hoofd waardoor de temperatuur zo hoog oploopt?

ErikAnton

Professional

Berichtvr 17 jun 2011, 10:38

Eerst was het goed, naar zeggen alleen 1 slang er af, nieuwe erop.
het aantal liters wat uit de auto kwam er ook weer in?
temp hoog, hoe hoog?
even de dop van het reservoir eraf , motor draaien, steeds knijpen in de bovenste dikke langste slang totdat het reservoir niet meer zakt. ( ondertussen reservoir goed vol houden) eenmaal zeker ontlucht, reservoir op gewenste peil terug brengen, dop erop.

want volgens mij is veel beroering in je reservoir/ belletjes etc te wijten aan of lucht in jee systeem ( welke je er zelf in achter gelaten te hebben) of lucht wat door een lekke koppakking komt.

Toen je slang lek was, toevallig een km gereden zonder water?

Groeten Erik

Bluefinger

Nieuw

Berichtvr 17 jun 2011, 11:08

Thanks voor je reactie, ik had inderdaad al wat geknepen in die slang, maar nu ik dat wat meer gedaan heb met de dop eraf en nog een stukje heb gereden, lijkt het goed te gaan :clap:

Ik bedoelde overigens niet dat er veel beroering in het reservoir zat, maar dat je een heel klein beetje beweging zag.

Toen ik ontdekte dat de slang lek was, heb ik niet meer gereden er zat toen ook nog wel redelijk wat vloeistof in het reservoir, dus droog zal het niet geweest zijn.

Ik heb overigens ongeveer 5 liter bijgevuld, ik weet niet precies hoeveel er uit is gegaan, wat eruit kwam heb ik gewoon in het gras gegooid (grapje Cees ;) ) en nieuwe koelvloeistof erin gegooid.

Iedereen bedankt voor het meedenken en meehelpen, mijn eerste 'echte' reparatie aan een auto is gelukt dankzij jullie! :D

Keer terug naar Motorisch