Het is nu ma 25 nov 2024, 00:38

Start probleem 728i

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

Fabian

Nieuw

Start probleem 728i

Berichtdo 23 jun 2011, 12:59

Hallo allemaal,

Ik heb het volgende probleem. :( Bij het starten van de auto draait de motor maar valt na twee seconden uit.
Nu heb ik als eerst gekeken naar het benzinepomprelais. Als ik hier de voeding doorverbind met de voeding van de benzine pomp dan blijft de motor gewoon lopen. Nu zou je zeggen relais vevangen en probleem opgelost. Nu heb ik dit relais doorgemeten (twee kleine relais, 3 diode's en een weerstand) en lijkt alles in orde te zijn.

Nu weet ik niet welke signalen verantwoordelijk zijn voor het aansturen van dit relais. Komt dit uit de computer, ontsteking, cilinderherkenningssensor of een combinatie van deze signalen. Heeft iemand hier ervaring mee? Het volgende relaisnummer van Bosch is ingebouwd: 0 332 514 121.

Als ik de auto direkt op LPG start blijft hij de motor wel gewoon draaien (maar deze heeft ook zijn eigen computer).

Groeten,

Fabian Velthuis

CeesBMW

Site Admin

Re: Start probleem 728i

Berichtdo 23 jun 2011, 13:10

Lijkt me toch dat het relais kapot is, test eens met een andere voordat je elders gaat zoeken. De ECU bij een 2,8 regeld alleen de injectoren, verder niets (zelfs onsteking is apart)

Nou weet ik dat soms LPG inbouwstations de benzinepomp uit schakelen als ie op gas loopt (hoeft bij onze auto''s niet), zit daar wellicht het probleem ? Dat er een extra relais tussen is geplaatst ? En dat die een storing geeft ?
Freude am Fahren

Fabian

Nieuw

Berichtdo 23 jun 2011, 15:02

Bedankt voor je reaktie Cees.

Mijn auto loopt ongeveer twee seconden. Zonder dit relais pakt hij niet aan. Dus dit relais lijkt goed te functioneren tot het moment komt dat hij het toerental cq. een draaiende motor wil herkennen zodat de brandstoftoevoer aanvoer mag blijven leveren. Dit relais is er toch voor dat als de motor niet meer draait de toevoer automatisch stopt (bijvoorbeeld bij een ongeluk, stukje veiligheid)? Dit relais is een dubbel relais.

CeesBMW

Site Admin

Berichtdo 23 jun 2011, 16:50

Hier enkele schema's van jouw type;

[link]http://www.bmwe23.nl/upload/files/Wiring.zip[/link]
Freude am Fahren

Fabian

Nieuw

Berichtdo 23 jun 2011, 20:17

Hoi Cees,

Bedankt voor de schema's. Ik hebt het probleem gevonden. De stekker verbinding van de luchthoeveelheidsmeting zat er niet helemaal goed op (iets scheef). Deze goed er op gedrukt en de motor draait weer als een zonnetje. :D

Bedankt voor de ondersteuning.

Groeten, Fabian

Keer terug naar Motorisch