Update!Enige tijd geleden een oliedrukmeter aangesloten en bij koude motor bij stationair toerental een prima oliedruk van ongeveer 5 bar.
Maar na enkele minuten zie je de druk teruglopen van 5 naar 0,5 en zelfs daaronder.
Het oliedruk lampje gaat dus terecht aan. Maar zo'n snelle oliedruk terugloop is opvallend.
Toen het carter eronderuit gehaald, (leuk werkje, met een takel de motor wat op moeten tillen) en de pomp onderzocht.
Niets te zien op het eerste gezicht, maar wat bleek toen ik aan de uitvoerkant ter hoogte van het by-pass ventiel WD40 liet lopen? De by-pass
klep sloot niet goed af. Deze klep wordt door een veer onder druk gehouden en moet normaal gezien pas openen boven 8 bar geloof ik.
Na inspectie bleken er diepe krassen te zitten in het klepje dat de boel moet afsluiten.
Waarschijnlijk heeft de pomp wat stukjes metaal oid te verwerken gehad.
Op de afbeelding zie je het bewuste ventiel zitten.