Het is nu ma 25 nov 2024, 00:13

Rijden zonder einddemper

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

Mike_

Nieuw

Rijden zonder einddemper

Berichtzo 21 okt 2012, 21:14

Hallo,

Ik vraag me af hoe het geluid klinkt van een 728 als je zonder einddemper rijdt.
Heeft iemand hier ervaring mee, of eventueel met verwijderen van de middendempers ?

Ik vind het geluid van mijn 728 namelijk te gedempt.

Groetjes Mike !

manmetdemotorzaag

Pro

Re: Rijden zonder einddemper

Berichtzo 21 okt 2012, 21:33

haal dan meteen de hele bende eronder vandaan. Dus te beginnen met je spruitstuk.
Niet bescheiden wezen, gewoon de slijptol pakken en straaljageren die handel,

Klinkt goed!

Daytonawim

Die hard

Berichtzo 21 okt 2012, 22:39

Qua geluid kan je nog beter je eind dan middendemper verwijderen en deze vervangen door een speciaal eindstuk, of
koop een Simons sport uitlaat o.i.d.

Voor de APK maakt het trouwens niets uit, de uitlaat moet alleen gas dicht zijn.

Maar of je je zelf en je omgeving er een plezier mee doet is 2, als je toevallig in een controle
terecht komt, bij >4 db overschrijding wordt je kenteken bewijs ingenomen, 2 db teveel kost b.v. :sneaky2: 240 euro.

RoVer8772

Professional

Berichtma 22 okt 2012, 15:44

middendemper zit er niet voor niks...iets met tegendruk ofzo ? :lipssealed:
Je nieren zitten dichter bij je hart, dan je ster....

'83 732i e23
'94 320ia e36 coup

wax_

Master

Berichtma 22 okt 2012, 16:19

zijn die boetes ZO duur vanaf 2db teveel ? oeps :o
heb op mijn night rod geen demper meer, zodat er een wat lekkerder geluid uitkomt (maar dat maakt teveel herrie overigens..) :mrgreen:
BMW E23 728i | BMW E24 635CSi |BMW E31 850i | BMW E32 750iL

MartinE34

Professional Zilver

Berichtma 22 okt 2012, 16:27

RoVer8772 schreef:middendemper zit er niet voor niks...iets met tegendruk ofzo ? :lipssealed:

hoe word dat in de racerij opgelost dan die tegendruk ?zelf heb ik bij de E24 het eerste dempertje/vlamdover weggehaald (was al agferot :o )en er twee rechte pijpjes tussen gezet ,geluid is lekker(der) aanwezig maar niet storend voor mezelf en andere :P
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT

oldie

Professional

Berichtma 22 okt 2012, 16:53

Als ik me niet vergis zitten in de achterdemper schotten,eindemper open slijpen met een dun slijpschijfje,schotten eruit en weer dicht lassen die handel. :idea:

Mike

Moderator

Berichtma 22 okt 2012, 19:40

Ik ben m'n einddemper eens verloren bij Kassel.
Heb 400km zonder einddemper gereden, is echt geen aanrader.

Street legal

Professional

Berichtma 22 okt 2012, 20:34

(Race)uitlaten is een wetenschap op zich. Als je de midden of einddemper weglaat kun je zomaar vermogen of koppel kwijt raken. Het benzine verbruik gaat ook omhoog. De juiste tegendruk in een uitlaat is ondermeer afhankelijk van de uitlaatklepdiameter, de hoeveelheid aan graden dat de uitlaatklep openstaat per omwenteling, De lengte van de overlap tussen inlaat sluiten en uitlaat openen, de diameter van de uitlaatpoort, het maximale motortoerental en zo zijn er nog wel meer factoren. Ik heb ooit eens een uitlaat uitgerekend en getekend voor mijn toenmalige 2takt brommert. Dat was een wiskundige formule, gebaseerd op de verhouding tussen de boring en de slag van de cylinder en de diameter van de uitlaatpoort. zo kwam de lengte van de bocht tot de expansietrechter erg nauwkeurig, de inhoud van de expansiekamer en de eind demper ook zelf berekend en laten maken. Het resultaat viel eerst erg tegen, kwam niet op toeren en eigenlijk weinig geluid. ik moest een 4 mm grotere carburateur monteren en toen was de combinatie pas goed. 1200 toeren meer dan voorheen, en 10 km meer topspeed, met minder lawaai dan voorheen. Met auto's werkt het ook zo, goed gemaakt = meer power en niet altijd veel lawaai.En voor een optimaal resultaat moet je vaak ook de motor/motormanagement aanpassen.
Groeten,

Jaap

oo==[][]==oo
Image

RoVer8772

Professional

Berichtma 22 okt 2012, 21:04

jaap, ik had het niet beter kunnen zeggen ! (en geen zin om het zo uitgebreid op te schrijven...LOL)
Het komt vaak voor dat na het monteren van een "sport" eindemper het vermogen minder is. evenals het monteren van een "sport" luchtfilter. als je zoiets monteerd, moet je de chip herprogrammeren, voor optimaal resultaat.. (ik spreek uit ervaring met een e36...)

'83 732i e23
'94 320ia e36 coup

BM_Whale

Die hard

Berichtma 22 okt 2012, 21:26

Hey Rover, zo'n open luchtfilter onder de motorkap is het meest foute wat je kunt doen. De motor moet zo veel mogelijk (kilo's) lucht naar binnen kunnen slikken. Hete lucht onder de motorkap weghalen is dan net de verkeerde kant op. Beter een zo koel mogelijke lucht inlaat maken (daarom zit de slang bij onze E23's achter de rechter koplamp)

Daytonawim

Die hard

Berichtma 22 okt 2012, 21:56

Dus gewoon een inleg K&N er in proppen en gaaaaaan.......

RoVer8772

Professional

Berichtdi 23 okt 2012, 06:24

dat zeg ik toch......

'83 732i e23
'94 320ia e36 coup

Ruud B

Nieuw

Berichtdi 23 okt 2012, 21:10

Onder mijn 728i ligt een originele AC Schnitzer sportuitlaat, en die klink heerlijk, maar maakt niet teveel herrie, gewoon sportief.
Ik zit er aan te denken om de sportuitlaat te vervangen voor de originel bmw einddemper.
Dus als je intresse hebt... kunnen we misschien iets regelen.

Mike_

Nieuw

Berichtdi 30 okt 2012, 18:49

Ik had verwacht dat ik flink wat op m'n dak zou krijgen van de echte BMW E23 liefhebbers zo van: '' MOET JE NIET DOEN, JE VERKRACHT DE AUTO VUILE EIKEL, JE VERDIENT GEEN BMW''
Maar het valt gelukkig mee ! :)

Ruud B schreef:Onder mijn 728i ligt een originele AC Schnitzer sportuitlaat, en die klink heerlijk, maar maakt niet teveel herrie, gewoon sportief.
Ik zit er aan te denken om de sportuitlaat te vervangen voor de originel bmw einddemper.
Dus als je intresse hebt... kunnen we misschien iets regelen.

Ja na alle posts gelezen te hebben ga ik niet zomaar een demper ertussenuit halen, mocht je je sportuitlaat weg doen, hoor ik het wel !
Is zo'n sportuitlaat universeel verkrijgbaar voor een E23, of moet je die opmaat laten maken ?

Groetjes !!!

MartinE34

Professional Zilver

Berichtdi 30 okt 2012, 19:08

Mike_ schreef:Ik had verwacht dat ik flink wat op m'n dak zou krijgen van de echte BMW E23 liefhebbers zo van: '' MOET JE NIET DOEN, JE VERKRACHT DE AUTO VUILE EIKEL, JE VERDIENT GEEN BMW''
Maar het valt gelukkig mee ! :) Groetjes !!!

Nu je het zelf aanhaald ik wilde het tikken maar ik dacht nog van ik hoop datie op die leeftijd snel verstandig word :mrgreen: :lol: ;)
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT

Mike_

Nieuw

Berichtwo 31 okt 2012, 11:01

MARTINE34 schreef:
Mike_ schreef:Ik had verwacht dat ik flink wat op m'n dak zou krijgen van de echte BMW E23 liefhebbers zo van: '' MOET JE NIET DOEN, JE VERKRACHT DE AUTO VUILE EIKEL, JE VERDIENT GEEN BMW''
Maar het valt gelukkig mee ! :) Groetjes !!!

Nu je het zelf aanhaald ik wilde het tikken maar ik dacht nog van ik hoop datie op die leeftijd snel verstandig word :mrgreen: :lol: ;)

Haha ja een 1,2 VW Polo met een sport uitlaat is gewoon lelijk, maar een BMW 6-cilinder mag wel een klein beetje gehoord worden vind ik :)

BM_Whale

Die hard

Berichtwo 31 okt 2012, 22:50

Hey Mike, Je kunt natuurlijk aan Ruud vragen waarom hij die heerlijk klinkende uitlaat onder zijn Beemer vandaan gaat halen :?

Weet van verschillende jongeren dat ze de auto 'mooi gemaakt' hadden met een donkere sound. Geweldig tot ... ze op vakantie geweest waren naar zuid frankrijk. Heel de dag in die donker sound, gesloopt bij aankomst. En ja, onze Beemerkes zijn wel heerlijke reis auto's. Gewoon naar het zuiden boemelen, cruise erop en rustig afwachten tot je er bent. Dan is het fijn als je onderweg kunt kiezen: Lekker stukje rustige klassieke muziek of een wild concert (van Meat Loaf). Zonder uitlaat dreun.

Maar ja, da's ook maar een mening van zomaar een floeper uit het zuijen.

sensenmann

Pro

Berichtwo 31 okt 2012, 23:53

BM_Whale schreef:Hey Mike, Je kunt natuurlijk aan Ruud vragen waarom hij die heerlijk klinkende uitlaat onder zijn Beemer vandaan gaat halen :?

Weet van verschillende jongeren dat ze de auto 'mooi gemaakt' hadden met een donkere sound. Geweldig tot ... ze op vakantie geweest waren naar zuid frankrijk. Heel de dag in die donker sound, gesloopt bij aankomst. En ja, onze Beemerkes zijn wel heerlijke reis auto's. Gewoon naar het zuiden boemelen, cruise erop en rustig afwachten tot je er bent. Dan is het fijn als je onderweg kunt kiezen: Lekker stukje rustige klassieke muziek of een wild concert (van Meat Loaf). Zonder uitlaat dreun.

+1, beide heeft wat, een lekker roffeltje echo
Niet zeuren, gewoon gas geven !

Mike_

Nieuw

Berichtdo 01 nov 2012, 17:30

sensenmann schreef:
BM_Whale schreef:Hey Mike, Je kunt natuurlijk aan Ruud vragen waarom hij die heerlijk klinkende uitlaat onder zijn Beemer vandaan gaat halen :?

+1, beide heeft wat, een lekker roffeltje echo

Keer terug naar Motorisch