Als de bladen stuk gaan tijdens het rijden, is het waarschijnlijk dat de druk in de interkoeler en de pijperijen daaromheen ontsnapt 'tegen het verkeer in', richting luchtfilter. Het beschadigde wiel is namelijk niet in staat dezelfde druk na de turbo vast te houden als het onbeschadigde compressorwiel.
Gevolg hiervan is een hoop aluminium rommel in de schone kant van het
luchtfilter en de pijp van luchtfilter naar turbo. Een nieuw filter monteren en de verbindingsbuis weer mooi schoonmaken is dan noodzakelijk om te voorkomen dat de nieuwe turbo ook beschadigd (door de achtergebleven aluminium brokken).
Als het lagerwerk aangetast is, is het vaak ook verstandig om de olietoevoerleiding te vervangen. Deze leiding wordt door het hete turbinehuis aangestraald en aan de binnenkant ontstaat over de tijd een soort van laklaag (gekraakte olie). Als deze los gaat laten komen er schilfers in de kleine gaatjes naar de lagering in de turbo met alle gevolgen van olie tekort van dien.
De olie retour loost simpelweg de olie in het carter en vandaar gaat het naar de oliepomp en het oliefilter. Daarna mag aangenomen worden dat de olie schoon is. (uitzondering is een situatie na motorschade, dan zitten er metaalschilfers door de hele motor en is een zorgvuldige schoonmaak noodzakelijk).
Succes.