Het is nu zo 24 nov 2024, 18:56

Oliewissel

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

RobertF

Professional Goud

Oliewissel

Berichtma 03 feb 2014, 14:54

Ik wil mijn motorolie vernieuwen. Volgens de rekening die ik bij de auto heb is de laatste keer 10W 40 voll synthetische olie erin gegaan. Dit is niet de olie die er vroeger inzat Wat raden jullie me aan?

Bij hetzelfde blijven
Naar semi synthetisch gaan
Naar mineraal gaan
Andere viscositeit nemen

stefaanv01

Pro

Re: Oliewissel

Berichtma 03 feb 2014, 15:30

Ik gebruik altijd 15W40 en dan nog fanatiek altijd Castrol aanbevolen door de fabriek :lol:

Zie hier trouwens voor een eerdere discussie rond deze topic :

viewtopic.php?f=2&t=2610&p=30027&hilit=olie+type#p30027

Groetjes,

Stefaan

PayDay

Master

Berichtma 03 feb 2014, 15:31

Als je van synthetisch naar een half syntheet of mineraal gaat moet je altijd spoelen! Dit geldt ook andersom.
Ik ben geen voorstander van een vol-syntheet in een oldtimer. Vooral omdat deze oli
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!

graad

Professional Platina

Berichtma 03 feb 2014, 18:56

God mag weten waarom er bij jou volsentheet in zit robert,maar dan zal ik dat aanhouden als ik jou was!spoelen van t blok ben ik geen voorstander van..je maakt ook "veel" los..wat schadelijk kan zijn voor de motor!
Zelfde als met een ford usa bak..moet speciale olie in,maar na revisie kan er gewoone atf in!maar ga je mengen.is de bak zo weer kapot
Dus ikzal volsentheet aanhouden als ik jou was!
86er e23 ALPINA B10

Bmw e60 525i

Chevrolet camaro z28

RobertF

Professional Goud

Berichtma 03 feb 2014, 20:29

Het was een rekening van een BMW garage daar hebben ze tegenwoordig waarschijnlijk alleen maar vol synthetisch. Als ik alles aflaat en het filter vernieuwd en doe er dan 15W40 mineraal op dan hoef ik toch niet te spoelen. Ik kan namelijk niks daarover vinden als broodje aap verhalen.

Je hebt mineraal, half synthetisch en synthetisch. Half synthetisch is een mengsel van die twee dus waarom zou ik dan als ik alles aflaat niet mineraal er in kunnen doen. Vlgs mij zijn de fabrikanten zelfs verplicht dat die oli
Laatst bijgewerkt door RobertF op ma 03 feb 2014, 20:42, in totaal 1 keer bewerkt.

MartinE34

Professional Zilver

Berichtma 03 feb 2014, 20:40

de garage's hebben alleen maar volsyntheet op bulk,en kijken niet waar ze het ingooien en dan ook nog zeggen het voldoet aan de nromen van BMW ,idd maar niet in dit soort oude auto's

je wilt niet weten wat een gedonder ik heb gehad met deze olie in de E34's met hydr.klep stoters
die nu gewoon lekker tikken bij koude start dankzij de volsyntheet :( maar daar hebben we in de M30 moteren dan weer geen last van :P

maar ik weet niet ofdat alles eruit is met de filter en olie wissel robbert ,bij een AB moet je ook spoelen omdat er wat in blijft zitten

maar ik heb mijn E24 ook de olie en filter vervangen voor Castrol semi-syntheet 10W40 ipv Kroon 5W40 volsyntheet

misschien volgende keer minerale 15W40 erin
Laatst bijgewerkt door MartinE34 op di 04 feb 2014, 00:14, in totaal 1 keer bewerkt.
MercedesBenz SLK 350
Volvo C30 T5 EXIT
E23 735 iA Opalgrun EXIT
E24 635 CSiA Opalgrun EXIT
Ford Capri MK III 2.3 Ghia EXIT
Audi GT Coupe 2.2E EXIT
Audi Cabrio 2.3 E Grijs EXIT
VOLVO C70 CC 2.4i Grijs
VOLVO S60 2.4 Zwart EXIT

RobertF

Professional Goud

Berichtma 03 feb 2014, 20:54

Is it safe to switch from regular motor oil to a full synthetic or a blend?

Yes, it is. It's an all too common misconception that this could cause problems with your engine, and one with no scientific data to support it. When switching from a mineral oil to a synthetic, or vice versa, you will potentially leave a small amount of residual oil in the engine. That's perfectly okay because synthetic oil and mineral-based oil are compatible wtih each other, that's why there are synthetic blends on the market. In fact, most oil changes performed at quality facilities, now incorporate a synthetic/mineral oil blend because of it's proven long term protection and added value.

There was a time, years ago, when switching between synthetic oils and mineral oils was not recommended if you had used one product or the other for a long period of time. Some operators experienced problems with seal leakage and high oil consumption but changes in additive chemistry and seal material have taken care of those issues.

Why change oils from mineral to synthetic? The biggest benefit of changing to synthetic or a semi-synthetic motor oil blend is it's ability to maintain it's level of performance at extreme temperatures, both hot and cold. It's especially important in vehicles that have a turbo, to use a full synthetic oil. Because of the high heat produced by the turbo, mineral-based oils can "cook", thicken up and turn to sludge, while a full synthetic oil retains it's viscosity. The same is true in the extreme cold. A mineral-based oil tends to thicken up in the cold, while synthetic oil does not. Additionally, if you use a full synthetic oil, you can usually spread your oil changes out a bit beyond the standard 3000 mile intervals. Ask your service advisor for details on your specific vehicle requirements and driving conditions.

CeesBMW

Site Admin

Berichtma 03 feb 2014, 22:47

Hoe vaak gaan we deze discussie nu houden ? In de het olietopic zijn alle aspecten al naar voren gekomen en die zijn heel duidelijk.
Freude am Fahren

RobertF

Professional Goud

Berichtma 03 feb 2014, 23:42

Er zou ook zo iets als verbeterde olie kunnen bestaan en je rijdt ook niet meer op TRX banden. :think:
Van mijn er een slot op :wave:

CeesBMW

Site Admin

Berichtma 03 feb 2014, 23:54

Freude am Fahren

728iA

Die hard

Berichtza 08 feb 2014, 19:28

Ik zou minerale olie doen. Blok spelen, ook de olieleiding. En niet vergeten de banjo's te borgen.

Keer terug naar Motorisch