Het is nu zo 24 nov 2024, 23:47

kleppen stellen

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

wilt

Nieuw

Re: kleppen stellen

Berichtvr 14 jan 2011, 17:48

Hier: [link]http://www.r2motorsport.nl/bestanden/kleppen.pdf[/link] staat ook een handleiding kleppen stellen online. Misschien dat sommige forumleden daar nog iets aan hebben...

Antracietgrijs

Pro

Berichtzo 23 jan 2011, 10:32

Ik heb gister ook mn kleppen gesteld, inmiddels al zo vaak gedaan dat ik niet meer in het boekje hoef kijken welke kleppen op tuimelen moeten staan.

Van die olieleiding schoonmaken wist ik niet, ga ik de volgende keer ook zeker doen!

Maar wat ik altijd doe, zomaar voor het gemak? De voelers voor het meten vande speling leg ik niet onder de klepsteel, daar moet de speling dus 0,3 mm zijn.
Maar ik leg 0,25 mm voeler onder de nokkenas en tuimelaar, dat is terug gerekend ook 0,3mm bij de klep.
Maar bij de nokkenas kun je veel makkelijker bij, daar steek je hem zo tussen en onder de klep is altijd priegelen.

Goede tip of niet?
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.

zooka

Die hard

Berichtzo 23 jan 2011, 12:21

Op de nokken stellen wordt altijd erg afgeraden, aldus de dealer en andere mensen die ik ken die het vaker gedaan hebben.
Ik heb de voeler gewoon iets bijgebogen dan kan je ook makkelijk bij de klepsteel.
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI

CeesBMW

Site Admin

Berichtzo 23 jan 2011, 16:20

Antracietgrijs schreef:Ik heb gister ook mn kleppen gesteld, inmiddels al zo vaak gedaan dat ik niet meer in het boekje hoef kijken welke kleppen op tuimelen moeten staan.

Van die olieleiding schoonmaken wist ik niet, ga ik de volgende keer ook zeker doen!

Maar wat ik altijd doe, zomaar voor het gemak? De voelers voor het meten vande speling leg ik niet onder de klepsteel, daar moet de speling dus 0,3 mm zijn.
Maar ik leg 0,25 mm voeler onder de nokkenas en tuimelaar, dat is terug gerekend ook 0,3mm bij de klep.
Maar bij de nokkenas kun je veel makkelijker bij, daar steek je hem zo tussen en onder de klep is altijd priegelen.

Goede tip of niet?

NEE ! Nooit, nooit, nooit, nooit, zei ik al nooit ? doen.

Op die manier negeer je de slijtage aan de tuimelaar, beide vlakken kunnen ingesleten zijn. Het resultaat is dat je kleppen daardoor veel te strak komen te staan en niet meer goed sluiten met als gevolg; verbrande kleppen.
Freude am Fahren

Antracietgrijs

Pro

Berichtzo 23 jan 2011, 18:50

Oeps :roll: Zo zie maar weer het nut van een forum. Thanks!
730 1978 uit Zuid-Frankrijk. Hand geschakeld.
Vorige

Keer terug naar Motorisch