Het is nu zo 24 nov 2024, 22:50


Startproblemen

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

ATi

Nieuw

  • Berichten: 17
  • Geregistreerd: di 23 nov 2010, 10:08

Re: Startproblemen

Berichtdi 23 nov 2010, 22:23

Afbeelding

Klopt dit een beetje? :?

Voor een BMW 728i uit 81

het gaat me met name op de brandstof relais
Offline

Redhouse

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: vr 12 nov 2010, 23:27

Re: Startproblemen

Berichtdi 23 nov 2010, 22:35

Om de brandstofpomp te testen kan ik toch beter eerst het benzineslangetje die aan de koudestartventiel zit loshalen ipv de koudestartventiel er meteen uitdraaien? Ik bedoel als je het benzineslangetje loshaalt dan kun je zien of de brandstofpomp werkt door vervolgens te starten. Dan komt er benzine uit het slangetje. Als de koudestartventiel ook nog eens stuk is en je haalt die eruit om de brandstofpomp te testen dan komt er dus geen benzine uit omdat ie gesloten blijft en dan weet je nog niet of de brandstofpomp wel werkt. Das toch goed gedacht?
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Startproblemen

Berichtdi 23 nov 2010, 23:42

Das goed gedacht. De reden dat jij dat bedenkt is omdat bij het eerste model 728i de koudestartinjector bovenop zit. Lekker makkelijk bij te komen dus, bij het tweede type zit ie onder in het inlaatspruitstuk, daar is onhandig bij te komen.
Freude am Fahren
Offline

ATi

Nieuw

  • Berichten: 17
  • Geregistreerd: di 23 nov 2010, 10:08

Re: Startproblemen

Berichtwo 24 nov 2010, 07:58

Idd,

Ik had ook gelezen dat deze koudestartverstuiver bij dit type BMW nog op een makkelijke plek zit... ;) dus weer mazzel
het kan best zijn dat bij het starten er wel wat benzine uitkomt, maar het zou er uit moet komen met een best straaltje
als blijkt dat ie dat wel goed doet, dan alles weer monteren en dan koude startverstuiver zelf er uit draaien (twee x M10)
en dan bekijken of deze zijn werk nog wel doet... ik denk hooguit een half uurtje werk...

heb gisteren nog contact gehad met Redhouse (telefoon) maar als je de wagen op contact zet, moet je dan ook even gezoem horen van de brandstof pomp? (was wel zo bij mijn oude Golf 2 GTi 1.8 16v KR)

is dit type brandstofpomp een een van het rollenpomp type?
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Startproblemen

Berichtwo 24 nov 2010, 11:04

Alleen bij starten zal de brandstofpomp gaan draaien, even slang van koudstart ventiel eraf, manometer erop, starten, moet 3 bar zijn.

rollenpomp, woord ken ik niet....

groeten Erik
Offline

ATi

Nieuw

  • Berichten: 17
  • Geregistreerd: di 23 nov 2010, 10:08

Re: Startproblemen

Berichtwo 24 nov 2010, 11:47

Een rollenpomp wordt gesmeerd/gekoeld door de benzine, wanneer de tank wordt leeggereden, loopt de pomp vast...

Oude principe van: K-Jetronic van Bosch, oke de meeste hebben L-Jetronic van Bosch :mrgreen:

Ik heb nog wel een leuk documentje gevonden...

L-Jetronic van Bosch
http://bama.ua.edu/~darren/boschindex.html

Hierbij de uitleg en werking van de rollenpomp :D

http://bama.ua.edu/~darren/bosch/Page08.html
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Startproblemen

Berichtwo 24 nov 2010, 12:58

aha zal vanavond is kijken ;)

Maar mijn auto stopt als de tank leeg is.......

Kijk maar of die aan de 3 bar komt, dan is er niks mis mee!
Offline

Redhouse

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: vr 12 nov 2010, 23:27

Re: Startproblemen

Berichtwo 24 nov 2010, 13:23

heb helaas geen manometer :(
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Startproblemen

Berichtwo 24 nov 2010, 15:09

Even heel wat anders..
Heb je eigenlijk wel compressie gemeten?
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Startproblemen

Berichtwo 24 nov 2010, 15:23

dan koop je er 1, altijd makkelijk. kost hooguit een tientje.....
maar als het inderdaad alleen met koud starten is, zal daar het probleem niet in zitten.

succes!
Offline

Redhouse

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: vr 12 nov 2010, 23:27

Re: Startproblemen

Berichtwo 24 nov 2010, 17:33

Even ter info: de auto start momenteel helemaal niet meer dus. De benzinepomp is ook niet meer te horen als ik hem op contact zet. heb buiten geluisterd toen ik de sleutel omdraaide. De auto heeft voordat ik em kocht kleine stukjes gereden af en toe en tot 2 jaar geleden 9 jaar stilgestaan. Dus zeer waarschijnlijk dat de pomp kapot is en filter verstopt zit. Dat hoop ik nu tenminste dat dat het is.
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Startproblemen

Berichtwo 24 nov 2010, 17:42

Pomp en filter..
Afbeelding
Offline

oldie

Professional

  • Berichten: 1691
  • Geregistreerd: ma 19 apr 2010, 12:53
  • Woonplaats: veghel

Re: Startproblemen

Berichtwo 24 nov 2010, 17:52

Probeer is rechtstreeks 12 volt op je benzinepomp te zetten [als hij loopt ] en dan te starten.
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: Startproblemen

Berichtwo 24 nov 2010, 21:26

Michiel schreef:Pomp en filter..
Afbeelding


michel is dat een nieuwe pomp en filter?
Offline

Michiel

Professional Goud

  • Berichten: 5015
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 07:57

Re: Startproblemen

Berichtwo 24 nov 2010, 21:31

Idd. nieuwe pomp en filter in een vers gelakte houder.
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: Startproblemen

Berichtwo 24 nov 2010, 21:36

ziet er netjes uit
ik ben bezig met het onderstel wil dat ook mischien gelijk gaan doen.
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: Startproblemen

Berichtwo 24 nov 2010, 21:48

Dat komt allemaal met foto's op project te staan.
Ben er mee bezig.
Offline

pp!

Pro

  • Berichten: 184
  • Geregistreerd: do 02 jul 2009, 18:34
  • Woonplaats: A'dam

Re: Startproblemen

Berichtdo 25 nov 2010, 17:26

ik heb/had lekke injectoren, twee stuks, de rubbertjes waren op, te lang stilgestaan, en nu op LPG is ook niet bevoordelijk, en zo krijgt ze dus valse lucht, en start ze moeilijk, (en heb op LPG ook last van backfires, maar binnenkort LPi :D :D )
maar kijk daar ook eens naar, als je motor loopt remmenreiniger spuiten, en als ze moeilijker loopt heb je een lek ;)
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Startproblemen

Berichtdo 25 nov 2010, 19:42

hij loopt dan niet moeilijker maar hoger stationair, het motortje vindt remmenreiniger namelijk heerlijk!!!!
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Startproblemen

Berichtdo 25 nov 2010, 20:18

Michiel schreef:Pomp en filter..
Afbeelding



Waarvoor dient dat kleine zwarte potje (rechtsonder) wat aan de pomp en filter vast zit?

Groeten Erik

ps moet ik hem dus plaatsen of niet?
Offline

pp!

Pro

  • Berichten: 184
  • Geregistreerd: do 02 jul 2009, 18:34
  • Woonplaats: A'dam

Re: Startproblemen

Berichtdo 25 nov 2010, 23:03

ErikAnton schreef:hij loopt dan niet moeilijker maar hoger stationair, het motortje vindt remmenreiniger namelijk heerlijk!!!!

nee dus, hij "verzuipt" ;)
Offline

ErikAnton

Professional

  • Berichten: 1726
  • Geregistreerd: do 27 mei 2010, 19:56

Re: Startproblemen

Berichtvr 26 nov 2010, 00:11

Oke, dan ben ik mis :)
Offline

Redhouse

Nieuw

  • Berichten: 47
  • Geregistreerd: vr 12 nov 2010, 23:27

Re: Startproblemen

Berichtdi 30 nov 2010, 11:49

Goedemorgen iedereen,

Mijn bmw loopt inmiddels weer. het waren niet de brandstofpomp, het filter, lekke vacuumslangen, kapotte injectoren of what so ever, maar het brandstofpomprelais die kuren vertoonde. Nieuwe besteld bij AVA automaterialen hier in de stad. Het gaat om een zogenaamd duorelais met typenummer 0 332 514 121. Deze zit tegen het schutbord geplaatst aan de bijrijderskant. Had gezocht op het net naar een nieuw exemplaar maar deze dingen schijnen nogal schaars te zijn of vrij prijzig. Had em in Amerika of Duitsland kunnen bestellen maar dan kwam het inclusief tax en verzendkosten ongeveer uit op t zelfde bedrag waarvoor ik em nu heb. 94 euro :o

Ik had hier op het forum gelezen dat dit relais wel eens blijft hangen. Had totaal niet verwacht dat dit het zou zijn, maar tikte er tegen aan en toen ik vervolgens probeerde te starten liep de motor zelfs voordat de startmotor ook maar 1 keer rond ging. :clap:

Ik wil iedereen die in dit topic heeft gereageerd op mijn startproblemen heel hartelijk bedanken voor de goede tips en adviezen. :D

Thanks guys :-)
Laatst bijgewerkt door Redhouse op di 30 nov 2010, 15:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Offline

Mike

Moderator

  • Berichten: 1840
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 19:04
  • Woonplaats: Amersfoort

Re: Startproblemen

Berichtdi 30 nov 2010, 13:16

Geweldig, nu veel rijplezier toegewenst.

En bedankt dat je de oplossing hier ook even plaatst, misschien dat iemand anders er ook nog wat aan heeft.
Offline

CeesBMW

Site Admin

  • Berichten: 4170
  • Geregistreerd: di 17 feb 2009, 23:00
  • Woonplaats: Almere

Re: Startproblemen

Berichtdi 30 nov 2010, 15:34

bestuurderskant tegen het schutbord ? Het brandstofrelais van de oude types (op plaatje type 1 of 2) zitten aan de bijrijderskant tegen het schutbord, en bij de nieuwe tegen het zekeringenhuis aan. (op plaatjes type 4)

[link]http://www.realoem.com/bmw/showparts.do?model=6541&mospid=47177&btnr=12_0341&hg=12&fg=35[/link]
Freude am Fahren
VorigeVolgende

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 126 gasten

cron