Pagina 1 van 2

Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015, 08:22
door Renier
(Korte stuk waar het me eigenlijk om gaat staat in de laatste alinea mocht je geen zin hebben alles te lezen)

Beste iedereen, ik zou graag concreet een lijstje samen willen stellen van de exacte benodigdheden qua te vervangen of aan te passen onderdelen en zaken om bijv. een 3.3i blok goed functionerend in een 520 te kunnen krijgen? Ik weet dat sommige mensen dit als akelig kunnen aanschouwen, al denk ik dat het hier best wel mee valt. De overwegingen zijn vooral dat belastingvrije (zeker voor niet enorm veel geld) 6 cilinders erg moeilijk te vinden schijnen te zijn.

Het gaat hier dan ook niet om de 120 euro per jaar, zeker niet, maar vooral om de mogelijkheid om op LPG te kunnen rijden (bah, ik weet het, al heb ik eerder uitgelegd dat ik denk dat het niet slecht voor de auto hoeft te zijn misschien zelf goed juist met de juiste middelen). Het idee is dan ook om eventueel een van de nette 4 cilinders die te koop staan eerst een tijd gewoon leuk zo rond te rijden en aan te zien en dan mogelijk in een later stadium om te bouwen.

Dat het niet voordelig is qua kosten weet ik, en het werk loont zich in die zin dan ook niet al zou ik alles zelf doen (wat ik wel van plan ben echt zoveel mogelijk), want het geld wat er dan nog bovenop moet daar heb je wel een zes cilinder voor -- tenminste, als je er eentje (en al zeker naar wens) gevonden krijgt (die ook geen vermogen kost overigens)! Dan is het ook nog eens zo dat ik best mooie en voor best redelijke prijzen heb zien staan, ook bij Kapteijn (zelfs enorm mooie), alleen zijn deze wel altijd nogal ver verwijderd van belastingvrij zijn. Wat ok

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015, 09:37
door graad
Ik was met mijn e12 520/4 zeer tevreden.lees veel vinden een 520/6 ook sloom en een slak en benzine slurpers( met name ite :mrgreen: )
Maar t rijcomfort is voortreffelijk.en snel,lees hard rijden mag je toch nergens.

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015, 09:46
door RobertF
Ik heb nog een 745i blok met alle benodigdheden en een bijpassende EH bak liggen

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015, 10:17
door Renier
RobertF schreef:Ik heb nog een 745i blok met alle benodigdheden en een bijpassende EH bak liggen


Wow, haha, mooi zeg! 745i blok zou natuurlijk helemaal geweldig zijn :D

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015, 10:23
door graad
Ik vind de turbo weer helemaal niets!! Geef mij maar een 3.2 of 3.5.
Ik heb een 735 binnenkort te koop.

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015, 12:32
door Peter E12 525
Hier komt je lijstje

Andere radiator
Aanpassen radiator opening
Ander subframe want van de 4 pitters zitten de motor steunen op andere plaats
andere versnellingsbak
Andere cardan as
Andere aandrijf assen achter. (zwaardere uitvoering)
Ander diff ivm overbrengings verhouding van het 4 pitter diff
Electrische benzine pomp monteren.

Optioneel als je het goed wil doen.

Andere remschijven voor (dubbel geventileerd)
Andere remklauwen,
Rem schijven achter ipv trommels
Andere hoofdrem cilinder ivm trommels achter (maar dat weet ik niet 100% zeker.
Andere tellerbak met toerenteller maar dat is niet perse noodzakelijk.
Stuurbekrachtiging plaatsen want ze sturen redelijk zwaar zonder met de dikke M30's er in..

En veel tijd en geen haast hebben.

Dus al met al een best wel kostbare pittige ingreep. Ik zou dan gewoon eentje pakken uit de 120 euro regeling daar mee op benzine rijden totdat ie 40 jaar is en dan eens aan LPG gaan denken.

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015, 13:23
door dannysedanE28
Hallo Renier.
Vind het een prachtig project en je uitgangspunt, zelf sleutelen in eigen werkplaats + brug, is iets wat mij ook erg aanspreekt. Ben echter teveel afhankelijk van anderen met een loods en vooral een brug, dus voor mij is zo'n een project een' brug' te ver. Ken de E12 als bezitter toendertijd, 2x een 525; fijne auto. Je zou nu wensen dat je hem nooit had ingeruild. Veel succes met de zoektocht naar onderdelen en de uiteindelijke ombouw en resultaat. Als je het allemaal hier post, ga ik het zeker volgen.
Groeten, Danny

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015, 14:15
door Renier
Peter E12 525 schreef:Hier komt je lijstje

Andere radiator
Aanpassen radiator opening
Ander subframe want van de 4 pitters zitten de motor steunen op andere plaats
andere versnellingsbak
Andere cardan as
Andere aandrijf assen achter. (zwaardere uitvoering)
Ander diff ivm overbrengings verhouding van het 4 pitter diff
Electrische benzine pomp monteren.

Optioneel als je het goed wil doen.

Andere remschijven voor (dubbel geventileerd)
Andere remklauwen,
Rem schijven achter ipv trommels
Andere hoofdrem cilinder ivm trommels achter (maar dat weet ik niet 100% zeker.
Andere tellerbak met toerenteller maar dat is niet perse noodzakelijk.
Stuurbekrachtiging plaatsen want ze sturen redelijk zwaar zonder met de dikke M30's er in..

En veel tijd en geen haast hebben.

Dus al met al een best wel kostbare pittige ingreep. Ik zou dan gewoon eentje pakken uit de 120 euro regeling daar mee op benzine rijden totdat ie 40 jaar is en dan eens aan LPG gaan denken.


Super, dankjewel voor het lijstje Peter! Het is dus wel te doen maar best een hele (kostbare) ingreep.

En dankjewel Danny, als ik eraan zou binnen laat ik jullie zeker alles weten! :)

PS: Als jullie er eentje weten die netjes is, zes cilinders heeft (al is het een relatief klein blok) en niet te veel kost met nog een jaartje of twee te gaan voordat ie belastingvrij is, dan hoor ik het enorm graag overigens!

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: za 11 jul 2015, 14:21
door Peter E12 525
graag gedaan

en het is zeker een kostbare ingreep..

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 10:02
door RobertF

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 10:18
door baur323
graad schreef:Ik was met mijn e12 520/4 zeer tevreden.lees veel vinden een 520/6 ook sloom en een slak en benzine slurpers( met name ite :mrgreen: )
Maar t rijcomfort is voortreffelijk.en snel,lees hard rijden mag je toch nergens.



Ik zou liever een 520/4 hebben dan een 520/6. De agiliteit is met de eerste vele malen groter. Nog liever heb ik een m535i, en die staat dan ook sinds kort In de schuur. Erg gaaf zon m90 blokje.
Maar goed, ieder zijn wens.

Voor de topic starter: koop de beste e12 qua carrosserie die je kan vinden voor je budget. Al het andere is simpel toe te voegen. Lassen en spuiten is altijd duurder dan welke motorwissel dan ook.
De 525 kwam meen ik al in 74 of 75, dus die zijn er wel te vinden.
Met name in Frankrijk is de markt het interessantst op dit moment: meer kans op minder roest, en vaak 6cilinder.
Zie ook www.leboncoin.fr

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 12:38
door stefan
Kijk eens op auto service van der waals via face book ben net bezig met de ombouw van 2.8 naar m106 in een e12.
Is best wel een klusje !!!

Groeten Stefan/Lpgshop.nl/AutoservicevanderWaals

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 14:52
door Henkjan
Ik zou altijd een 6 - cilinder kiezen boven een 4 - cilinder.
BMW staat niet voor niets bekend om zijn geweldige 6 cilinder lijnmotoren ;).

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 15:51
door e23eric

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 16:02
door baur323
http://www.leboncoin.fr/voitures/822426234.htm?ca=12_s
Deze vind ik al een tijdje heel erg gaaf.

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 16:15
door graad
Zoon 525 type 1 is wel vet ja.met zoon dikke motorkap,kleur is ook perfect.
Stond een e28 te koop op e28 forum.maar al verkocht.jammer :crybaby:

Image

Was een koopje naar mijn inzien....

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 16:18
door baur323
Mwoah, voor de sloop misschien. 450,- op LPG.

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 16:22
door baur323
Of deze..
Nog 1 jaartje wachten en dan ben je ook nog belasting vrij..

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 16:26
door baur323
Of deze;
Staat al 320 jaar te koop;
Ik heb eens gebeld met ze, een aantal maanden terug en toen mocht ze voor 3k mee.
Ik denk dat het nu nog wel iets minder is.
De basis is heel aardig, maar voor dit geld mag je geen harde auto verwachten.

http://www.ebay.de/itm/BMW-2500-Automat ... 51c2ac2332

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 17:49
door e23eric
Met een overheid die om de zoveel jaar de regels weer eens aanpast zou ik nooit een investering doen met ombouw perse omdat het op LPG moet.
Er zijn er niet weinig die de laatste jaren geld hebben verloren hierop...
Mijn advies, geduld hebben, sparen en koop een mooie strakke originele e3/e12 met liefst wat extra opties, schuifduik, electrische ramen oid. Mooie e12 528i's gaan nu al voor 10K en meer weg en E3's nog hoger. Deze types stijgen hard momenteel. Daar kan je beter je geld uithalen dan uit LPG.
Geen bij elkaar geraapte gedrochten om het zo maar te zeggen... ;)
Kapteijn heeft een paar mooie e12's staan en die koop je gelijk bij een goed adres.

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 18:27
door Henkjan
Lpg heb je momenteel niks aan of je moet serieus kms maken of de auto moet 40 jaar oud zijn. Als lpg er al in zit dan kun je de auto na gebruik schorsen als die weer een tijdje stil staat, maar dan moet je er wel een plek voor hebben uiteraard :roll:.

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 19:22
door Renier
Bedankt voor de constructieve reacties, die twee die in Frankrijk staan zijn inderdaad ook wel gaaf! Binnenkort ga ik bij de vierpitter kijken, ik ben het ook helemaal met baur323 eens, als de basis goed is en te betalen ben ik al een heel eind... de rest kan altijd mogelijk later nog, mocht het dan nog steeds hard zat gewenst worden (behalve een schuifdak natuurlijk, helaas).

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 19:43
door graad
Deze?

http://ww3.autoscout24.nl/classified/23 ... asrc=st|as

Of goedkope e3 met werk.maar denk dat Daar heel wat centjes in gaan komen,wil je hem netjes hebben.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/26 ... asrc=st|as

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 19:52
door Renier
graad schreef:Deze?

http://ww3.autoscout24.nl/classified/23 ... asrc=st|as

Of goedkope e3 met werk.maar denk dat Daar heel wat centjes in gaan komen,wil je hem netjes hebben.

http://ww3.autoscout24.nl/classified/26 ... asrc=st|as


Cool zeg! Die had ik nog niet gezien, ook erg gaaf, zou alleen nog wel een jaar duren voordat ik er in kan rijden. En die E3 heb ik inderdaad ook in overweging genomen maar zoals ik eerder al zei heb ik toch veel liever een E12, en van een E3 valt eenmaal geen E12 te maken, haha.

Dit is degene waar ik naar ga kijken:
http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/bmw/ ... ousPage=lr

Re: Benodigdheden lijn 4 naar lijn 6 E12

BerichtGeplaatst: zo 12 jul 2015, 20:07
door baur323
Zeer goed kijken dan. Deze stond in noord Friesland te koop voor euro 1000,-..
Het is een zeer vroege, dus roest en ellende zijn eigenlijk standaard ingebouwd.