Het is nu vr 04 jul 2025, 13:15

M30 Porting

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

Jeltuh

Nieuw

M30 Porting

Berichtma 06 jul 2009, 21:46

Ik heb alles van mijn blok (M30B34)uit elkaar liggen en heb een luchttol, 1+1=2. Ik wil me eens verdiepen in het flowen van de kop. Er is het een en ander te vinden op het net natuurlijk maar ik zou eens willen weten of er hier mensen zijn die ervaring of tips hebben.
Wat er bij mij bekend is, is om je pakkingen op je poorten te leggen en zo ver te gaan dat de poorten dezelfde maat krijgen als de pakking. Bij BMW is het echter alles al even groot, althans bij mijn kop. Zijn er overmaatse pakkingen te krijgen of zijn er andere trucjes voor? Hoor graag ervaringen.

Frank E34

Nieuw

Re: M30 Porting

Berichtzo 26 jul 2009, 21:50

Jeltuh ,

'' Gasket matching '' heet dat dacht ik. Hebben we hier weleens met een M20B25 Kop gedaan , wel merkbaar trouwens ( en vreemd genoeg is ie ook iets zuiniger geworden ) ,, maar das wel een behoorlijke klus. Ik weet zeker dat ik eens een link had gezien destijds via www.bmwe34.net waar dit echt uitgebreid werd uitgelegd hoe dat precies moest. Je kunt niet zomaar materiaal weghalen uit de Kop en verbrandingskamers. Kan het helaas niet meer terugvinden ...

Als je de Motor nu toch uit elkaar hebt liggen , is het misschien een idee om een ander Nokkenas te monteren (528i) , dat word hier in de volgende link ook uitgelegd > http://www.firstfives.org/faq/cylinder_ ... ad_faq.htm

Let wel op dat een aanpassing van de Verdeler nodig kan zijn , afhankelijk welke generatie je M30B35 is.

Keer terug naar Motorisch