Pagina 1 van 1

Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009, 18:33
door Jelle
Dag allemaal,

Wanneer ik de bmw start met koude motor, verzuipt hij zichzelf. Zo kost het starten meer benzine dan de uiteindelijke rit :P .
Motor draait verder prima, en met warme motor start hij in 1 keer.
Ik heb contact opgenomen met Cees en die vertelde dat het kon liggen aan de lucht toevoer klep, dat open gaat bij een koude start.
Kan iemand zeggen wel object ik moet hebben op de foto gezien? :D

Afbeelding

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009, 22:21
door Godfried
in iedergeval zit je luchtfilterhuis niet dichtgeklikt!

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: zo 22 feb 2009, 22:24
door Jelle
Ja goed gezien dat klopt. Daar was ik even mee bezig :)

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2009, 12:30
door Fred
Afbeelding

Zie foto ;)

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: ma 23 feb 2009, 13:23
door Jelle
Mooi, bedankt :D

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009, 14:44
door Jelle
Ik heb hem eruit gehaald. Wilde dat ding testen, en heb het aan de labvoeding gehangen. Opgeregeld naar 12V en de stroomverbruik loopt langzaam mee naar 25mA maar hij schuift niet open. Hij blijft in de middenstand staan.
Weet iemand wat specificaties over dat ding? Zodat ik em kan testen :roll:

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009, 15:25
door bert/e23
jelle ik heb 1 jaar geleden dat ding vervangen.Volgens mij moet je het schuifje met een schroevendraaier kunnen bewegen anders zit ie vast.
Dit was bij mij het geval. Mijn motor sprong aan maar bleef niet draaien bij koude motor.Moest steeds een halve minuut beetje gas bijgeven.
Kreeg dus te weinig lucht bij koude start.
misschien heb je hier iets aan ;)

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009, 15:45
door Jelle
hahaha ik heb de zelfde kuuren. Dat geeft me het idee dat ik in de goede richting aan het klussen ben :P
Bij mij zat het schuifje ook even klem maar kon hem bewegen door iets harder te duwen.
Nu zit hij wel los maar kan zo zijn dat hij over een week weer vast zit.
Is er iemand die nog zo'n ding heeft liggen?

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009, 21:44
door bert/e23
jelle, niet klooien gewoon nieuwe bestellen bij dealer ben je er weer jaren vanaf.Volgens mij was ie iets van 70 euro. ;) ;)

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009, 21:48
door Jelle
Hahaha, dat klopt. Ik wil weten op welke spanning dit ding gaat omslaan. Wil het graag testen voordat ik een nieuwe koop. :P
Het is toch weer 70 euro :P

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: do 26 feb 2009, 21:53
door bert/e23
Jelle je kan de oude ook openzetten weet je meteen of ie blijft lopen.
stationair blijft dan wel te hoog met warme motor.tipje
zo heb ik het ook getest.

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: za 28 feb 2009, 19:47
door Jelle
Zoo, ik heb de luchtklep er vanmiddag op gemonteerd. Verder ging er nog een slangetje scheuren, maar dat heb ik professioneel weer dichtgemaakt. ;)

Nou heb ik alsnog het zelfde probleem. Wanneer ik de auto wil starten moet ik dus aan de startkabel het gaspendaal half inhouden en door laten starten tot de motor vanzelf naar 1500 toeren gaat, en dan wil hij lopen. lekker slecht dus.

Vervolgens loopt de motor als een zonnetje stationair en zonder problemen. Ben een stukje gaan rijden en het werkt allemaal perfect.
Wanneer ik de auto een uur later start, werkt het in 1 keer.

Bij een koude start wil hij dus wel ontsteken, maar slaat direct weer af. Ik snap het niet meer.
Het slangetje naar de lucht toevoer spruitstuk is verder goed nu anders zou ik stationair oplopende toeren moeten hebben, en de luchtklep was inderdaad stuk en is dus ook vervangen. De voltage van de dynamo is trouwens 13,6 volt stationair.

Heeft iemand nog idee

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: za 28 feb 2009, 20:29
door marcel krol
Hoi

Misschien je terugslagklep in je brandstofpomp die er voor zorgt dat de brandstof bij koude motor op druk blijft???
Bij een e21 probeer ik dit uit door de stekker van de startmotor af te halen en te starten zonder dat de startmotor rond draait (draait je brandstofpomp wel) De pomp begint op den duur vanzelf zwaarder te draaien en dan stekker er weer op en starten maar.
Verder misschien ergens een vacuumlek????? kun je checken door verdachte plekken in te spuiten met remmenreiniger dan gaat de motor wel harder draaien als je een lekje hebt.

Groeten

Marcel Krol

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: za 28 feb 2009, 20:43
door Jelle
Bedankt voor de tip. Daar heb ik wel veel aan. Ik ga het morgen proberen :)
Kan ik weer conclusies trekken :P

Kan er nog wat aan de brandstofpomp worden afgesteld?

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: za 28 feb 2009, 22:28
door peter728i
De luchtomloopklep werkt met een thermokoppel, hoe langer hij aan staat hoe warmer hij wordt en des te verder sluit de schuif.
Ik koude toestand moet hij geheel open staan.

Aan de brandstofpomp kan niets afgesteld worden. Je kunt wel de drukregelaar testen die in de brandstofleiding zit ( bij de motor).
Deze werkt op vacuum door een lager of hoger vacuum is er meer of minder druk. Dit kun je testen door bij lopende motor zelf voor een vacuum te zorgen door even aan het slangetje te zuigen, hierdoor moet het toerental van de motor veranderen.
Hoe je bij een turbomotor aan de onderdruk komt weet ik zo niet. ( misschien een apart pompje?)

gr peter

Re: Verzuipen koude start

BerichtGeplaatst: zo 01 maart 2009, 22:14
door Jelle
Ooh, oke op die manier.

Vandaag kon ik het met de benzine pomp helaas niet testen omdat de auto in 1 keer starte. Stotterde even aan het begin stationair maar dat was na halve minuut wel weg.
verder ging ik op de snelweg rijden en de auto stotterde boven de 4000 toeren :evil:
Denk dat dat iets te maken heeft met de lucht schroef. Daar heb ik aan zitten draaien bij het vervangen van de luchtklep.