Pagina 1 van 1

M30B34 ingelopen nokkenas

BerichtGeplaatst: wo 11 okt 2017, 09:03
door VanBulck
Hallo allemaal,

Ik ben de nieuwe trotse eigenaar van een E23 735i uit 1985.
Nu ben ik een hele hoop onderhoudswerkzaamheden aan het uitvoeren, en wou gisteren men kleppen gaan stellen aangezien de motor iets te veel herrie maakte naar mijn zin.
Nu was ik geschokt bij het aanzien van de nokkenas :o
Op minstens 2 nokken is de tuimelaar voor ongeveer 1mm ingelopen op de nokkenas. Op andere nokken is het minimaal. En op sommige nokken is er helemaal niets ingelopen.

Ik ben een beetje verbaasd aangezien deze wagen een volledige onderhoudshistory heeft, en hij toch ook nog wel redelijk goed liep.

Is dit een gekend probleem?
En wat zouden jullie doen? Er zo nog mee voortrijden, of nieuwe nokkenas en tuimelaars zoeken?


Image

Image

Re: M30B34 ingelopen nokkenas

BerichtGeplaatst: wo 11 okt 2017, 09:28
door RobertF
Zo die is ver heen, vraag me af of je kleppen nog wel open gaan.
Waarschijnlijk de nokken van 1 en 6, ik zie namelijk het einde van de oliegallerij ?

Meestal het gevolg van onvoldoende smering. De oliegallerij raakt verstopt en aan het einde komt er nauwelijks olie uit, je moet eigenlijk bij elke keer kleppen stellen deze demonteren en schoonmaken.

Bij demontage de banjokop met 1,5mm doorboren en met borgdraad borgen en nieuwe koperen schijfjes gebruiken.

Een bekend probleem en dit kunnen de gevolgen zijn , en als dat bij 120 kmh gebeurt dan is dat niet leuk.

Image

geborgde banjo
Image

Re: M30B34 ingelopen nokkenas

BerichtGeplaatst: wo 11 okt 2017, 10:19
door VanBulck
Was de inlaat nok van cilinder 1 en cilinder 3 als ik me niet vergis.
Sproeigaatjes geblokkeerd waarschijnlijk?

Iemand aanbevelingen ivm een nieuwe nokkenas?
Origineel of aftermarket?

Re: M30B34 ingelopen nokkenas

BerichtGeplaatst: vr 13 okt 2017, 11:39
door CeesBMW
Of een goede gebruikte, je kan hem tenslotte los makkelijk controleren. Ik heb nog wel wat liggen voor je.