Pagina 1 van 1

Ontstekingsvervroeging manipuleren

BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2009, 13:42
door Fred
Op een Motronic kan men niets bijstellen aan de ontstekingsvervroeging.
Nu vraag ik mij af of het mogelijk is om ,door middel van een extra weerstand in serie te plaatsen met
de temperatuurdraad van de luchthoeveelheidsmeter, de ontstekingsvervroeging te versterken. (omdat
ik meestal op LPG rij).

De temperatuurvoeler in de LHM is een NTC, als ik het goed heb, dus
door een klein beetje extra weerstand erin te brengen, denkt de Motronic dat
de binnenkomende lucht iets kouder is, dus is er meer marge voor ontstekingsvervroeging.

Of wat zijn jullie visies hierop? :roll:

Groeten!
Fred

Re: Ontstekingsvervroeging manipuleren

BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2009, 15:16
door Street legal
Het ligt en beetje aan het type motronic wat je hebt. Het idee dat de motronic bij koude lucht het ontstekingstijdstip vervroegt klopt wel, maar een mengselverrijking treedt dan ook op. Ook loop je een backfire risico als je geen lpg injectie hebt. het ontstekingstijdstip wordt bepaald door de hoeveelheid lucht/luchttemperatuur, gasklepstand en de toerental sensor samen met de herkennings sensor van cylinder een. Amerikaanse motronics hebben een instelknop om de ontsteking aan te passen aan de brandstof, dus 91 , 95 en 98 octaan. Een van die is de 0 261 200 059.
De draai knop zit dan naast de transistor die de spanning naar de bobine regelt. Experimenteren kan altijd. Je zo ook kunnen kiezen voor een ombouw naar megasquirt. Dan vervang je de motronic kast door een programeerbaar modern management en kun je zelf alle tijdstippen in programmeren.

Re: Ontstekingsvervroeging manipuleren

BerichtGeplaatst: zo 20 sep 2009, 22:18
door Fred
Street legal schreef:Het ligt en beetje aan het type motronic wat je hebt. Het idee dat de motronic bij koude lucht het ontstekingstijdstip vervroegt klopt wel, maar een mengselverrijking treedt dan ook op. Ook loop je een backfire risico als je geen lpg injectie hebt. het ontstekingstijdstip wordt bepaald door de hoeveelheid lucht/luchttemperatuur, gasklepstand en de toerental sensor samen met de herkennings sensor van cylinder een. Amerikaanse motronics hebben een instelknop om de ontsteking aan te passen aan de brandstof, dus 91 , 95 en 98 octaan. Een van die is de 0 261 200 059.
De draai knop zit dan naast de transistor die de spanning naar de bobine regelt. Experimenteren kan altijd. Je zo ook kunnen kiezen voor een ombouw naar megasquirt. Dan vervang je de motronic kast door een programeerbaar modern management en kun je zelf alle tijdstippen in programmeren.


Bedankt voor uw reactie!

Ik heb de 011 Motronic en heb LPG injectie dus backfire is geen risico.
Zo'n stand zie ik wel aan mijn Motronic, maar ik weet niet of die effectief werkt of als dit dezelfde
schakelaar is als bij de 059 en 061 Motronics.

Wat de verrijking betreft is dit geen groot probleem, dan verander ik de afstelling van de
LHM binnenin wel enkele stappen tegenklokwijzersin om dit te compenseren.

Over megasquirt heb ik al veel gelezen maar het is me wat te ingrijpend.
Top wel, maar wat teveel werk voor me momenteel :)