Pagina 1 van 2

1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: do 24 sep 2009, 21:42
door Hoton
Hallo Heren

Ik was mijn auto bijna kwijt,laatste tijd auto deed raar(motorich) ik was bij mij vriend( garage in amersfoort) ik had perongeluk gasgegeven maar wel handmatig bij motor unit,enn de draad blijf hangen tijdens gas geven,dus helemaal aan het eind gasgegeven door hangen,en ja tis gebeurt ,heb iets rare geluid gehoor iets gekraakt,dus iets gebroken en meteen motor afgezet en niet meer gestart,vandaag opengemaakt kleppen deksel,en zie ik een gebroken tuimelaar bij de kettingkant 1. gebrokende stuk eraf gehaald gelukkig lag die boven kant,mijn vraag is:

hoe kan hij zo snel gebroken is of was bijna kapot misschien?
of kleppen waren zo niet goed of dergelijke problemen?
of is dat normaal tijdens stil staan zoveel gas geven tja daarna een kunnen afbreken?

Deze week of volgende week gaan we maken,waar moeten we opletten allemaal?we hebben voor kant ook ook losgehaald,radioter condenser,ventilater,airco gas ook weg,voor grillen ook natuurlijk, en morgen die ene tuimelaar loshalen,maar dit doen we eerste keer,dus daarom wil ik even vragen stellen aan jullie bijvorbat bedankt allemaal.

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009, 06:11
door graad
kijken of de nokkeas niet ingeslepen is,anders ook vervangen :!: :!:

en ik zal alle tuimelaars vervangen,is immers nietzo duur

heb t ook gehad bij een e34,eerst de 5e tuimelaar,toen de 1e,
toen maar allemaal vervangen,koste iets van 96euro bij de dealer.

nou,suxces :!:

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009, 09:00
door BMWim
Gohhhh, ik hoor de laatste tijd wel vaker van gebroken tuimelaars.

een e21 316i en een e28 520i..

In beide gevallen waren het, vol op het gas ! Het gebeurt dus wel vaker....

Wat Graad zegt; ik zou ook gelijk nokkenas (indien beschadigt) en alle tuimelaars vervangen...als je toch bezig bent..

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009, 11:01
door Hoton
vandaag halen we los allemaal,daarna kijken we idd naar nokkeas ook,ja denk ook alle tuimelaar vervangen!

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009, 11:08
door BeekMW
Zijn die tuimelaars dan zo onderhoudsgevoelig?? hoe kan je voorkomen dat deze afbreken??

Geef zelf nooit gas met stationair en rij de auto echt goed warm voordat ik meer gas ga geven (met koude motor schakelen bij max. 2500toeren)......

Bedankt voor de reactie alvast :thumbsup:

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009, 11:38
door Jeltuh
Mocht je bij de dealer toch erg duur uit komen, dan zijn er op ebay nokkas+tuimelaars te vinden als set voor een redelijke prijs.

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009, 15:09
door smidje
heb het ook gehad 530i e34... :?

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009, 16:56
door Robby
Ik ook 3 jaar geleden met m`n 635

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009, 19:07
door graad
blijkt een kwaal te zijn van bmw 6cil :oops: :oops:

metaalmoeheid of iets dergelijks

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009, 19:28
door BeekMW
Dat het door metaalmoeheid oid veroorzaakt wordt snap ik wel, maar HOE merk je dat je tuimelaars aan vervanging toe zijn?? dat een motor wat raar gaat doen kan verschillende oorzaken hebben.....

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009, 19:35
door graad
merk je pas,als er 1 of meer cil uitvallen ;)

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009, 19:37
door BeekMW
Ah, okay, wellicht handig zoiets na een periode preventief te vervangen ;)

Thanks Graad :thumbsup:

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009, 19:45
door graad
heb t 2 maal meegemaakt,1 keer na een uur 100 rijden,toen de tol betaald
in frankrijk,wil aan rijden,schakel van zn 1 naar zn 2,en begon op 5cil te lopen :angry: :angry: 5e tuimelaar kapot :crybaby:

1laten maken,een half jaartje later,op een 80 km weg,die overgaat naar een 50 km stuk,dus vaart minderen,en wat denk je :devilish: :angry: TUIMELAAR KAPOT

de 2e,toen maar allemaal laten vervangen(nokkeas was nog netjes)
auto een 4jaar geleden verkocht aan een maat,en wat denk je,nooit wat aan de e34 gehad :clap: :clap:

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: vr 25 sep 2009, 21:31
door beemer
even voor de duidelijkheid, bij volgas van de m30 motor kan het voorkomen dat dmv een afwijking van
de timing een tuimelaar gaat zweven en dan op het verkeerde tijd geraakt wordt door de nokkenas.
het gevolg is dan een breuk en meestal bij de cylinder aan de kettingzijde.

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: za 26 sep 2009, 16:39
door Hoton
beemer schreef:even voor de duidelijkheid, bij volgas van de m30 motor kan het voorkomen dat dmv een afwijking van
de timing een tuimelaar gaat zweven en dan op het verkeerde tijd geraakt wordt door de nokkenas.
het gevolg is dan een breuk en meestal bij de cylinder aan de kettingzijde.

precies bijmij ook het zelfde verhaal,gistren kop los gehaald kleppen best wel witte geworden,doos gas natuurlijk,maar de kop loshalen wat een moelijk werk man pfffffffffffffff,heb nooit zo moelijk werk meegemaakt.Maandan naar revisie bedrijf en alle tuimelaar vernieuwen en kleppen testen afstellen nieuwe pakkingen bij kurkas lekt ietje ook dus kering ook vervangen alle riemen, bougies enz. allemaal verniuewen.

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: za 26 sep 2009, 17:09
door Street legal
Bij een gebroken tuimelaar kan ook de ingesleten nokkenas de oorzaak zijn. meestal slijt ook het glijstuk van de tuimelaar in waardoor de klep niet correct opent. De oorzaak van het inlopen zit hem in de olieleiding bovenop de nokkenas. de boutjes lossen zich of de olie wordt niet op tijd ververst en verstoppen de gaatjes waardoor cylinder een en twee te weinig olie krijgen.

Image

http://www.7-forum.com/forum/24/olsprit ... 20690.html

http://www.7-forum.com/forum/attachment ... 1244405343

http://www.zroadster.com/galerie/showph ... photo/1267

Koop ook nieuwe kopbouten. Dit zijn namelijk zgn trekbouten. Ze zetten zich naar het aandraaimoment en dat kan maar een keer. Gebruik je ze twee keer loop je de kans op een lekke koppakking.

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: za 26 sep 2009, 19:53
door Hoton
hmm goed advies, tnx :clap:

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009, 17:01
door Hoton
ik ben vandaag bij revisie bedrijf geweest in Ede,koppakkingset kost:

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009, 19:08
door graad
waarom een koppakkingset :?: :?: is niet nodig voor tuimelaars te vernieuwe

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009, 19:15
door Hoton
graad schreef:waarom een koppakkingset :?: :?: is niet nodig voor tuimelaars te vernieuwe

de kop gedemonteerd he,hoe kun je terug zetten dan met ouwe pakking enz ?

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009, 19:17
door graad
dan is t nodig inderdaad :oops: :oops:

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009, 19:23
door Hoton
graad schreef:dan is t nodig inderdaad :oops: :oops:

ik dacht ook zo in begin,maar de kop moestie idd af,anders kon je de as niet weg kunnen halen.

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: ma 28 sep 2009, 20:20
door Street legal
De tuimelaarassen worden bij de M30 motor op zijn plaats gehouden door de kopbouten. Er zitten kleine uitsparingen in de tuimelaarassen waar de kopbouten langs kunnen. Je hebt vier(4) tuimelaarassen en ze hebben allen een eigen plaats ivm de oliegaatjes voor de smering van de tuimelaars. Je kunt geen nokkenas en tuimelaars wisselen zonder de kop los te draaien.

www1.kfzteile24-shop.de/

Deze mensen kunnen je aan een pakking helpen. Je hebt een koppakking, een klepdekselpakking , een o-ring voor het nokkenasdeksel plus de twee strips om het afdichtingsdeksel tegen de kop te kunnen zetten. De strips voor het deksel kun je zelf van pakkingpapier maken. de koppakking kost ongeveer 65 a 70 euro, dekselpakking ongeveer 13 euro. De kopbouten kosten ongeveer 30 euro.

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: do 01 okt 2009, 18:53
door joep
Idd geen makkelijke klus als je het voor de eerste keer doet.
Zorg dat je de juiste volgorde van de kopbouten aanhaalt ,en gebruik de voorgeschreven aanhaalmomenten en let vooral goed op de oude en nieuwe koppakking. vergelijk ze door deze op elkaar te leggen en te controleren of alle gaten even groot zijn en dat deze op dezelfde plaats zitten. Er willen nog wel eens verschillen voorkomen. suc6

Re: 1 Tuimelaar is gebroken,waar moet ik opletten allemaal?

BerichtGeplaatst: do 01 okt 2009, 20:14
door graad
had jij meegemaakt,of niet joep/hein :?: :?:
dat de koppakking niet uitkwam ;)