Pagina 1 van 2
Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
do 15 okt 2009, 16:45
door Michiel
Vandaag weer druk geweest met de handgeschakelde 735i van 1985.
Klachten: slecht lopen / oppakken en onrustig toerental en ploffen in uitlaat.
Het gaat hier om een 735i met van origine een katalysator. Deze uitlaat was compleet leeg gehaald dus vervangen door een exemplaar zonder kat.
Nu na wat onderdelen te hebben vervangen heb ik een goed startende en rijdende 735 maar hij ploft in de uitlaat bij gas terug.
Wat is er vervangen / uitgewisseld:
Uitlaat vervangen door een katloos exemplaar lamdasonde compleet losgekoppeld
Bougies vervangen
LMM (van een 735iA bj. 1985) uitgewisseld met als gevolg slecht starten en afslaan.Wellicht verkeerd type?
Brandstof filter vernieuwd
Brandstof pomp
Klepspeling gecontroleerd, 1 cylinder stond iets te strak.
Compressie gemeten, alle cylinders ruim 11
Wie weet wat ik nog kan proberen?
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
do 15 okt 2009, 17:34
door Street legal
Als het een "werkskat" is zou ik een lambdasonde aansluiten, de
motronic is er op gemaakt en verwacht dat signaal ook, rommelen in de uitlaat heb ik bij mijn e32 gehad met een defecte sonde.
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
do 15 okt 2009, 17:38
door Michiel
Thanks Jaap,
Haal ik morgen even een Sonde. Moet ik m in de uitlaat plaatsen of mag ik m er naast hangen?
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
do 15 okt 2009, 18:05
door Michiel
Net even de oude sonde er op gehangen.. leek of ie gelijk een stuk slechter liep.
Morgen even een ruil exemplaar opsnorren.
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
do 15 okt 2009, 18:53
door CeesBMW
Ploffen in de uitlaat is te rijk mengsel, of slecht afgestelde ontsteking. Daar de 735i een
Motronic is kan je die niet wijzigen. Hang er eens een andere Motronic aan.
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
do 15 okt 2009, 19:55
door Michiel
Zal ik morgen ook even doen.. Hoop niet dat er een of andere exotische
motronic inzit.
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
do 15 okt 2009, 20:43
door Street legal
De kat met lambdasonde regelt je mengsel . Als er na de kat nog teveel co in het gas zit geeft de sonde een andere waarde naar de
motronic en wordt het mengsel armer of de ontsteking vervroegd. Het is dus nodig om de sonde in de uitlaat te steken
Ook het wisselen van een motronic is een goede test voor het functioneren van alles. Je hebt waarschijnlijk nummer 0261200059 Zonder kat is de 0261200061 ingebouwd
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
do 15 okt 2009, 20:53
door CeesBMW
Je neemt er gewoon 1 van een normale 735i (061).
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
vr 16 okt 2009, 07:34
door Michiel
Ok. Top mannen. Biertje voor jullie op de volgende meeting
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
vr 16 okt 2009, 15:36
door Michiel
Vandaag weer verder gegaan.. Helaas zonder succes kan zelfs zeggen dat ie nog slechter loopt dan dat ie al deed.
De huidige computer (059) omgewisseld door een (061)
Motor liep niet mooi rond en sloeg af. Ploffen in uitlaat nog steeds aanwezig.
Toen maar een lamdasonde gehaald en die gemonteerd. Motor blijft niet meer lopen Staat te schommelen in het toerental. Heb de indruk dat ik vermogen mis en nog steeds ploffen.
Ik weet het nu ech niet meer
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
vr 16 okt 2009, 16:45
door Street legal
Heb jij de sensors in het koppelingshuis gechecked? Beide moeten dezelfde weerstand hebben .
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
vr 16 okt 2009, 17:25
door zerotolerance
De 059 is voor de kat versie, de 061 voor een kat loze.
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
vr 16 okt 2009, 18:42
door CeesBMW
Motronic moet je wel altijd als set uitwisselen, dus de LHM en de ECU.
Bij de 061 hoort de LHM 027, dat moet dus wel kloppen. Piet heeft ooit eens zich de blubber gezocht bij Michiel R. zijn auto en uiteindelijk bleek het de combinatie van de 2 te zijn.
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
vr 16 okt 2009, 18:46
door zerotolerance
De 59 is voor de laag compressie motor, kun je die omwisselen voor de "normale" ecu?
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
vr 16 okt 2009, 18:49
door CeesBMW
Die achteraf Euro2 gemaakt e23'ers hebben toch geen lage compressie motor ? Alleen de USA types zijn lage compressiemodellen (andere zuigers), of zit ik er nou naast ?
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
vr 16 okt 2009, 20:09
door graad
volgens mij heb je t corect cees
alleen de 725 heeft een lage compressie toch
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
vr 16 okt 2009, 20:34
door Michiel
Geloof dat we maar even een meet moeten doen Cees
Ik wordt er helemaal gek!!! van.
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
vr 16 okt 2009, 20:37
door graad
lijkt me ook een goed idee michiel
anders blijf je je gek zoeken
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
vr 16 okt 2009, 21:06
door CeesBMW
graad schreef:volgens mij heb je t corect cees
alleen de 725 heeft een lage compressie toch
Nee, de 725 is een korteslag versie van de 728, maar de zuigers zijn exact hetzelfde.
De compressie wordt bepaald door de zuigers. En bij mijn weten hebben alleen de USA modellen en de turbo's lage compressiezuigers.
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
vr 16 okt 2009, 21:12
door graad
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
za 17 okt 2009, 07:18
door zerotolerance
Cees, de 185 pk versie is ook in Europa gevoerd. Zowel voor de 735i als de 535i. Er komen ook 535i uit zwitserland met 185 pk. Michel z'n auto heeft ook 185 pk op het kenteken. Het verschil zit hem in de zuigers, nokkenas, computer en het uitlaatspruitstuk.
De ECU met 059 is speciaal voor de kat versie. Ik weet alleen niet of de LMM's hetzelfde zijn.
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
za 17 okt 2009, 09:57
door CeesBMW
Ok, das dus niet z'on orginele e23, die "Euro2" is gemaakt met een 1-weg katalysator, wat ze vaak in 0049 deden.
Dan wordt het nog een leuk klusje Chiel, die onderdelen zullen niet makkelijk verkrijgbaar zijn.
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
za 17 okt 2009, 10:20
door zerotolerance
De ECU doet vermoeden dat dit een standaard 185 pk versie is en niet een omgebouwde 218 pk.
Wat raad jij aan Cees? het is moeilijk zoeken met extra onderdelen.
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
za 17 okt 2009, 11:05
door CeesBMW
Heb recentelijk een 3,2 USA versie uitgebouwd uit Piet zijn auto (ex-Gormy), die had een LHM eindigend op 016 (ipv 018), dus die was ook anders.
De lambdasonde zal een bepaalde weerstand geven welke varie
Re: Kom er niet uit! Wie helpt? Ploffen in uitlaat.
Geplaatst:
za 17 okt 2009, 20:26
door Michiel
Das lekker dan
Vandaag weer ff bezig gegaan.. Auto loopt helemaal niet meer. Alles maar weer terug in orginele config.
Heeft nog wel een paar keer gelopen maar zodra je het gaspedaal aanraakt valt het vermogen weg met als gevolge dat ie afslaat. Viel me op dat de LMM die er op zit een 027 is??????