Pagina 1 van 1

Kopbouten

BerichtGeplaatst: zo 01 maart 2009, 14:37
door mfzandman
Afbeelding

Dit is een foto van een oude (links) kopbout en een nieuwe (rechts).
Als ik de nieuwe gebruik dan wordt mijn tuimlaaras niet goed vast gehouden door de te korte kraag. En zitten de tuimelaars niet goed boven de klep. Tenminste ik neem aan dat dat de bedoeling is.

Heeft iemand ideen hierover? Ik denk dat ik deze bouten niet gebruiken kan.

O ja, we hebben het over een 3,5ltr M30 van '83.

Ik hoor het wel.

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: zo 01 maart 2009, 14:59
door graad
volgens mij zijn de linkse nieuw ;)

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009, 09:34
door wouter
Graad soms kan je beter niet reageren ;)

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: ma 02 maart 2009, 09:43
door graad
:oops: :oops: :crybaby: je hebt gelijk
(ik denk alles wat blinkt is nieuw :smart: )
SORRY :crybaby:

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 20:40
door Michiel
Graad Alpi, is net een jonge hond... je gooit iets weg en Alpi rent er achteraan :mrgreen:

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 20:41
door graad
:crybaby: :crybaby: :snooty:

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 20:44
door mfzandman
Ehm....

Maar iemand iets over het onderwerp?? :cry:

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 20:48
door CeesBMW
Je kan allebei gebruiken, de assen van de tuimelaars zitten vast in de kop, en idd die hoge gaan wat moeilijker erin maar houden de kop net zo vast als die andere.

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 20:49
door graad
dan zou ik de blinkende nemen :car:

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 21:27
door mfzandman
He Cees bedankt!

Maar hoe zitten de assen dan vast??
Mijn kop is terug van het revisie bedrijf, maar de tuimelaarassen worden door de veerdruk van de tuimelaars naar links geduwd. Ik snap het niet goed.

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 21:45
door CeesBMW
De tuimelaarsasser zitten geborgd met ringetjes, na elke steun waar die in zit. Die worden niet op zijn plek gehouden door de kopbouten hoor.

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 21:47
door mfzandman
Ah oke dat wilde ik weten!! dank je wel!

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 21:50
door CeesBMW
Hier op de afbeelding zie je die ringetjes (nummer 12)

Afbeelding

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 22:24
door Bartlap
Als ik het nog herinner van Tom745 zijn auto, zitten er in de as uitsparingen waar de bout in valt, misschien de as iets draaien door de "druk stukken" iets losser te draaien en zo ruimte te krijgen dat ze er wat makkelijker invallen en de as gelijk borgen. Niet vergeten als al de bouten er in zitten deze weer aan te draaien.

De uitsparingen zijn er niet in gemaakt om de assen op hun plek te houden, toeval, gaten in het blok worden op de die plekken geboord waar het meeste metaal zit, als daar dan een as langs loopt hoeft dat geen probleem te zijn

Zou het niet met geweld doen omdat de kop maar door 2 centreer busjes op zijn plek gehouden wordt.
Nog een belangrijke, zorg dat de bout gaten helemaal leeg en schoon zijn!!

Verder zou ik voor de zekerheid meten hoe diep de uitsparing is war de verdikking van de bout is!!


Bart

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 22:29
door CeesBMW
Klopt Bart, ik blaas altijd even de olie uit de boutgaten. Anders duw je met de bouten de olie in, die vervolgens genoeg kracht heeft om je onderblok te doen scheuren :shock:

En er zitten idd wat rechte kanten in de tuimelaarassen.

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 22:31
door Bartlap
CeesBMW schreef:Klopt Bart, ik blaas altijd even de olie uit de boutgaten. Anders duw je met de bouten de olie in, die vervolgens genoeg kracht heeft om je onderblok te doen scheuren :shock:



Ja Cees ik denk als je de bout snel aandraait, en de olie samenperst er wel een duizend bar op komt te staan.

Bart

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: di 03 maart 2009, 23:57
door mfzandman
Bartlap schreef:Als ik het nog herinner van Tom745 zijn auto, zitten er in de as uitsparingen waar de bout in valt, misschien de as iets draaien door de "druk stukken" iets losser te draaien en zo ruimte te krijgen dat ze er wat makkelijker invallen en de as gelijk borgen. Niet vergeten als al de bouten er in zitten deze weer aan te draaien.

Bart


Wat versta je onder drukstukken?

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2009, 00:19
door CeesBMW
Een soort "hapje" uit de as.

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2009, 12:04
door hein
Wat denken jullie van het voorkomen dat die assen verdraaien terwijl ie loopt? Het is toch een borging tegen draaien van die assen.
En als je denkt aan smering van het geheel moeten de gaatjes in de assen precies op de goede plek zitten. Volgens mij wordt via de kop olie in die holle assen gepompt en moet die via de tuimelaars eruit en zodoende de tuimelaars ook smeren. De assen zijn aan de uiteinden niet zomaar dichtgemaakt. enneh wie heeft het over toeval?
Trouwens Graad, van jou adresje heb ik inmiddels al twee koppen gehad.
Allebei met een scheurtje, bleek bij het schoonmaken. Vanaaf maar weer ff voor de derde kop. Je kan het treffen. grrrr :angry:
Hein.

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2009, 12:30
door graad
:angry: dan heb jij meer geduld,dan ik :angry: (ik denk bij de 2e keer ,dat ie via de
VOORRUIT naar binnen ging :devilish: )
kijkt ie ze dan niet goed na :veryangry: :veryangry: :grrrr:
(als je al je tijd en benzine gaat rekenen,word t nog een dure
hobby :shout: )

Re: Kopbouten

BerichtGeplaatst: wo 04 maart 2009, 12:35
door hein
Goed idee Graad, Maak jij dan een foto dat ik gooi?
Een door de voordeur en een door zijn voorruit dan naar?
Ennh duur is het inmiddels al ontieglijk geworde. Maar ja het zij zo.
Hein