Pagina 1 van 2

kleppen stellen

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010, 08:32
door hood
goedemorgen,

ik heb een bmw e23 uit '82 op gas waarvoor ik morgen mijn kleppen even ga stellen en heb er al veel over gelezen op het forum alleen niet welke ik op tuimelen moet zetten en welke ik dan kan stellen.

bv. als ik de 1e 2 kleppen (vanaf mijn raam gezien) op tuimelen zet welke moet ik dan stellen.Heb het wel bij een 4 cil gedaan maar dan heb je wat minder keuze ;-).ook zag ik in tegenstelling tot de 4 cilinder dat je 1 en 2 (1 is even uiterst linksboven en 2 daaronder) niet tegelijk op tuimelen kan zetten. klopt dit of heb ik dat verkeerd gezien.

Alvas bedankt Robin

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010, 09:48
door RobertF
Altijd het getal 13 onthouden. Klep12 in is 1 stellen samen 13

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010, 10:02
door hood
Oke maar hoe tel ik dat is het dan

1 3 5 7 9 11 1 2 3 4 5 6
2 4 6 8 10 12 7 8 9 10 11 12

want dan moet ik kruislinks stellen als ik het zo teken,en dat snap ik niet helemaal want als ik dan bv 2 op tuimelen zet dan moet ik 11 stellen klopt deze stelling dan.

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010, 10:12
door hood
beet jammer dat de opmaak ermee vandoor ging dus nog is proberen

1 3 5 7 9 11
2 4 6 8 10 12


1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12

en klopt het dat je de 2 bovenliggende kleppen niet gelijk op tuimelen kan zetten

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010, 17:00
door RobertF
Achterste cilinder 6 op tuimelen dan de eerste stellen en dan zo naar elkaar toe werken met 13

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: vr 08 jan 2010, 19:36
door Bartlap
Ontstekings volorde bij de 4cilnder motoren is 1-3-4-2 en bij de 6 cylinders is dit 1-5-3-6-2-4 voor je de kop monteert moet je blok al op het erkteken BDP staan.
Dan zie je zowel bij de cylnr 1 (distrubitie zijde) de zuiger boven in staan en bij ciylnr 6 (schutbord) staat de zuiger ook boven in, deze laatste staat dan precies klaar met zijn uitlaat slag en gaat beginnen met zijn inlaatslag.

Zoals boven verteld moet je dan ook je nokkenas zo zetten, cylnr 1 nokjes omhoog en cylnr 6 beide op de kleppen. kan niet missen wij hadden geen eens een boekje tekening alleen goed opgelet met uit elkaar halen.

Alleen je moet goed opletten dat je BDP inderdaad dan ook op het BDP staat en dat de zuigers dan ook beiden bovenin staan want als dit niet zo is dan idd nog een slag verder toto hij wel zo staat.

Gewoon proberen dan zal je het verschil bemerken, en als je dit uitgevogelt hebt, dan pas je kop erop!!.

Of blader hier maar eens door heen viewtopic.php?f=2&t=10

Bart

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2010, 10:34
door hood
thxs allemaal,

Het is weer gelukt en ze loopt weer als een zonnetje

Robin

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2010, 10:38
door graad
goed zo ;)
mijn kleppen hoor je ook een beetje............maar ik vind t niet storend :oops:

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2010, 12:27
door mwhite
graad schreef:goed zo ;)
mijn kleppen hoor je ook een beetje............maar ik vind t niet storend :oops:


oke het is misschien niet storend maar niet zo best voor de motor
zeker niet op gas veel kans op backfire

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2010, 12:30
door graad
ik rij op benzine....................
en een bmw moet je iets of wat horen..............................
maar dat vind ik :oops:

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: zo 10 jan 2010, 12:41
door Bartlap
hood schreef:thxs allemaal,

Het is weer gelukt en ze loopt weer als een zonnetje

Robin


Waar had je nou het meest aan???
de tel manier of de ontsteking volgorde weet?

De volgorde heb je eigenlijk niet nodig je moet goed kijken hoe de nokken staan!! kom je altijd uit.
dan wel onthouden/merken welke je gehad hebt natuurlijk.

Bart

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2010, 12:43
door hood
He bart,

Eigenlijk was het vrij simpel.van buiten naar binnen stellen en t was gedaan.Dus met dat rekenen en t getal 13 kwam t helemaal uit.

Beetje jammer dat er net een vrouw(daar bedoel ik niks mee,had ook een Alien kunnen zijn die geen rekening houdt met gladheid) achterop reed.

Gr.Robin

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2010, 20:16
door graad
wtf..................
veel schade :?:

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: ma 11 jan 2010, 21:15
door hood
nou dat is t mooie van de 7 serie en zijn bumper,het is alleen mijn bumper ,ze schatten het op 700 euro schade,maar laat t gewoon maken.Ben elk weekend bezig om de auto te verbeteren en dan gebeurt dit.Is niet echt goed voor me motivatie.Dus naar schadebedrijf geweest en die besteld nieuwe bumper en steunen ,wil er niet meer aan herinnert worden.

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: za 24 jul 2010, 10:28
door riemer
Wat is nu precies de volgorde? is klep nr. 1 de inlaat bij het voorraam? en is klep nr. 2 de uitlaat bij het voorraam? of is het net andersom?

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: za 24 jul 2010, 13:19
door riemer
als ik klep 3 wil stellen, moet ik klep 10 op tuimelen zetten. klep 3 staat dan ook op tuimelen. Hoe kan dat?

spoedje

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: za 24 jul 2010, 16:34
door riemer
ik ben er alweer klaar mee. met succes. :D

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010, 13:02
door zooka
riemer schreef:Wat is nu precies de volgorde? is klep nr. 1 de inlaat bij het voorraam? en is klep nr. 2 de uitlaat bij het voorraam? of is het net andersom?


Hier was ik ook nieuwsgierig naar welke nrs. Bij welke tuimelaar hoort

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010, 18:03
door CeesBMW
Je telt altijd vanaf de voorzijde van de auto naar achteren.

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010, 18:11
door joep
BTW je hep een Pb Cees

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010, 18:55
door oldie
Ik werk altijd zo met de kleppen voor de m30 motor.
Zet de nokken van de nokkenas eerste cil. [distributiekant] allebij omhoog, staat er dan een links en de andere rechts omhoog in het midden,haast tegen de tuimelaars aan.
dan kan je de in en uitlaat van de 6 cil stellen [staan dan los kan je voelen]
zet 2 cil. de nokken weer omhoog hetzefde als de eerste
kan je de 5 cil. in en uit stellen.
3cil. 4 stellen
4 cil. 3 stellen
5 cil. 2 stellen
6 cil 1 stellen
stel de kleppen tussen de veer en de tuimelaar.

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: di 21 dec 2010, 20:13
door joep
zet de nokken van de nokkenas eerste cil. [distributiekant] allebij omhoog, staat er dan een links en de andere rechts omhoog in het midden,haast tegen de tuimelaars aan
Dat heet 'tuimelen, Henny

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2010, 08:29
door zooka
Tnx. :coffee2:
Het is gelukt. :clap:

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2010, 11:29
door RobertF
Nogmaals!!!!! als je de kleppen stelt haal dan de olieleiding eraf en maak die schoon. Boor de banjokop met een 1,5mm boortje door en doe er borgdraad door. Als de banjos los zijn (denk om de koperen ringetjes) dan kun je de leiding naar achteren schuiven zodat die uit de voorste houder komt daarna naar voren schuiven. De uiteinden van de olieleiding verstoppen met de tijd en dan heb je geen smering meer op je 1ste of 6de tuimelaars met als gevolg kaboen!!!!!

Image

Re: kleppen stellen

BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2010, 21:42
door joep
Hele goeje tip Robert, neem ik volgende keer mee.