Pagina 1 van 1

Managementcode uitlezen bij e23

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 13:41
door RobertF
Ik ben op elektronica gebied geen genie, ik kan me helpen maar als het te moeilijk wordt dan houdt het op.
Nu las ik volgend verhaal
Als ik het goed begrijp dan zou je bij een '85-er door 5 keer het gas in te trappen met het contact aan de code foutmelding in de SI moeten kunnen aflezen
Heeft iemand dat al eens gedaan?
http://www.pelicanparts.com/bmw/techart ... eading.htm

Re: Managementcode uitlezen bij e23

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 14:16
door zerotolerance
Volgens mij (maar ik kan me vergissen) was de E23 niet "uit te lezen". Ik dacht dat dit pas begon met de E32.

Re: Managementcode uitlezen bij e23

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 14:26
door RobertF
Vlgs dit artikel was er vanaf 1984 de OBD1 en daar gaat het hier over. De OBD2 dient met een scanner uitgelezen te worden. maar de OBD1 zou via de SI een code geven. Dit zijn oplichtende flitsen gevolgd door pauze die je dan moet tellen, alltijd 4 digits

To read codes for an OBD I car, you start by turning the ignition key on (do not start the engine) and pressing the gas pedal to the floor five times within a period of five seconds. If you proceeded correctly, then the check engine lamp will light on for five seconds, then blink off, then blink on for 2.5 seconds, and then go off for another 2.5 seconds. After this, the computer will start to show you the trouble fault codes that are stored.

The codes are given by short flashes of the check engine light, followed by short pauses. The codes are all four digit numbers. For example, the trouble fault code for monitoring the battery voltage level is 1231. This would show up flashing as "flash - pause - flash - flash - pause - flash - flash - flash - pause - flash." I suggest having a pen and paper handy when you do this, as the codes have a tendency to flash faster than you would think.

Re: Managementcode uitlezen bij e23

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 14:30
door zerotolerance
Inderdaad. Ik was in de war met zo'n uitleesding.

Re: Managementcode uitlezen bij e23

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 15:17
door RobertF
Heeft iemand dit wel eens gedaan?. Als het gaat dan zou dat fantastisch zijn voor het opsporen van elektrische fouten, kijk maar eens wat allemaal opgesomd is
Weet Michiel of Cees hier iets van?

Re: Managementcode uitlezen bij e23

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 15:23
door zerotolerance
Je zou het kunnen uitproberen. kan geen kwaad toch?

Re: Managementcode uitlezen bij e23

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 15:34
door RobertF
Ik heb dit nog nooit gehoord. De specialisten zouden dit toch moeten weten. Vereenvoudigd wel de zoektocht bij slecht lopen

Re: Managementcode uitlezen bij e23

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 16:56
door CeesBMW
Volgens mij word er helemaal niks opgeslagen in de Motronic. Mijn testkast welke ik wel eens heb aangesloten op de Motronic (061) van een 85'er leest helemaal niks uit. Pas met een lopende motor kunnen bepaalde waarde worden weergegeven.
Zo heb ik ooit met een 735i uit 1985 geconstateerd dat de Motronic de ontsteking niet vervroegde, maar dat moest ik zelf uit de waardes opmaken (was de voormalige auto van Joost)

Re: Managementcode uitlezen bij e23

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 17:01
door CeesBMW
Heb het stukje even aandachtig gelezen maar er word alleen gesproken over de OBD1 en OBD2.

Re: Managementcode uitlezen bij e23

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 18:12
door RobertF
Klopt het gaat over Motormanagement met SI systeem en dat is vanaf 1984 tot 1996 het OBD1 syteem vlgs dit verhaal. Er zijn andere autos die zo'n systeem met oplichtende ledjes als foutcode ook gehad hebben

Re: Managementcode uitlezen bij e23

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 18:17
door CeesBMW
Maar niet onze e23 :crybaby:

Re: Managementcode uitlezen bij e23

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 19:48
door Street legal
Het verhaal gaat over de "stomp test", welke verplicht was op auto's in California, USA, De functie zit ook alleen op modellen voor de amerikaanse markt. De e28 en de e23 hadden er ook mee te maken. Deze wagens hadden namelijk al een katalysator met lambdasensor en via de stomptest kon elk keuringsstation controleren wat er defekt was tijdens de miljeucheck.

Re: Managementcode uitlezen bij e23

BerichtGeplaatst: zo 17 jan 2010, 20:26
door RobertF
@jaap
dat zou betekenen dat de 735i kat.versie wel uit te lezen is met deze methode, want de motronic is dezelfde als voor de US uitvoering. Ga het toch eens proberen