Pagina 1 van 1
toerental bij warme motor te hoog
Geplaatst:
zo 28 feb 2010, 07:24
door nannootje
Hallo, ik ben hier nieuw! Ik sleutel aan de 728i aut. 1984 van mijn zoon, die meer een poetser is. Ik heb de auto flink onder handen genomen: alle vloeistoffen ververst, nieuw lucht- olie en brandstoffilter, nieuwe thermostaat en koelvloeistof. Alle stekkers aan de L-jetronic schoongemaakt. Alle dunne vacuumslangen vervangen. En de kleppen gesteld. Oh ja, ook nog de gasklepsensor vervangen.
De motor start goed en loopt direct goed. Maar bij warme motor loopt het stationair toerental teveel op, naar 1100 rpm. Niet fijn met een automaat. De luchtmassameter heb ik van binnen schoon gemaakt zonder verbetering. Ligt het aan de
Re: toerental bij warme motor te hoog
Geplaatst:
zo 28 feb 2010, 12:15
door CeesBMW
Dan is je koudstartventiel kapot. Als die blijft hangen krijg je dit soort grappen.
Re: toerental bij warme motor te hoog
Geplaatst:
zo 28 feb 2010, 13:13
door nannootje
Waar zit dat ventiel? (ik vermoed onder het inlaatspruitstuk) is die ook te repareren?
Re: toerental bij warme motor te hoog
Geplaatst:
di 02 maart 2010, 12:12
door nannootje
Ik heb me even in L-jetronic verdiept. Het koudestrartventiel spuit extra benzine in bhij het starten bij koude motor. Gestuurd door de thermo-tijdschakelaar. Dat lijkt goed te werken, motor start koud prima. Bij koude motor wordt het mengsel verrijkt, aangestuurd door een temperatuurzender. Kan het zijn dat deze zender kapot is? Ik zie op het thermostaathuis drie zenders zitten, van rechts (accuzijde) naar links (ruitenspoeirertankzijde)
Re: toerental bij warme motor te hoog
Geplaatst:
di 02 maart 2010, 12:18
door CeesBMW
Nano, controleer ook nog even je koudeluchtschuif, dat is dat maanvormige ding tegen je cilinderkop aan. Deze moet soepel heen en weer bewegen.
Re: toerental bij warme motor te hoog
Geplaatst:
do 15 apr 2010, 19:15
door zerotolerance
Geldt ditzelfde ook voor een auto op LPG?
Re: toerental bij warme motor te hoog
Geplaatst:
do 15 apr 2010, 19:55
door CeesBMW
De luchtschuif is de luchtomloop, dat is dus de lucht die buiten de gasklep om loopt. Ook bij gas hoort ie goed te werken. Er loopt dan alleen lucht en gas buiten de gasklep om, dus wel alles even goed afstellen.
Re: toerental bij warme motor te hoog
Geplaatst:
do 15 apr 2010, 19:58
door zerotolerance
Ik heb namelijk hetzelfde probleem maar ik rij niet op benzine. Ook even de koudestart injector eens loskoppelen bij een hoog toerental?
Re: toerental bij warme motor te hoog
Geplaatst:
do 15 apr 2010, 20:21
door CeesBMW
Dat gassysteem van jouw is niet een "eenvoudig" conventioneel systeem
Re: toerental bij warme motor te hoog
Geplaatst:
do 15 apr 2010, 20:30
door zerotolerance
Daar kwam ik achter toen ik de LMM ging verwisseln. Ik heb een zeer ingenieuze choke voor gas.
Re: toerental bij warme motor te hoog
Geplaatst:
do 15 apr 2010, 20:44
door CeesBMW
Klopt, kom maar een keer langs dan kan ik eens kijken hoe die slangenmassa werkt
Re: toerental bij warme motor te hoog
Geplaatst:
ma 19 apr 2010, 13:30
door oldie
Onder aan de linkerkant bij je gasklephuis zit een stelschroef voor het benzineluchtmengsel af te stellen draai daar is aan.rijk of arm mengsel.Succes
Re: toerental bij warme motor te hoog
Geplaatst:
di 15 jun 2010, 18:17
door marvinleon
heel even offtopic hoor,
[offtopic]
is een luchtmassameter gemakkelijk te demonteren en weer te monteren als je hem er af haalt?
Ik wil hem namelijk schoonmaken...alvast bedankt
[/offtopic]
gr
Re: toerental bij warme motor te hoog
Geplaatst:
di 15 jun 2010, 18:41
door CeesBMW
Ja die is er zo af (en weer op
)