Pagina 1 van 1

ontsteking

BerichtGeplaatst: di 09 maart 2010, 21:04
door grafdelver
ik zou graag nog even mn ontsteking willen stellen,alleen heb ik geen gegevens. :?
en moeten de beide vacuumslangtjes op de onsteking los tijdens het stellen :?:
728i 1986. :!:

Re: ontsteking

BerichtGeplaatst: di 09 maart 2010, 21:36
door RobertF
wat wil je dan stellen?

Re: ontsteking

BerichtGeplaatst: di 09 maart 2010, 21:39
door Bmw e12 driver
Die dingen zijn toch elektronisch, was nu juist zo blij dat ik van me contactpunten af was.

Re: ontsteking

BerichtGeplaatst: di 09 maart 2010, 21:46
door graad
daar valt weinig aan te stellen..................... ;)

Re: ontsteking

BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 16:32
door grafdelver
o.
hij is anders wel goed draaibaar.
:shock:

Re: ontsteking

BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 17:56
door RobertF
vroeger met de contactpuntjes moest je de voorontsteking afstellen. Met de motronic wordt alles geregeld via de sensoren op het vliegwiel. Er zit wel een sensor op de poelie maar daar heb je speciale apparatuur voor nodig die op de diagnose stekker wordt aangesloten.

Re: ontsteking

BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 18:06
door grafdelver
ik heb volgens mij geen motronic.
het merkteken op het vliegwiel is volgens mij de juiste afstelling.
maar haal ik de vacuum eraf,dan veranderd het ontstekings tijdstip wel.

dus de vraag was eigenlijk of die op het vliegwiel de juiste is,en of i met of zonder vacuum moet afgesteld worden.
en daarbij dus beide slangen erop,of eraf. :dizzy:

Re: ontsteking

BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 18:23
door zerotolerance
Motronic = ECU.

Re: ontsteking

BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 19:51
door RobertF
normaal wordt afgesteld met de slangen eraf en dicht. Voor ontsteking afstellen, via de kogel op de starterkrans met stroboscopische lamp, een gat naast de startmotor. Het beste is om de starterkrans naar onderen door te draaien en de kogel met witte verf te merken dan is ie makkelijker te zien, let op er zitten er twee, maar staat er op

Re: ontsteking

BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 19:56
door CeesBMW
Slangen laten zitten en afstellen op ongeveer 22 graden voor BDP. Het makkelijkste is om de strobelamp vanaf de onderzijde te schijnen, kijk goed naar het nokje en het BDP testpunt. Daarna op het gehoor draaien totdat de motor niet meer oploopt qua toeren. Dan ietsje terug dan moet ie goed staan.

728i is idd gewoon af te stellen door het verdeelhuis te verdraaien.

Re: ontsteking

BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 20:24
door RoVer8772
wel zorgen dat je bout van je verdeelhuis niet afbreekt....LOL

Re: ontsteking

BerichtGeplaatst: wo 10 maart 2010, 23:24
door grafdelver
ok bedankt.
gaan we morgen even proberen.

Re: ontsteking

BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010, 21:43
door Rene658
Is zo de ontsteking van mijn 630 ook af te stellen Cees ??
Ik heb een automaat, en volgens mij zit er dan geen kogeltje op het vliegwiel............. (heb

Re: ontsteking

BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010, 21:49
door CeesBMW
@Rene,

De 630 had standaard wel contactpunten. Ook bij jouw 630 zit er een nokje op je vliegwiel (=krukaspoelie) en een extra test BDP sensor.

Re: ontsteking

BerichtGeplaatst: do 11 maart 2010, 23:36
door RobertF
Natuurlijk heb je een vliegwiel. Normaal wordt met de BMW Digitaltester de voorontsteking afgesteld via de OTsensor op de poelie en de diagnose stekker. Helaas zijn deze digitaltesters nog nauwelijks te vinden.
Dus met de strobolamp dan maar. Maak aan de onderzijde tussen bak en motor de starterkrans vrij en draai deze zolang tot dat je de merktekens ziet. Die moeten door het gat bij de startmotor met de lamp op de juiste voorontsteking afgesteld worden. BMW schrijft voor met de vacuumslangen eraf, 22-25 graden bij 2000RPM