Pagina 1 van 1

Oliekoeler lek...

BerichtGeplaatst: do 13 mei 2010, 20:49
door Fred
Deze middag vlug even het een en het ander in orde gebracht aan de e23 en wat zie ik...
... m'n oliekoeler lek :( :( :( .

Toevallig iemand die weet of hij eenvoudig te vervangen is?
Of iemand die eentje liggen heeft? Ik dacht die van m'n sloper (1986 735i) te gebruiken,
maar die blijkt geen te hebben :shock: Wat dit een optie of zo?

En ook, ik heb ergens gelezen dat hij met een thermostaat werkt in het oliefilterhuis. Dat ie pas vanaf 100

Re: Oliekoeler lek...

BerichtGeplaatst: do 13 mei 2010, 23:23
door oldie
Heb je een automaat,ja.
De oliekoeler vervangen is niet zo moeilyk,slangen los, omhoog hangen.
Wat betreft de thermostaat ,er zit in je oliefiterhuis een klep[thermostaat] ,als deze drukloos is geweest moet je de oliecirculatie weer opgang brengen en ontluchten.Dit kan alleen via je oliefilterhuis.
Op je oliefilterhuis zit aan de rechterkant een driehoekige deksel,in de midden daarvan zit een m6 boutje van 1.5 cm lang.
Als je de oliekoeler hebt vervangen en alles weer hebt gemonteerd ,moet je het 1.5 cm lange boutje eruit draaien en vervangen door een van 3cm lang.
Transmissieolie vullen tot het min.niveau motor stationair laten lopen tot de circulatie opgang komt[slangen worden warm [allebijde] bak door alle versnellingen roeren.Daarna bij warme motor olie op peil brengen.

Re: Oliekoeler lek...

BerichtGeplaatst: do 13 mei 2010, 23:25
door oldie
hier een foto van het driehoekige deksel op je oliefilter.
Afbeelding

Re: Oliekoeler lek...

BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2010, 06:13
door Michiel
Was idd een optie Fred.

Re: Oliekoeler lek...

BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2010, 09:38
door Fred
oldie schreef:Heb je een automaat,ja.
De oliekoeler vervangen is niet zo moeilyk,slangen los, omhoog hangen.
Wat betreft de thermostaat ,er zit in je oliefiterhuis een klep[thermostaat] ,als deze drukloos is geweest moet je de oliecirculatie weer opgang brengen en ontluchten.Dit kan alleen via je oliefilterhuis.
Op je oliefilterhuis zit aan de rechterkant een driehoekige deksel,in de midden daarvan zit een m6 boutje van 1.5 cm lang.
Als je de oliekoeler hebt vervangen en alles weer hebt gemonteerd ,moet je het 1.5 cm lange boutje eruit draaien en vervangen door een van 3cm lang.
Transmissieolie vullen tot het min.niveau motor stationair laten lopen tot de circulatie opgang komt[slangen worden warm [allebijde] bak door alle versnellingen roeren.Daarna bij warme motor olie op peil brengen.



Hmmm, maar ik heb geen automaat... :dizzy: :dizzy:
Dus concreet: het 1,5cm boutje door een 3cm boutje vervangen (zo zet je de klep manueel open naar de oliekoeler, vermoed ik) en dan de motor laten stationair lopen tot hij warm is, olieniveau bijstellen, en daarna het originele 1,5cm boutje terugplaatsen zodat de thermostaat zijn werk kan doen?

En is een oliekoeler nodig op een 735i handbak? Of kan het interessant zijn als soms wat sportiever rijdt :rolleyes: :rolleyes:

Bedankt voor je uitgebreide uitleg!!! Fred

Re: Oliekoeler lek...

BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2010, 09:39
door Fred
Michiel schreef:Was idd een optie Fred.


Leuk. Wordt wel snel minder leuk als je een optie moet reparareren met een nieuwe koeler :) Hehe

Re: Oliekoeler lek...

BerichtGeplaatst: vr 14 mei 2010, 12:18
door oldie
sorry foutje.
Dus zoals boven vermeld en dan motorolie bijvullen tot het normale peil. :oops: