Pagina 1 van 1

Alternatorprobleem

BerichtGeplaatst: wo 11 maart 2009, 23:49
door Fred
Vanavond opeens ABS-lampje tijdens het rijden, nog net thuisgeraakt,
dan was m'n batterij volledig leeg.

Als ik dan m'n contact aanlegde, brandde het Batterij-lichtje niet.


Dus ofwel Batterij-lichtje zelf in m'n Cockpit, ofwel slechte verbinding
bij de D+ van m'n alternator (die twee dunne blauwe draadjes), ofwel
eens dit circuit controleren op de printplaat zelf, denk ik.

M'n alternator heeft 3 maand terug pas een revisie gehad, dus die
zal het (normaliter :naughty: niet zijn).
(Mag ik trouwens om deze te testen, rechtstreeks 12+ op de D+ connector
plaatsen, terwijl m'n motor draait? (en zo het spanningsverschil op de batterij meten?))

Nog iemand tips? ;)


Oh en weet er iemand hoeveel Ohm die resistor moet hebben die je parallel op je
Batterij-lichtje mag solderen (om het probleem van het uitgebrandde lampje te vermijden? :) )
500 ohm?

Re: Alternatorprobleem

BerichtGeplaatst: do 12 maart 2009, 09:03
door CeesBMW
De dynamo geeft zelf een spanning van max z'on 18 volt. Deze wordt teruggeregeld door de spanningsregelaar.

Meet even met draaiende motor wat de spanning op de accu is, moet redelijk stabiel op z'on 14 volt staan. Als ie op en neer gaat tussen de 10 en 16 volt is de spanningsregelaar stuk.

Ook al is die nieuw, ik heb ook nieuwe zien sneuvelen :(

Re: Alternatorprobleem

BerichtGeplaatst: do 12 maart 2009, 09:47
door smidje
ik had m`n dynamo laten reviseren en strandde een dag later op de a28... slecht soldeerwerk... had evengoed een maand later kunnen gebeuren.

Re: Alternatorprobleem

BerichtGeplaatst: do 12 maart 2009, 11:49
door Fred
CeesBMW schreef:De dynamo geeft zelf een spanning van max z'on 18 volt. Deze wordt teruggeregeld door de spanningsregelaar.

Meet even met draaiende motor wat de spanning op de accu is, moet redelijk stabiel op z'on 14 volt staan. Als ie op en neer gaat tussen de 10 en 16 volt is de spanningsregelaar stuk.

Ook al is die nieuw, ik heb ook nieuwe zien sneuvelen :(


Als de motor uitstaat heb ik 12,60V ofzo
Als ie aanstaat, minder... (12,42 of 12,22)
Dus de dynamo werkt helemaal niet.
:(

En ook het lampje van de Batterij brandt niet wanneer ik het
controleer juist voor het starten. (dus contact aan)
:(

Hoe kan ik weten of het de spanningsregelaar is Cees?
Als ik 12+ meet bij D+ (signaaldraad),
maar de over de batterij slechts 12,20 of 12,40 te meten met draaiende motor?

Re: Alternatorprobleem

BerichtGeplaatst: do 12 maart 2009, 19:20
door CeesBMW
Denk dat het dan toch je dynamo zelf is. Je kan eerst de spanningsregelaar vervangen, is een klein klusje en kost nie veel...

Re: Alternatorprobleem

BerichtGeplaatst: do 12 maart 2009, 19:31
door Fred
CeesBMW schreef:Denk dat het dan toch je dynamo zelf is. Je kan eerst de spanningsregelaar vervangen, is een klein klusje en kost nie veel...


Spot on, Cees.
Dat was het! :)

Re: Alternatorprobleem

BerichtGeplaatst: do 12 maart 2009, 19:33
door graad
ist toch weer goedkoop opgelost :clap: :clap:

Re: Alternatorprobleem

BerichtGeplaatst: vr 13 maart 2009, 12:40
door RoVer8772
waar zit die spanningsregelaar ergens? is bij mij denk ik ook aan vervanging toe

Re: Alternatorprobleem

BerichtGeplaatst: vr 13 maart 2009, 14:14
door bert/e23
is het zwarte blokje in de dynamo rover met 2 schroefjes vast