Pagina 1 van 1
Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
za 12 jun 2010, 20:23
door RobertF
Bij testen staat op 2 spanning Als ik 1 en 2 met elkaar verbind dan loopt de ventilator.
Als ik 5 met massa verbind dan gebeurt er niets
Hoe kan ik de unit testen? Wordt de unit pas geactiveerd als de dynamospanning wegvalt?
De bedoeling is dat bij het uitzetten van de motor en bij een watertemp van hoger dan 80graden de ventilator 4 min loopt.
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
za 12 jun 2010, 20:33
door zerotolerance
Je "test" met het doorverbinden van 1 en 2 alleen of de motor kan draaien, je sluit dan de schakelaar kort.
Ook ik ga even editen. 6 moet aan de min staat inderdaad op de unit. Voor de rest klopt het volgens mij. Temperatuur moet 81 graden zijn (signaal op 5?) en de schakelaar sluit 4 minuten. De NTC geeft het "startsignaal", dat moet je nabootsen.
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
za 12 jun 2010, 20:42
door zerotolerance
Generator D+ is op contact? Om hem dan te testen moet er op 2 en 4 een + staan.
De voorwaarden lijken mij een temperatuur van minimaal 81 graden, een - op 6 en een Generator D+ (contact) op 3. Lijkt op auto na een rit op contact is een blazer van 4 minuten.
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
za 12 jun 2010, 20:44
door RobertF
Moet bij het uitzetten dus van het contact af gaan lopen voor 4 minuten
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
za 12 jun 2010, 20:46
door Street legal
Idd bij uitzetten contact(wegvallen d+) en een temp van 81 grade celcius of hoger draait ie 4 minuten.
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
za 12 jun 2010, 20:51
door zerotolerance
@ Robert
Dat vraag ik me af. Ik durf dat niet te zeggen. Het lijkt mij op een soort dubbele relais. De NTC stuurt een relais aan die als voorwaarde heeft dat er een "Generator D+" spanning moet hebben. Zodra daar aan wordt voldaan sluit het andere relais met tijdsduur van 4 minuten. Maar blijft ie ook dicht als "Generator D+ " weg is?
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
za 12 jun 2010, 20:51
door zerotolerance
Jaap, wat is Generator D+?
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
za 12 jun 2010, 20:54
door Street legal
Dynamo + bij draaiende motor en als die weg is sluit het contact, en samen met het thermo contact boven de 81 graden gaat ie draaien.
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
za 12 jun 2010, 20:58
door zerotolerance
Ok, weer wat geleerd. Das dus nakoelen bij stilstand. Begreep ik het schema verkeerd, ik dacht dat ie de dynamospanning nodig had. Kun je dan los testen met een - op 4?
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
za 12 jun 2010, 21:09
door RobertF
Aangezien de temp naar massa geschakeld is moet het ding toch gaan lopen voor 4min als ik 5 met massa verbindt of moet ie eerst daarvoor op contact en van contact af?
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
za 12 jun 2010, 21:11
door CeesBMW
Interessant, die van John doet het ook niet....
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
za 12 jun 2010, 21:46
door RobertF
Kan zijn dat de mijne nooit warmer is dan 81 graden, daarom wil ik een testprocedure
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
zo 13 jun 2010, 08:38
door zerotolerance
Weet je wat er van de NTC "afkomt" bij meer dan 81 graden. Hoe hoger de temperatuur hoe lager de weerstand. Als je er een spanning opzet gaat er bij een hogere temperatuur meer stroom lopen. Dit zou de 'trigger" moeten zijn.
Maar je zou de NTC wat op kunnen warmen door hem er uit te halen en in een bakje met water uit de waterkoker te kunnen leggen. Dat zou meer dan 81 graden moeten zijn. De ventilator hangt aan de accu en zou ten alle tijde moeten kunnen draaien.
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
zo 13 jun 2010, 08:40
door zerotolerance
Weet je wat er van de NTC "afkomt" bij meer dan 81 graden. Hoe hoger de temperatuur hoe lager de weerstand. Als je er een spanning opzet gaat er bij een hogere temperatuur meer stroom lopen. Dit zou de 'trigger" moeten zijn.
Maar je zou de NTC wat op kunnen warmen door hem er uit te halen en in een bakje met water uit de waterkoker te kunnen leggen. Dat zou meer dan 81 graden moeten zijn. De ventilator hangt aan de accu en zou ten alle tijde moeten kunnen draaien.
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
zo 13 jun 2010, 10:09
door Street legal
Om te testen denk ik dat je eerst d+ moet maken en daarna de 5 aan massaleggen. dan pas de d+ weghalen, als dan alle overige aansluitingen kloppen zal ie gaan draaien.
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
zo 13 jun 2010, 11:30
door RobertF
Dat denk ik ook Jaap dat hij eerst schakelt als D+ wegvalt dat is motor uit, hoewel ik elektrisch geen genie ben. De NTC schakelt naar massa dus als je 5 aan massa legt dan schakel je de NTC uit. Ik weet al dat ik spanning op 2 heb dus zekering is heel en als ik1 en 2 verbind dat de ventilator loopt dus die is dus ook in orde.
Je zult dus 5 aan massa moeten leggen en de auto starten , dan kijken of je op 4 spanning hebt en dan weer uit zetten en dan moet ie 4 min lopen zo niet dan is de stuurunit kaduk vlgs mij.
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
zo 13 jun 2010, 12:40
door Street legal
Dat klopt Robert! Als de stuurunit het niet doet, even openen en kijken welke transistor type de boel schakelt. Want als de print niet is aangevreten kun je vaakl met een nieuwe transistor de boel weer laten werken, of je koopt een Apexi turbo timer, en monteert die ipv de orginele kast.
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
zo 13 jun 2010, 13:49
door RobertF
Ik had de unit al open, ziet er perfect uit. Er zit een klein spoeltje met contactpuntjes in en verder weerstandjes en transitor. Ik ga het proberen.
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
zo 13 jun 2010, 16:21
door RobertF
net even getest. Bij lopende motor meet ik op Pin 4 een spanning van 16 V hetzelfde als over de accupolen. Pin 5 aangesloten op massa en auto uitgezet. ventilator gaat niet lopen ben bang dat de unit kapot is. Wie zou zoiets kunnen nakijken? Wat is een Apexi timer en hoe werk die.
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
zo 13 jun 2010, 16:29
door zerotolerance
Massa op pen 5? Dat is de uitgang van de NTC? Klopt dat wel?
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
zo 13 jun 2010, 16:36
door RobertF
Ik dacht van wel, de NTC verbindt naar massa boven de 80 graden dus kan ik 5 ook direct aan massa leggen om de NTC te overbruggen
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
zo 13 jun 2010, 16:48
door zerotolerance
Staat er geen spanning op de NTC? Als dat wel zo is dan hoort er een + op te staan. Maar ik weet niet wat er op de NTC aangesloten zit.
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
zo 13 jun 2010, 18:26
door Street legal
Volgens mij laat de ntc door naar massa als de temp hoger dan 81 graden wordt
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
zo 13 jun 2010, 18:53
door zerotolerance
Als dat zo is dan klopt de test van Robert. Maar je kan dit testen door te meten.
Re: Turbokoeling vraag aan de elektrotechneuten
Geplaatst:
di 27 jul 2010, 22:57
door RobertF
Ik heb een andere unit gemonteerd en hij doet het weer, dus toch een defecte unit. Zijn er techneuten die deze kunnen doormeten/repareren