Pagina 1 van 1

Fred's 735i - Koelsysteem

BerichtGeplaatst: zo 14 nov 2010, 16:22
door Fred
Een tijdje geleden sinds de vorige post maar...
Dit weekend het koelsysteem onder handen genomen. :) :)

Nieuwe:
- radiateur
- waterpomp
- thermostaat
- koelslangen

Uiteraard allemaal originele onderdelen om hem op en top te houden. :)
Ook nog recent een nieuwe bosch 90A alternator geplaatst (een versie met metalen bussen, en geen rubberen),
heel erg tevreden over.

Enkele tips:
- radiateur losmaken:
visco losmaken, beschermkap visco losmaken, koppel de slangen los, 1 bout links, 1 bout rechts losmaken, en je kan hem er zo uittillen

- waterpomp
slang losmaken, poulie losmaken (4 boutjes), en daarna voorzichtig de 6 bouten losmaken

- thermostaat
slang losmaken, 4 boutjes losmaken

- algemeen
zorg voor nieuwe bouten voor de waterpomp en thermostaat. de oude zijn vaak heel erg roestig of breken af (!).
het ideale moment om waterpomp, slangen en thermostaat de combineren, zo kan je overal eenvoudig bij

Groeten,
Fred


Image

Image

Image

Image

Image

Re: Fred's 735i - Koelsysteem

BerichtGeplaatst: zo 14 nov 2010, 17:07
door ErikAnton
Ziet er netjes uit, wouwwwww!!!!

Hoe lang had je met de oude kw pomp gedaan en zie je aan de oude of het nodig was?
Nieuwe boutjes, moet dat bij de dealer vandaan komen?
Bij mij braken de eerste af, na warm gestookt te hebben was het een eitje.....

Groeten Erik

Re: Fred's 735i - Koelsysteem

BerichtGeplaatst: zo 14 nov 2010, 17:20
door Daniel
NETJES

Re: Fred's 735i - Koelsysteem

BerichtGeplaatst: zo 14 nov 2010, 17:55
door Fred
ErikAnton schreef:Ziet er netjes uit, wouwwwww!!!!

Hoe lang had je met de oude kw pomp gedaan en zie je aan de oude of het nodig was?
Nieuwe boutjes, moet dat bij de dealer vandaan komen?
Bij mij braken de eerste af, na warm gestookt te hebben was het een eitje.....

Groeten Erik



Hallo Erik,


Hoelang de pomp er al op zat, weet niet ik precies, maar wat je er duidelijk aan zag is dat er vrij veel stukjes
roest en afzettingen op de rotor afgezet waren. Een vieze boel, kortom :), maar dit heeft ook zeker gevolgen voor
de "balans" van de waterpomp, waardoor hij na verloop van tijd kan gaan lekken, vermoed ik.
Vroeg of laat moest hij toch eens vervangen worden, en nu kan ik weer met een gerust hart de weg op ;-)

De boutjes kwamen van bij de dealer, de exacte afmetingen vind je op http://www.bmwfans.info. Mocht
er iemand enkele boutjes voor het thermostaathuis nodig hebben, pm me gerust want ik heb er nog enkele.


Groeten,
Fred