Pagina 1 van 1
Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
vr 03 dec 2010, 15:47
door CeesBMW
Wel leuk om te weten welke soort storingen ik in deze koude periode het meest te horen krijg;
- Niet goed willen lopen op LPG
vaak schakelen mensen al over van bezine op LPG terwijl het koelwater nog ijskoud is, gevolg is een bevroren verdamper. Maak korte ritjes op benzine, en wacht bij langere ritten totdat de temperatuurmeter begint op te lopen.
- Stuiteren over de weg
dat is het gevolg van bevroren schokdempers. Zodra deze ouder worden kan er vocht tussen komen welke bevriest. Deze zal vanzelf weer ondooien bij gebruik van de auto. Het zal echter niet weggaan, hij zal dan ook vervangen moeten worden.
- automaat blijft langer in de versnelling hangen
dat komt door de ATF vloeistof, deze word bij ouderdom dikker en zal zodra ie erg koud is minder goed circuleren door de bak. Oplossing is een nieuw filter en nieuwe ATF olie.
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
vr 03 dec 2010, 19:58
door Daniel
Ruitenspoeiers die niet werken: Zomervloeistof in het reservoir en de leidingen
Temperatuur meter die niks doet: Geen geschikte koelvloeistof in het systeem met als resultaat een bevroren motor
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
vr 03 dec 2010, 22:26
door oldie
accu.
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
vr 03 dec 2010, 23:32
door CeesBMW
Ja, als de accu slecht is komt dat in een koude periode direct naar voren.
Er word heel veel gevraagd naar het nut van winterbanden op een e23. Dat is er wel degelijk. Ik rij nu zelf op Michelin winterbanden in de maat 195/75/14 en dat geeft aanmerkelijk meer grip in de sneeuw !
Voor winterbanden geld; neem ze niet te breed. Bredere banden glijden aanmerkelijk sneller.
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
vr 03 dec 2010, 23:57
door Nyts2005
CeesBMW schreef:
Voor winterbanden geld; neem ze niet te breed. Bredere banden glijden aanmerkelijk sneller.
+1
Heb er zelf ook winterbanden onder, ook 195 breed. Werkt uitstekend.
Mooi is het niet.
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
za 04 dec 2010, 01:10
door ErikAnton
Moet dat geen 195/70/14 zijn ipv 195/75/14? teller zal ook wat meer aan geven... rij je op papier wel weer zuiniger
Groeten Erik
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
za 04 dec 2010, 07:42
door PimE23
Mijn ruitenwissermotor maakt een geluid als een slippende snaar ofzo als het echt koud is.
En ik heb mijn accu al moeten vervangen want ik had er geen vertrouwen meer in dat hij het nog zou doen als het echt heel koud was geworden. Na het starten blijft hij in deze kou ook niet direct uit zichzelf stationair lopen en moet ik hem een sec of 5 aan de praat houden.
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
za 04 dec 2010, 11:44
door Brian
Wat ik zelf altijd doe m.b.t. de gasrijders, mijn Bmw start op gas echter wanneer het vriespunt naderd start ik hem standaard op benzine en rij ermee totdat ik warme lucht in de auto krijgt. Vervolgens schakel ik over op gas gaat prima. Beter zijn de systemen die standaard op benzine starten en zelf overschakelen naar gas. Wat natuurlijk weer 10 x leuker maakt is dat de BMW altijd start de mensen verwachten het niet. Nog een advies rubbers goed in de sileconenspray zetten alles gaat makkelijk open niet kplakt beetje behod van je rubbers. Ennuh deze auto's komen uit een land waar ze meters sneeuw kennen dus mijn beemer voelt zich helemaal top.
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
za 04 dec 2010, 15:26
door Stig
Ben ik terecht bang voor het zout en de pekel op de weg met mijn '85'er? Het klinkt alsof jullie allemaal doorrijden met sneeuw, de mijne staat binnen totdat het zout verdwenen is van de weg, Ook al is de verleiding groot om 'n ritje in de sneeuw te gaan maken..
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
za 04 dec 2010, 17:28
door zerotolerance
Ik gebruik hem ook niet in de winter.
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
za 04 dec 2010, 17:35
door baur323
Ik wel hoor - had het maar geen auto moeten worden. Dikke pret ook.
Zodra het boven nul is door de wasstraat met een dik programma.
Zodra ik ook maar beginnende roest zie wordt dat aangepakt.
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
za 04 dec 2010, 20:01
door RoVer8772
kouwe voeten.... en een afgebrande e23 doordat de standkachel niet goed functioneerde !
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
zo 05 dec 2010, 08:57
door Robby
Bij mij maakt dus het sturen een beetje lawaai de eerste 5 km, en de knipperlichthendel komt vanuit links minder snel terug als normaal. Dan staat het stuur al weer recht en dan komt heel langzaam de hendel omhoog, te dik en te koud vet denk ik.
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
zo 05 dec 2010, 09:13
door Michiel
baur323 schreef:Ik wel hoor - had het maar geen auto moeten worden. Dikke pret ook.
Zodra het boven nul is door de wasstraat met een dik programma.
Zodra ik ook maar beginnende roest zie wordt dat aangepakt.
Moet het eerst flink geregend hebben zodat al het zout is weggespoelt.
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
zo 05 dec 2010, 11:17
door Martin
Gisteravond lag er in Gronigen weer aardig wat sneeuw op het wegdek maar de witte 735iA doet het prima.
Winterbanden doen toch meer dan ik had verwacht, de breedte is weliswaar ook beter, 195 mm winterband tegenover 225 mm zomerband.
En de kachel werkt perfect, jarenlang E28 gereden maar de kachel van een E23 vind ik toch beter functioneren, ook vanwege de uitstroomopeningen die allemaal warme lucht kunnen blazen, is bij een E28 toch wat minder, die in het dashboard blazen namelijk alleen koude lucht en bij een E23 warm als het wordt gevraagd, ideaal !
En de auto rijd op LPG, gaat ook prima bij de lagere temperaturen, start op benzine en zodra de motor 2000 toeren draait dan schakelt het systeem over op LPG.
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
di 07 dec 2010, 17:11
door Rs136
Martin schreef:Gisteravond lag er in Gronigen weer aardig wat sneeuw op het wegdek maar de witte 735iA doet het prima.
Winterbanden doen toch meer dan ik had verwacht, de breedte is weliswaar ook beter, 195 mm winterband tegenover 225 mm zomerband.
En de kachel werkt perfect, jarenlang E28 gereden maar de kachel van een E23 vind ik toch beter functioneren, ook vanwege de uitstroomopeningen die allemaal warme lucht kunnen blazen, is bij een E28 toch wat minder, die in het dashboard blazen namelijk alleen koude lucht en bij een E23 warm als het wordt gevraagd, ideaal !
En de auto rijd op LPG, gaat ook prima bij de lagere temperaturen, start op benzine en zodra de motor 2000 toeren draait dan schakelt het systeem over op LPG.
Mijn functie van de draai knop hmm ja die doet niks, volgende week gaat dat uitelkaar, slangetjes vast gaar ( type 1 )
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
wo 08 dec 2010, 16:57
door Brams
Brian schreef:Nog een advies rubbers goed in de sileconenspray zetten alles gaat makkelijk open niet kplakt beetje behod van je rubbers. Ennuh deze auto's komen uit een land waar ze meters sneeuw kennen dus mijn beemer voelt zich helemaal top.
Naast sileconenspray werkt vaseline of uierzalf ook perfect hier! Je moet het wel goed uitsmeren zodat het niet meer zichbaar is zodat je geen klonten tussen de rubbers krijgt waar je natuurlijk niet op zit te wachten.
Re: Storingen in de winter met je e23
Geplaatst:
do 09 dec 2010, 13:07
door Robby
Storing in mijn stuur was net iets te weinig olie, even bijgevuld......en klaar, geen rare geluiden meer