Het is nu ma 25 nov 2024, 00:02

728i wil alweer niet starten

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

Redhouse

Nieuw

728i wil alweer niet starten

Berichtza 22 jan 2011, 01:35

Hoi iedereen na enkele weken probleemloos rondgereden te hebben wil mn 728i weer niet starten. De accu was bijna leeg en heb em er dus uitgehaald om em op te laden en na het terugplaatsen wil ie weer niet aanslaan. Ik reed nog steeds rond met het oude brandstofpomprelais (leuke voor scrabble?) die de vorige keer voor problemen zorgde. Toen ik daar toen tegen aantikte sloeg ineens aan. Vanavond heb ik die dus vervangen voor een splinternieuw exemplaar, maar nog steeds wil ie niet lopen. Grrrr. Ow ja ik had gisteren de motorkap niet goed afgesloten na het verwijderen van de accu en de auto staat buiten. Zou het kunnen zijn dat er iets nat is geworden ofzo? Ik ben weer helemaal flauw en weet het ff niet meer. Iemand een idee?

Arie van der Meulen

Pro

Re: 728i wil alweer niet starten

Berichtza 22 jan 2011, 07:59

Probeer dingen uit te sluiten, dan zoek je gerichter naar het probleem. Om te beginnen:

1. Benzine toevoer ok?
2. Vonk ok?

Redhouse

Nieuw

Berichtza 22 jan 2011, 12:04

Hoi Arie,

Ik heb net gekeken of ie vonkt en of de benzinetoevoer in orde was. Allebei in orde. Je hoort tijdens de pogingen om te starten dat ie probeert aan te slaan maar hij gaat net niet zeg maar. Iemand nog meer suggesties?

joo

Pro

Berichtza 22 jan 2011, 12:12

Als je de bougies eruit draait en dan goed schoon en droog maakt wil ook helpen.
Kan zijn dat ze nat zijn van eerdere startpogingen. Zijn ze allemaal droog dan
zit het probleem toch in de brandstoftoevoer of aansturing van de injectoren.

Redhouse

Nieuw

Berichtza 22 jan 2011, 12:19

Wat is er verantwoordelijk voor de aansturing van de injectoren? Zit daar ook ergens zo'n relais voor verstopt? Nieuwe benzinepomp en een filter heb ik nog in de schuur liggen. Alleen is wel vreemd. De vorige keer met het zelfde startprobleem dachten we ook dat het aan de pomp zou liggen maar zo ineens toen ik dus tegen dat relais aantikte startte ie weer en heeft sindsdien prima gefunctioneerd. Ik haal vervolgens de accu eruit om em op te laden en tis gebeurd? Tis net of er een soort van startonderbreking in werking is getreden. Kan ik makkelijk bij de brandstofpomp komen? Heb daar namelijk nog niet naar gekeken omdat dit de vorige keer niet nodig was.

RobertF

Professional Goud

Berichtza 22 jan 2011, 12:46

kun makkelijker een slang losmaken bij de motor en in een blikje houden

Arie van der Meulen

Pro

Berichtzo 23 jan 2011, 09:37

Redhouse schreef:Wat is er verantwoordelijk voor de aansturing van de injectoren? Zit daar ook ergens zo'n relais voor verstopt?

Ik hoop dat ik het goed zeg, heb het probleem uiteindelijk niet zelf gevonden, was bij mij het inderdaad het relais voor je injectoren dat naast je zekeringkast zit. Na een het vervangen door een ander relais, was het probleem opgelost.

Misschien kun je die even lenen van iemand om dit uit te sluiten?

Redhouse

Nieuw

Berichtzo 23 jan 2011, 12:35

Ik denk dat jij het brandstofpomprelais bedoeld en ik weet dat die bij sommige modellen naast de zekeringkast zit, alleen die van mij zit tegen het schutbord aan de bijrijderskant. Weet iemand mij te vertellen of dit dubbele relais ook verantwoordelijk is voor de aansturing van de injectoren? Het gaat om een bosch relais met nummer 0332 514 121 (als ik t me goed herinner zal dit straks ff checken bij de auto)

Freek

Nieuw

Berichtzo 23 jan 2011, 13:29

Dag,

heb weleens meegemaakt dat de "waarschijnlijke " oorzaak bij zoiest bij / in het contact slot te vinden was.
Dat ontdek je dan door lang zoeken dat je daar bij uitkomt.
Kan niet zeker zeggen of dit bij jouw de oorzaak kan zijn.

Freek

zooka

Die hard

Berichtzo 23 jan 2011, 13:37

En de koolborstels van de dynamo....kan dat er wat mee te maken hebben?
2min, 2x een kruis-schroefje losdraaien en je haalt het er zo uit aan de achterkant.
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI

Michiel

Professional Goud

Berichtzo 23 jan 2011, 13:44

Helaas Zooka, de dynamo heeft niks te maken met het niet starten.

zooka

Die hard

Berichtzo 23 jan 2011, 13:46

Ok....dacht kan altijd iets zeggen :mrgreen:
Kijk ik vanmorgen uit het raam, ligt de wereld op de stoep!

BMW E24 635CSI
BMW E31 850i
VW Passat 1.9TDI
VW Lupo 1.4 FSI

Redhouse

Nieuw

Berichtzo 23 jan 2011, 14:51

Freek, mag ik vragen wat er precies met of bij je contactslot aan de hand was. Ik herinner me ineens dat m'n vader een soort gelijk probleem had. Was ook iets bij het contactslot waardoor de auto niet wilde starten maar dit betrof een lincoln continental en das helaas heel anders dan bij een bmw. Zou niet weten waar ik t bij mn bmw moet zoeken.

Freek

Nieuw

Berichtzo 23 jan 2011, 16:16

Hallo, ja hoor me altijd vragen.
Achterop het contacslot zit een blok, alwaar diverse soldeer verbindingen op zitten.
Je sleutel draait immers terug bij het starten, op de binnenzijde draait die die op bepaalde punten zodat de auto vooral ---vonk krijgt ---benzine pomp---
Mocht daar nou een slecht punt op zitten door het draaien, zou het kunnen zijn dat de sartmotor wel in het rond draait maar geen / of slechte vonk krijgt.
Iets in die geest, precies weten doe ik het helaas ook niet meer, ik hou me bezig met de afdeling welke de vestigen van nieuwe modellen voorziet.
Ookwel voorraad beheer genoemd.
Kijk eerder hing ik bij diverse modellen van bmw een ander contactslot aan de stekker en probeerde het op die manier we hadden een stekker met diverse verlopen om de verschedenheid van de diverse type's te testen, het kwam niet zo heel erg vaak voor, maar het gebeurde een enkel maal.
En ook toenertijd was na rato het uurloon / inkomen net zo hoog als nu.
Je kan het blok er wel achter weg krijgen, en de contacten ( binnenzijde ) even op schuren met een lichte korrel schuur papier doet ook wonderen.

Gewoon rustig blijven en rustig door zoeken is het beste, kijk ik krijg er geen grijs haar meer van.

Freek

Redhouse

Nieuw

Berichtzo 23 jan 2011, 16:54

Je schreef ook benzinepomp. Dus het zou kunnen dat de benzinetoevoer niet goed is vanwege misschien dat slechte contact op het blokje op het contactslot. Dus deze zorgt ook dat de brandstofpomp aanslaat. Ofwel als dit contact niet goed goed is schakelt het brandstofpomprelais ook niet in waardoor de pomp niet gaat draaien ende auto geen brandstof krijgt. Als ik de kap om het stuurkolom kan ik dan dat blokje verwijderen zonder het contactslot te verwijderen? Of moet die er ook uit?

Freek

Nieuw

Berichtzo 23 jan 2011, 17:32

Voordat je begint te demonteren, kijk eerst eens bij die injectorrail bij de brandstof toevoer slang of er wel benzine komt, als je start.
Je moet je het niet al te moeilijk gaan maklen, vaak is het iets heel erg simpels, maar voordat je het gevonden hebt, ben je een poos ( soms dagen ) verder.
Neem een losse bougie leg die op de cilinder kop, ja met kabel erop natuurlijk ( even met twee man doen, alleen gaat niet )
Kijk als er benzine komt en hij vonkt zou die gewooon moeten aanslaan.

Als dat niet het geval is met dat vonken, ga je weer verder naar je ontstekeing zeg maar.
Meende dat er onder bij het rechterscherm een weerstand zit welke in verbinding staat met je ontstekingsmodule daar wil weens wat aanslag op gaan zitten.
Zo moet je gaan zoeken zeg maar.
Is dat oke, even terug naar je contactslot.
Misschien dat je er 1 kunt lenen van iemand hier op deze club, vast wel iemand die 1 heeft liggen.
dat scheelt je dan zelf een hoop werk, en kun je het 1 met de ander uitsluiten

Freek

Redhouse

Nieuw

Berichtma 24 jan 2011, 12:03

Freek, Ik heb gecheckt of de pomp nog goed is door em meteen op 12 volt aan te sluiten. Die draait gewoon. Vonk krijgt ie ook wel want ik hoor dat ie aan wil slaan. Alleen dat doet ie dus net niet. Nu blijft volgens mij als enige dat blokje over. Ik heb gehoord dat er aan de achterkant van dit blokje een heel klein schroefje zit waarmee je het blokje van het contactslot afhaalt. Is dit allemaal een beetje te doen? Bedoel kun je er een beetje makkelijk bij?

Mike

Moderator

Berichtma 24 jan 2011, 12:34

Menno had laatst een topic over het contactslot. Misschien heb je er wat aan.

viewtopic.php?f=5&t=4573

En lees dit topic ook even door. > viewtopic.php?f=12&t=2556&start=0 <

Redhouse

Nieuw

Berichtma 24 jan 2011, 12:55

Bedankt voor de linkjes, maar had ze allebei al gelezen

ErikAnton

Professional

Berichtma 24 jan 2011, 17:32

haal de injectoren eruit met de rail, en starten. dan zie je of de injectoren het doen.. is een uurtje werk....
dan weet je weer wat meer.... wellicht veel vuil in de bar...

Redhouse

Nieuw

Berichtdo 27 jan 2011, 18:50

Even een update over de mijn 728i. Vanmiddag uit m'n werk kwam ik op t idee om nog een keer te proberen of m'n lieve Beemertje wilde aanslaan. En wat denk je? In 1 keer lopen. Heb er zelfs een eind mee gereden. Dus niks geen kapotte benzinepomp of verstopte injectoren of whatsoever. Gelukkig maar :) Ik herinner me dat de startproblemen kwamen na een fikse regenbui. De auto stond toen wel stil. Tevens is de vloerbedekking nat aan de passagierskant. De kachel is volgens mij niet lek want die wordt goed warm en het niveau van de koelvloeistof blijft hetzelfde. Nu heb ik ook in verschillende topics gelezen dat dit kan komen door verstopte afvoergaatjes/slangetjes. Onder andere achter de speakers voor (ja ik heb een schuif/kanteldak) Daar zou je de afvoergaatjes van het schuifkanteldak kunnen zien of zoiets. Misschien bij de voorruit of achter de schermen bij de voorspatborden. Zou het zo kunnen zijn dat mijn ecu of iets anders daardoor vochtig cq nat wordt waardoor de startproblemen zich voordoen? Maar aan de andere kant zat ik te denken dat als de ecu nat wordt dan is tie toch kapot? Ik bedoel nu met deze kou doet de auto t gewoon weer dus is dat t volgens mij ook niet. Sleutelen is echt een probleem hier want ik heb helaas geen schuur of garage, dus zal moeten wachten totdat t weer wat warmer en droger weer is. Misschien iemand in de buurt van Groningen die me kan helpen om een aantal problemen op te lossen? Bij voorbaat dank.

ErikAnton

Professional

Berichtdo 27 jan 2011, 19:01

Redhouse schreef:Ik denk dat jij het brandstofpomprelais bedoeld en ik weet dat die bij sommige modellen naast de zekeringkast zit, alleen die van mij zit tegen het schutbord aan de bijrijderskant. Weet iemand mij te vertellen of dit dubbele relais ook verantwoordelijk is voor de aansturing van de injectoren? Het gaat om een bosch relais met nummer 0332 514 121 (als ik t me goed herinner zal dit straks ff checken bij de auto)

deze kan het zijn aangezien je motorkap niet goed ddicht was in je eerste bericht.
ook in die hoek onder de motorkap, kan een gat zitten waar dus water bij je ecu komt, aangezien je vloerbedekking nat was.
ook kan dat waar je vacuumbollen pakket zit er een slechte plek is...

Groeten Erik

Redhouse

Nieuw

Berichtdo 27 jan 2011, 19:11

Hoi Erik,

Je bedoeld dat mijn brandstofpomprelais nat is geworden of dat die stuk is. Ik heb deze vervangen voor een nieuw exemplaar nadat ik de motorkap niet goed had afgesloten. Dus die kan niet nat of stuk zijn. Ik zal dit weekend eens gaan kijken naar die plek bij de vacuumbollen onder de zwarte afdekplaat. Had een foto gezien in een topic over lekkage waarop een gat te zien was naast de vacuumbollen. De hoek onder de motorkap die je aangaf is dat ook aan dezelfde kant als t brandstofpomprelais aan de passagierskant? Iedereen tot nog toe heel erg bedankt voor de tips.
Laatst bijgewerkt door Redhouse op do 27 jan 2011, 19:27, in totaal 1 keer bewerkt.

ErikAnton

Professional

Berichtdo 27 jan 2011, 19:14

Hey,

als je aan die kant water hebt, zou ik is wat bekleding weg halen de ecu ook maar, en pak de gieter maar....

rubbers kan ook, en die van je open dak is een hele linke.... vanwege dat het water daar op blijft liggen...

maar je komt er wel, en voorlopig blijft het droog :)

Freek

Nieuw

Berichtzo 30 jan 2011, 09:54

Mooi dus je bent eruit.
Vocht zorgt indd voor problemen, je kunt die relais ook in spuiten met antivocht uit zo'n spuitbus.
Die afwatering moet je wel klaar maken anders gaat het hard achteruit.
Ik heb ze eigenlijk het lieftst zonder dat orgineel schuifdak maar goed.

Hey heel veel suc 6 met je bmw, hoop dat je van het probleem af bent.

Gr freek.

Keer terug naar Motorisch