Pagina 1 van 3

Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: za 22 jan 2011, 19:21
door Antracietgrijs
Hallo mensen.

Rij al jaren klassieke BMW's dus op goed vertrouwen een E23 gekocht voor dagelijks gebruik.
b.j 1978 en 157000km op de klok.
Bij het proefrijden werd de motor niet warm, toen ik dat zei tegen de verkoper zij hij dat dat al een poosje zo is.
Nou ja dacht ik, nieuwe thermostaat er maar in dan. Dus gekocht, liep verder goed.
Toen ik hem thuis had mailde de verkoper nog dat ik het water in de radiatuur nog even vervangen moest voor antivries (koelvloeistof)
Gedaan en toen liep de motor direct warm en aan de kook, wel goed ontlucht maar direct warm.
Het ergste is nog dat hij koeling uit de verwarming gooit, ben dus bang dat die ook lek is nu.
De bedoeling was met de auto naar het werk te gaan elke dag maar dat loopt even anders nu.
Echt balen, heb wel een thermostaat besteld maar die is er dinsdag pas.

De auto is trouwens uit Frankrijk ingevoerd in 2009.

Iemand ervaring met deze problemen?

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: za 22 jan 2011, 19:35
door ErikAnton
denk zomaar dat je een puin bak hebt gekocht met mede weten van de verkoper.

die verwarmings radiator was al lek, en is geen fijn werk om die te vervangen.
en heb je wel met water/koelvlst naar huis gereden? want of er nu water of echt antivries inzit, zou weinig moeten uit maken, totdat je natuurlijk niet rijdt en een nachtje vorst er over heen...

plaats is wat foto's mbv de fototool op www.bmwe23.nl? dan krijgen we wellicht wat kennis over de auto.

Groeten Erik

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: za 22 jan 2011, 19:43
door RobertF
je hoeft niet te wachten totdat je de nieuwe thermostaat hebt je kunt de thermostaat even uithalen. Als er niets aan te zien is leg hem in een steelpannetje en zet hem op het vuur en kijk of die open gaat. Wordt de radiator de bovenste slang bij de accu wel warm?

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: za 22 jan 2011, 19:57
door Antracietgrijs
Dat laatste heb ik nog niet gevoeld, morgen ga ik idd de thermostaat loshalen.

Was ik al bang voor, als de kachel vervangen moet worden, dat is bepaald geen klein klusje.
En daar heb ik juist ook geen ervaring mee.
Ben nog met water in de radiateur naar huis gereden dat was een heel stuk 30km. en ook tijdens proefrijden lekte hij niet. Dat is juist zo vreemd.

Ben nu wel heel blij dat ik dit forum gevonden heb, kan ik tenminste mn probleem even voorleggen en delen aan jullie :D

De auto ziet er verder nog erg mooi uit, geen roest te bekennen ook niet op de bekende plekjes, dat heeft de doorslag ook gegeven om hem te kopen.

fotos plaatsen heb ik nog steeds niet goed door. :oops:

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: za 22 jan 2011, 20:30
door Fred
Antracietgrijs schreef:Was ik al bang voor, als de kachel vervangen moet worde


Als het blijkt dat je de kachelradiator dient te vervangen, geef gerust een seintje.
Ik heb deze een 3-tal jaar terug ook vervangen van m'n e23 en heel wat foto's genomen.

Het is een heuse klus, maar zeker niet onmogelijk hoor :)

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: za 22 jan 2011, 20:41
door baur323
Ah, ik zie dat je de weg naar het forum hebt gevonden.
Je hebt antwoord op je mail!

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: za 22 jan 2011, 21:12
door Antracietgrijs
Fred schreef:
Antracietgrijs schreef:Was ik al bang voor, als de kachel vervangen moet worde


Als het blijkt dat je de kachelradiator dient te vervangen, geef gerust een seintje.
Ik heb deze een 3-tal jaar terug ook vervangen van m'n e23 en heel wat foto's genomen.

Het is een heuse klus, maar zeker niet onmogelijk hoor :)

Daar ben ik erg blij mee dan, dat zal zeker handig zijn, mocht het zover komen dan mail ik even.
Thanks.

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: za 22 jan 2011, 21:15
door Antracietgrijs
baur323 schreef:Ah, ik zie dat je de weg naar het forum hebt gevonden.
Je hebt antwoord op je mail!

Hey Baur,

Bedankt voor je mail, zoals ik al zei heb ik ook het vermoeden dat er iets verstopt zit, want gister liep de temp. op en zakte hij even later ook weer.
Wat is een kvs? En kun je die schoonmaken / doorspoelen?

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: za 22 jan 2011, 21:36
door Antracietgrijs
Afbeelding

Afbeelding

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: za 22 jan 2011, 22:05
door graad
mooie sharknose............... :clap: :clap:

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 10:37
door baur323
kvs = koelvloeistof.
Check iig thermostaat en waterpomp.
Als dat allemaal klopt eens gedegen naar laten kijken.

Cees...

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 11:57
door Antracietgrijs
Net thermostaat losgehaald en in een pannetje met heet water gedaan, die is wel goed.
Nu dus waterpomp loshalen. Want als hij aan de kook komt moet toch een oorzaak hebben.

Wie had dit kunnen denken, direct zo aan de sleutel. De verkoper is een oplichter denk ik.
Begrijp nog steeds niet waarom hij met het proefrijden juist te koud bleef. :?:

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 12:28
door ErikAnton
Er zijn dacht ik ook van die paarde middelen welke je toevoegt aan je koelvlst om kleine lekken
te dichten. Als dit er in heeft gezeten dan klopt het dat de sharknose niet warm werd bij proef rijden, aangezien
dit type altijd wat koud blijft in de winter. Kun je weer een plaat voor de radiateur hangen om het binnen wat warmer te krijgen.
Nu heb je dus het oude voor nieuwe koelvlst gewisseld en lekt hij. wordt dus ook warm....

Ook kan je visco van versleten zijn, bij stationair draaien wordt dan dus de motor ook warm(er).

Hoop niet dat je blok er een opdoffer van heeft gekregen!

Groeten Erik

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 12:45
door Antracietgrijs
Ja dat zou kunnen, maar hij raakt direct aan de kook. En de koelvloeistof die ik er uit heb laten lopen nu, was ook echt vies bruin.
Zit wel een beetje in de piepzak nu, dit gaat weer dik geld kosten frees ik, en de auto is me voor goed verkocht.
Ik betaalde er 3400,- euro voor. En dan moest ik een paar deukjes en en een gescheurde dashbord maar voor lief nemen. Dat kwam omdat hij uit Zuid-Frankrijk kwam.

Nu blijkt er dus veel meer aan de hand te zijn, en die verkoper wil er niks meer mee te maken hebben.
Hij heet Ronnie Scholte en komt uit Stadskanaal. Hij heeft meer BMW's dus bij deze gewaarschuwd.

gr. Sietse.

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 12:59
door Michiel
Altijd jammer dit!
Maar.. genoeg technische kennis hier en eenmaal je E23 weer gemaakt ben je dit vast weer snel vergeten.

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 15:20
door Antracietgrijs
Hoi Michiel,

Zag dat je ook 1 te koop had, ik zag hem al op MP, als ik dat geweten had zou ik die miss. wel gekocht hebben.

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 15:30
door RobertF
Begrijp nog steeds niet waarom hij met het proefrijden juist te koud bleef.

Heb je nu gekeken of de bovenste slang warm wordt en de radiateur? Wordt ie wel te warm, is je themperatuurmeter of je sensor niet kapot? omdat die eerst koud bleef bij het rijden

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 16:14
door CeesBMW
Water onder druk heeft een hoger kookpunt dan water welke niet onder druk staat. Bij 1 bar z'on 120 graden, bij 3 bar z'on 150 graden.
Waarschijnlijk blijft het systeem door de lekkage niet goed onder druk staan, en dan kookt idd erg snel.

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 17:56
door Antracietgrijs
Of die slang warm word en de radiateur heb ik nog niet bekeken maar ik moet de kachel in en uitlaat eerst doorverbinden, anders kan ik hem niet laten lopen of rijden.

De thermostaat is niet kapot. Donderdag heb ik dus dat water vervangen door koelvloeistof, toen begonnen de problemen, met het aan de kook komen en de kachel erg lekken tijdens dat aan de kook komen.

Toen ik vanmiddag even de koelvloeistof uit de radiateur van onder liet lopen kwam er gewoon erg bruine vloeistof uit lopen, waarschijnlijk rommel van een gebruikte paardemiddel die in het water gezeten heeft die er eerst in zat. zoals hier al genoemd is.

Je hoort alles goed borrelen en de temp meter loopt ook op, bij het naar huis rijden donderdag, ging op het laatst ook nog even het rode lampje branden dat hij nu echt te warm werd, was maar vrij kort.

Morgen wil ik de kachel doorverbinden, en kijken of alles dan normaal op temperatuur komt en niet aan de kook raakt.
Weet nog niet of ik dan de thermostaat weer terug monteer of eerst zonder proberen moet.

Bedankt voor het meedenken.

Ben wel erg teleurgesteld en heb ook zorgen erover, geen echt leuke dag vandaag. :(
gr Sietse

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 18:26
door Michiel
Kop op Sietse,
Na regen komt zonneschijn. Begrijp dat je handig genoeg bent dus ik denk dat je snel dit probleem hebt opgelost en vergeten bent.

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 19:52
door RobertF
Ik kan het niet genoeg benadrukken, geld is snel uitgegeven. Bekijk een auto grondig, neem iemand mee die er verstand van heeft, 4 ogen zien meer dan 2. Laat je vooral niet leiden door gevoelens maar gebruik je verstand. Bij 90% van de autos klopt de KMstand niet en de praatjes van de verkoper zijn altijd zo, dat het een unieke auto is. De auto's zijn minimaal 25 jaar oud dus zijn beslist niet zonder gebreken, kun je daar mee leven, heb je het geld om het te maken?. Neem het niet te licht, oldtimers kosten ook in het onderhoud geld!
Potentiele kopers lees in columns
viewtopic.php?f=33&t=2381
viewtopic.php?f=33&t=2551

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 19:53
door Mike
Image

Dat is 'm, nummertje 1

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 20:19
door zerotolerance
De verkoper ga je (hier) nog wel tegenkomen.

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 22:01
door Antracietgrijs
RobertF schreef:Ik kan het niet genoeg benadrukken, geld is snel uitgegeven. Bekijk een auto grondig, neem iemand mee die er verstand van heeft, 4 ogen zien meer dan 2. Laat je vooral niet leiden door gevoelens maar gebruik je verstand. Bij 90% van de autos klopt de KMstand niet en de praatjes van de verkoper zijn altijd zo, dat het een unieke auto is. De auto's zijn minimaal 25 jaar oud dus zijn beslist niet zonder gebreken, kun je daar mee leven, heb je het geld om het te maken?. Neem het niet te licht, oldtimers kosten ook in het onderhoud geld!
Potentiele kopers lees in columns
viewtopic.php?f=33&t=2381
viewtopic.php?f=33&t=2551

Ben ik het helemaal met je eens, dit is mijn 6e klasieke BMW nu, en ik weet ook dat het bij thuiskomst altijd tegenvalt en nooit meezit.

Maar ik kon er altijd wel mee naar mn werk en 90 km per dag gereden. Ja er ging wel eens een waterpomp kapot of een radiateur lek, maar dat vond ik dan niet erg, en ook best leuk om zelf te repareren.
Als het dan weer klaar was, kon ik er echt van genieten hoe z'on 6 pitter zo heerlijk rijd.

Maar als je dan 1 tje koopt die gelijk de eerste morgen niet aanslaat als je naar het werk moet en vervolgens nog alerlei problemen erbij krijgt zoals bovenstaand genoemd, dan kun je niet anders stellen dat dit echt niet had gehoeven als de verkoper eerlijk was gebleven en gezegd had wat de problemen waren.
Dan had hij de prijs moeten verlagen en had ik direct geweten waar ik het probleem had moeten zoeken.

Ik vind deze manier van verkopen oplichterij.

Sietse.

Re: Help wat is dit toch?

BerichtGeplaatst: zo 23 jan 2011, 22:03
door Antracietgrijs
.