Het is nu ma 25 nov 2024, 00:02

waarom hikt mijn temperatuur aanwijzing?

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

ErikAnton

Professional

waarom hikt mijn temperatuur aanwijzing?

Berichtwo 02 feb 2011, 14:07

Hoi,

Mijn temperatuur aanwijzing staat normaal op 1/3, maar af en toe zakt hij naar 1/4 en flippert hij tussen deze waardes.
Is niet steeds zo, maar af en toe....
De 2 pinnen heb ik al door verbonden achter op de printplaat, Cees :)
Mijn waterslangen zijn goed hard, kan er wel een vinger in drukken maar dat is dan ook dat, is toch goed?

Gaat dus om de 732 2e type van 83.
Wie weet wat het is, kan heet lucht zijn? Dacht zelf altijd bij lucht dat hij naar warm uitschiet.....

Mocht iemand dit lezen die nog een goede barstvrije en werkende tellerbak heeft, pb me maar!

Groeten Erik

Herman

Master

Re: waarom hikt mijn temperatuur aanwijzing?

Berichtwo 02 feb 2011, 15:07

ik kreeg ook bij te weinig koelwater rare dingen.
Heb je inderdaad al eens proberen te ontluchen?

Mike

Moderator

Berichtwo 02 feb 2011, 15:52

Kan ook aan je koolborsteltjes liggen. Maak ook eens de connectie puntjes schoon van je dash.

ErikAnton

Professional

Berichtwo 02 feb 2011, 16:28

Herman, ontluchten gaat niet meer, schroef is afgebroken en ga ik pas vervangen bij revisie waterpomp en
thermostaat. Ontluchten doe ik via het vaatje, beetje rommelen. Had het eerst niet, dus hoe zou lucht in het systeem kunnen komen, aangezien de behoorlijke druk.... En hoorde buiten het forum om, dat lucht in je systeem de temperatuurmeter naar 0 doet dalen, dit is dus bij mij niet het geval. Verder wordt mijn kachel lekker heet, verlies geen water, etc.

Mike, denk en hoop dat het inderdaad iets elektronisch is. Contactpunten zal ik reinigen. Maar
wat bedoel je met de koolborstels? waar of waarin zitten die en hoe te reinigen, of vervangen?

Groeten Erik

Mike

Moderator

Berichtwo 02 feb 2011, 16:42

Bij de dynamo, bij mij flipperen ze ook heen en weer. Ook als ik de lichten of wissers aan doe, worden er andere waardes aangegeven.

ErikAnton

Professional

Berichtwo 02 feb 2011, 16:50

aha, was vanmorgen inderdaad met licht aan en af en toe de ruitenwissers... dus kijken of ik het ook heb met alles uit....
en die koolborstels bij de dynamo, kunnen die er zo uit of compleet demonteren? Heb nog een complete liggen van loentje.....

Groeten Erik

CeesBMW

Site Admin

Berichtwo 02 feb 2011, 21:42

Koolborstels zitten op de spanningregelaar, die is zo overgezet (5 minuten werk)
De meters zijn idd gevoelig voor spanningwisselingen. Je kan de meterset (benzine/koelwatertemp) los halen van de printplaat en de 2 pennetjes die erin vallen goed schoon maken. Zorg er voor dat het boutje aan de achterzijde weer goed vastgezet word. Meestal is het trillen dan weg.
Freude am Fahren

Keer terug naar Motorisch