Pagina 1 van 1

Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: do 17 maart 2011, 08:23
door Ivo
Goedemorgen!

Via een ruil ben ik in het bezit gekomen van een BMW 528 uit 1976 met de motor van een 635.

Er is echter 1 tuimelaar gebroken en mijn vraag is kan ik deze zo vervangen?
Boven de nokkenas zitten volgens mij 2 tuimelaar assen. Ik heb al een nieuwe tuimelaar. kan ik de as waar de tuimelaar opzit gewoon loshalen? Of zitter er nog addertjes onder het gras?

Alvast bedankt!

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: do 17 maart 2011, 08:46
door zerotolerance
Goedemorgen!

Ik zou CeesBMW even vragen. Die weet dit vast wel.

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: do 17 maart 2011, 09:22
door Herman
Wat ik gemerkt heb, is dat het waarschijnlijk heel moeilijk wordt om de tuimelaaras los te maken als de kop nog in de 528 zit.
(Ik rijd er een uit 1977)
Een van de dingen die je tegen gaat komen, is dat de kopbouten de tuimelaarassen met een inkeping op zijn plek houden.

Dat betekent dus een paar kopbouten loshalen en dan heb je nieuwe nodig.

Als je het netjes wilt doen, ben je een hoop geld kwijt aan een nieuwe koppakking etc. (en bij www.wallothnesch is de 20% korting aanbieding net afgelopen afgelopen maandag)

Maar inderdaad, misschien heeft Cees nog wel een ideetje.
Hij heeft de ervaring en kan dus goed vertellen of je met minder werk die tuimelaar los kunt krijgen.

Het is zo weinig werk om de tuimelaar te vervangen, maar zoveel werk om erbij te komen. :-(

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: do 17 maart 2011, 10:25
door leon
hallo

ik denk dat een tuimelaar wisselen wel te doen is (heb het in een grijs verleden eens bij een e30 gedaan)

was volgens mij niet echt veel werk, MAAR nog belangrijker denk ik waarom is die gebroken ??

verkeerde klepspeling ofzo , ik zou toch alles nalopen

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: do 17 maart 2011, 10:33
door Herman
http://www.bmwdriversclub.nl/index.php?option=com_forum&Itemid=34&page=viewtopic&p=60796&sid=b8f58f249698bc234f08617938e89a51

Hier is een beschrijving van een ander te vinden die hetzelfde probleem had....

De kopbouten zitten in de weg!
En je hebt daarna waarschijnlijk niet genoeg ruimte om de kop te laten zitten en de tuimelaaras opzij te trekken.
De motorruimte is gewoon niet lang genoeg.

zie ook dit topic

viewtopic.php?f=2&t=1604&start=10

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: do 17 maart 2011, 10:37
door CeesBMW
De tuimelaarassen gaan aan de achterzijde uit de kop. Om ze rustig eruit te kunnen tikken, moet je de nokkenas zo te verdraaien dat de inkepingen ervan precies bij de tuimelaarassen staan.
De kans dat je hem kan vervangen zonder de kop eraf te halen is heel klein. Dat gaat alleen (als je weet wat je doet, en je een cm of 6 speling hebt achter de kop) bij de 1e of 4e inlaattuimelaar of de 1e of 4e uitlaattuimelaar. Maar nogmaals, alleen als je weet wat je doet!!
En zelfs dan moeten alle kopbouten op de betreffende as eruit, want zoals Herman al zegt, deze houden de assen op zijn plek.
Eigenlijk moet je daaraan niet beginnen (ik doe het zelf ook niet) want je maakt de kopbouten toch los, en dan is een andere koppakking zeker nodig.

Voor elke andere tuimelaar zal de kop eraf moeten, dus idd nieuwe koppakking, kopbouten etc.

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: do 17 maart 2011, 10:46
door Herman
dank je Cees.

Toen ik anderhalf jaar geleden mijn kop verving, moest ik eerst zelf alle tuimelaars plaatsen.
Is niet moeilijk aan de keukentafel (met een zachte handdoek onder de kop om alle kans op ongewenste krassen te vermijden), maar wel een priegelwerk.
Vooral die borgveertjes kunnen goed vliegen als ze net niet goed vast zitten.
:mrgreen: :mrgreen:

Maar goed,

ik heb besloten bij mijn blok binnenkort toch weer de kop te lichten, vanwege een klepsteelgeleider.
Koppakking was net in de aanbieding bij Walloth en Nesch, ik heb nog een tweede goede kop liggen, dus ik ga voor de budget oplossing.
voor 200 euro hoop ik dat het blok weer lekker gaat lopen.
Het blok vervangen was een optie geweest als ik ruimte had om zelf te klussen.

Ivo zal niet in de buurt van Helmond wonen.
Anders konden we het samen doen.
Of ik nu een of twee koppen moet lichten, maakt mij ook niet meer uit en de hulp is welkom bij het tillen. ;-)

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: do 17 maart 2011, 10:57
door Ivo
Tnx voor de reacties!

Heb van de week even in het donker met een lamp gekeken. Vanuit de bestuurdersstoel gezien is het de tuimelaar helemaal rechts voor. de uitlaat kant als ik het me goed herrinner.. Ik ben zelf 2de monteur en maar ik heb geen ervaring met BMW motoren alleen met Volkswagen/Audi motoren..

Hij staat op het moment in Vught bij Den Bosch.

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: do 17 maart 2011, 12:18
door RobertF
Tuimelaars breken als gevolg van een verstopte oliegallerij. Het is meestal de laatste of de eerste.
Bij elke keer als de kleppen gesteld worden de oliegallerij demonteren en doorspoelen is mijn advies.
Als je pech hebt gebeurt er dit bij 120KM/h
Image

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: do 17 maart 2011, 12:35
door CeesBMW
Yep, klep door je zuiger, zo heb ik er ook 2 staan. Mooi om te zien in jouw foto is dat de klep echt in de zuigers zit gesmolten :shock:

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: do 17 maart 2011, 12:47
door Herman
als je toch bezig bent, vervang dan meteen de bouten van de oliesproeier voor banjobouten.

Image

oude type kunnen makkelijk loskomen (daarom bij iedere klepstelbeurt even vastdraaien), maar de nieuwe kunnen met een ijzerdraadje worden vastgezet om de tuimelaaras heen. Kan dus niet meer lostrillen.

foto komt van dit artikel:
http://bmwe32.masscom.net/johan/engine_swap/engine_1.html

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: do 17 maart 2011, 19:18
door RobertF
Er zitten banjoboutjes in en je kunt ze niet steeds aandraaien want dan druk je de leiding dicht, die is daar namelijk het zwakst. Gewoon de kop met 1.5 mm doorboren en dan een borgdraadje erdoor vastzetten en vergeet de koperen ringetjes niet en die nieuw nemen

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: zo 20 maart 2011, 16:17
door Ivo
Goed, vandaag de motor ff dichtgebouwd en gestart.
Draait echt beroerd en blijft niet stationair draaien.

Wat feiten :)
- een aantal AMP stekkers op de injectoren zijn gaar en zitten niet geborgt (slecht contact!?)
- Diverse slangen gaar/porreus, oa carterventilatie
- Motorolie peil stond ver onder niveau (1liter bijgevuld)

Om te beginnen willen we de bougies er nog uit gaan halen en kleppen stellen. Dat laatste kunnen we nergens vinden hoe dat bij zo'n motor moet (markeringen, volgorde, etc etc.) Heeft iemand daar een duidelijk uitleg van :smart:

Enne, ff concreet;
Tuimelaars zien er op zich allemaal prima uit. Bij eentje hebben we onze twijfels (cilinder

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: zo 20 maart 2011, 16:24
door RobertF

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: di 22 maart 2011, 10:11
door Herman
http://www.bmw7resource.co.uk/TechDocs/ ... ent%20.pdf

ik vond een artikel over het vervangen van de kop op internet.
misschien interessant?
Heeft wel veel foto's.

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2012, 10:42
door Jasper
Ik ben bezig met de oliegalerij los te halen, maar zie dat deze wordt vastgehouden door 2 klemmen aan 4 kopbouten. Hoe kun je de galerij loshalen zonder de kopbouten los te draaien? Lijkt me niet handig om de kopbouten los te draaien, of kan dit geen kwaad?

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2012, 11:56
door RobertF
De twee banjo boutjes losmaken , vergeet de koperen ringen niet en dan kun je de leiding uit de beugels schuiven, eerst iets naar achter zodat die uit de voorste beugel komt en dan naar voren.

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2012, 17:29
door Jasper
Dank! Het is gelukt, je moet aardig wat kracht zetten om de buis te verschuiven. Met wasbenzine doorgespoeld en alle gaatjes sproeien weer netjes. Ik heb de boutjes met een beetje loctite teruggeplaatst, ik neem aan dat dit ook voldoende moet zijn om niet los te trillen.

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2012, 18:11
door graad
jep....zo hoort t..... :Peace:

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2012, 19:18
door CeesBMW
Kijk nou uit met Loctite ! Dit komt in de kleine oliegaatjes en je ben verder van huis. Niet doen dus !

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2012, 20:03
door Jasper
Daar heb ik extra op gelet; ik heb maar een klein beetje gebruikt en in het midden van de draad toegepast, dus ik denk (en hoop :shock: ) dat het niet in de olieschacht komt.

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: za 24 nov 2012, 23:25
door RobertF
Kop banjo doorboren met 1,5mm en met borgdraad borgen

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2012, 00:27
door MartinE34
als je nieuwe banjo bouten koopt zijn die het zelfde als bij eerste montage of zijn daar nu na deze problemen gemodificeerde banjo bouten voor in de plaats gekomen ??

Re: Tuimelaar Gebroken

BerichtGeplaatst: zo 25 nov 2012, 10:37
door graad
CeesBMW schreef:Kijk nou uit met Loctite ! Dit komt in de kleine oliegaatjes en je ben verder van huis. Niet doen dus !



ook als t droog is cees......ik dacht dat t geen kwaad kon :oops: :oops:

bij mij e23 btw niet gedaan...loctite.....mijn gaatjes waren netjes open...op de achterste na....wat vuil erin ;)