Pagina 1 van 1

Compressiemeting

BerichtGeplaatst: za 02 apr 2011, 09:21
door beamer73583
Hoi,

Nadat ik zo'n beetje alles vervangen heb wat slecht lopen kan veroorzaken bij mijn 735i uit 83 (ontstekingsdelen, sensoren, vacuumleidingen, luchtslangen), heb ik net een compressiemeting gedaan. Als cylinder 1 aan de voorkant van de auto zit is het:
1-14,5
2-11
3-14,5
4-13
5-geen meting (het ding was niet te plaatsen)
6-14

Nu lees ik net in de specs dat het ongeveer 11-12 moet zijn (dus mijn meter is waarschijnlijk niet accuraat meer). Maar goed de verschillen blijven. En aangezien het feit hij slecht loopt, en flink rookt bij starten denk ik dat ik even flink mag gaan sleutelen. Wat adviseerd iedereen? revisie, vervangen van de kop, of zijn er andere opties? En wat zal het ongveer gaan kosten?

Groet'n Ido

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: za 02 apr 2011, 09:25
door joep
Toch pit 5 proberen te meten, op die plek gaat het meestal mis met de koppakking of de kop zelf omdat daar de hoogste temp voorkomt.

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: za 02 apr 2011, 09:47
door RobertF
eerst kleppen stellen

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: za 02 apr 2011, 10:21
door RoVer8772
je zegt dat in de specs 11-12 staat en dat je daaruit concludeerd dat je meter niet goed is omdat ie hogere waardes aangeeft? .... het zou zomaar kunnen zijn dat je meter wel goed is en dat je teveel compressie hebt..(ik neem aan dat je compressie hebt gemeten met warme motor ?) anyway zoals RobertF al zegt eerst kleppen stellen !

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: za 02 apr 2011, 10:56
door beamer73583
Dank voor de snelle reactie mannen.

Compressie is gemeten met warme motor inderdaad, maar ik ging er van uit dat te hoge compressie niet voorkomt. Maar blijkbaar kan dat ook. Ik ga mijn best doen om vijf nog eens te proberen. Maar ik zal eerst de kleppen even bijlangs lopen kijken of dat verbetering oplevert. Het roken bij starten kan toch niet door klepperende kleppen veroorzaakt worden? of toch?

Zal niet eerder dan morgen worden, maar ik houd jullie op de hoogte.

Ido

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2011, 15:25
door beamer73583
Update:

Vanmorgen de kleppen gesteld. Warme motor, 0,3 mm en de volgorde van ontsteking 153624 in ere gehouden. Testrit gemaakt naar tevredenheid, en dan de compressie weer gemeten:

1-15,5
2-15
3-15,5
4-15
5-15
6-15

Dat lijkt me een flinke verbetering, dank je Robert voor de tip. Wat kan de oorzaak zijn dat dit wat hoger is als in de boeken (11-12), toch mijn meter, of wat anders? En hij blijft wel flink roken bij koude start. Mischien de kleprubbers/geleiders? Olie stroomt bij lang stilstand de cylinders in bijvoorbeeld!? Maar goed de baas rookt ook nog steeds :D

Ido

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2011, 16:07
door RobertF
De afwijking zit waarschijnlijk in de meter, maar alle cilinders zijn goed dus dat is een mooi gegeven. Roken bij koude start? Als de rook zwart is dan kan het roken zijn van te veel brandstof op choke, bij blauwe rook is het olie maar dat is meestal bij warme motor. Klepgeleiders roken zie je bij warm en dan bij gas loslaten en op de motor afremmen het zgn "pluimen"

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2011, 16:27
door beamer73583
RobertF schreef:De afwijking zit waarschijnlijk in de meter, maar alle cilinders zijn goed dus dat is een mooi gegeven. Roken bij koude start? Als de rook zwart is dan kan het roken zijn van te veel brandstof op choke, bij blauwe rook is het olie maar dat is meestal bij warme motor. Klepgeleiders roken zie je bij warm en dan bij gas loslaten en op de motor afremmen het zgn "pluimen"


Lijkt mij ook afwijking in meter. Tis een oud dingetje wat mijn vader in een lang grijs verleden ooit eens gekocht heeft. Maar goed wat je zegt alle cylinders zijn gelijk nu, en dat is al een hele verbetering. De rookpluim is grijs/blauw en alleen bij koude start. Het ruikt naar mijn mening wel naar olie, en hij gebruikt ook wat. Niet veel maar toch. Ik zie zelf bij rijden nog geen rook achter me, dus zo ernstig is het nog niet. Maar zijn er mensen die misschien weten wat dit kan zijn?

Ido

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: zo 03 apr 2011, 23:09
door CeesBMW
Klepseals ? Met z'on compressie hoef je niet te denken aan je zuigerveren.

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011, 16:23
door beamer73583
Ja zoiets zei een collega van me ook al Cees. Wanneer wordt zoiets schadelijk voor de rest van de motor? En zijn deze te vervangen zonder de kop eraf te halen?

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011, 21:03
door CeesBMW
Nee, das niet te doen bij het m30 blok, er zijn mensen die met perslucht de kleppen dicht houden en dan ze trachten te vervangen, maar begin daar niet aan.


Het beste is om de kop te lichten en hem te ondoen van de tuimelaarassen en tuimelaars. Dan kan je met een kleppentang de klepveren indrukken en de seals eenvoudig vervangen.

Je kan ook testen of het idd je seals zijn; gooi een weekmaker in de olieopening en rij een paar honderd km. Als het roken daarvan minder word zijn het idd je seals.

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: ma 04 apr 2011, 22:22
door RobertF
Hoe groot is dan het olieverbruik?

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: di 05 apr 2011, 18:37
door beamer73583
Heb het verhaal even doorgelezen in het werkplaatshandboek, maar das inderdaad niet zomaar even te doen. Heb net even gewiki'd op weekmakers, maar wat ik daar voor gebruiken, en in welke hoeveelheid?

Groet'n Ido

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: di 05 apr 2011, 19:44
door Antracietgrijs
beamer73583 schreef:Update:

Vanmorgen de kleppen gesteld. Warme motor, 0,3 mm en de volgorde van ontsteking 153624 in ere gehouden. Testrit gemaakt naar tevredenheid, en dan de compressie weer gemeten:

1-15,5
2-15
3-15,5
4-15
5-15
6-15

Dat lijkt me een flinke verbetering, dank je Robert voor de tip. Wat kan de oorzaak zijn dat dit wat hoger is als in de boeken (11-12), toch mijn meter, of wat anders? En hij blijft wel flink roken bij koude start. Mischien de kleprubbers/geleiders? Olie stroomt bij lang stilstand de cylinders in bijvoorbeeld!? Maar goed de baas rookt ook nog steeds :D

Ido

Dat zijn volgens mij hele mooie constante waardes! :clap: Als het olieverbruik binnen de perken blijft zou ik de kop niet loshalen, zonde volgens mij.
Als je de kop demonteerd moet hij ook gevlakt worden voor zover ik weet.
Bij een andere motor (geen BMW) heb ik wel eens perslucht gebruikt om de seals te vervangen, dat ging toen wel prima.

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011, 11:10
door joep
Ik weet niet of je op lpg rijdt, maar mischien een rare opmerking. Bij lpg heb je minder smering en kan je een flash lube smeersysteem monteren zodat er toch wat olie meekomt. Als je dan wat olie verlies hebt via je klepseals dan lijkt me dat meer een voordeel hebben. Misschien zo gek nog niet :P

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011, 19:47
door beamer73583
Rij inderdaad op LPG Joep, maar ken het systeem wat jij noemt niet. Ik denk dat ik me eerst eens aansluit bij antraciet, zolang ik niet meer olie dan brandstof nodig ben(.....)

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011, 21:01
door joep
Heb eens iets over gelezen, maar ik weet niet meer waar. Er zit dan een soort nippel op het inlaatspruitstuk volgens mij ,een slangetje eraan richting een olietankje of reservoir. door het vacuum neemt ie dan de olie naar binnen. Bij Paul heb ik eens zoiets onder een E23 motorkap gezien.

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011, 21:28
door CeesBMW
Flashlube is een soort loodadditief, het word via de vacuumaansluiting meegezogen met de aangezogen lucht. Dit heeft echter niks met de olie te maken.

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: wo 06 apr 2011, 22:07
door joep
:oops: :oops: Sorry Cees, ik dacht dat het olie was voor smering

Re: Compressiemeting

BerichtGeplaatst: do 07 apr 2011, 18:05
door beamer73583
Maar Cees wat kan ik gebruiken als weekmaker? Is zoiets te koop bij de autohandel o.i.d.?

Ido