Ik heb een 728 (E23, oktober 1978) en sinds geruime tijd is er een probleem met de servopomp. De pomp maakte veel lawaai en ook de V-snaar is er een keer afgelopen (behoorlijk veel slijtage). Aanvankelijk dacht ik dat het door de V-snaar kwam maar dat bleek niet het geval. Op de sloop een andere pomp gekocht en die erop gezet. Ook deze pomp produceert het zelfde geluid. Dat is wel erg toevallig. Daarom dacht ik dat misschien een ander onderdeel in het hydraulisch systeem de oorzaak van het lawaai is (maar wat?). Als de motor warm is is het geluid soms weg. Er zit ATF Dexron III F/G in. Wie kan mij zeggen hoe ik dit oplos.
Ja, de snaar staat goed strak. Het gekke vind ik dat het lawaai blijkbaar afhankelijk is van de olietemperatuur. Als ik, voor ik het contact aanzet, het rempedaal zo
Probeer goed te luisteren waar de herrie vandaan komt. Mocht dat niet baten haal de v snaar eraf, is dan het geluid nog steeds? en bij stuur draaien? Mocht het bijv je stuurhuis zijn, heb ik nog een mooie liggen hier voor weinig!
Erik, Ik heb met (zelfgemaakte) stethoscoop geluisterd. Het geluid komt echt uit de pomp. Als ik de snaar demonteer hoor je niets. Het lijkt net of een veerbelaste klep open gedrukt wordt en daarna weer sluit en dat steeds weer.
Met een stok tegen je oor goed luisteren waar het geluid vandaan komt. Zet de stok op de pomp en houdt je oor er tegen aan. Net zo lang dingen proberen totdat je weet waar het geluid vandaan komt.
Ik heb een benzineslang van ongeveer 1 m genomen en aan het ene einde een stalen pennetje gedrukt. Het andere einde druk ik tegen/in mijn oor. Ik betwijfel of ik de bron van het geluid (in de pomp) op die manier kan lokaliseren. Ik ga het proberen.
Ik heb het relaas over de stuurpomp gelezen. Dat lijkt ook niet makkelijk. Het probleem bij mij is het lawaai. Er is geen lekkage. Als de schotten in de pomp dat geluid zouden maken is het einde verhaal. Dan kun je lijkt me de pomp wel weggooien.
Het is wel gewoonte om je eerst voor te stellen! Een pomp reviseren is eigenlijk niet te doen. Het grote probleem zijn de O-ringen in de achterste deksel. De Deksel moet je tegen de veerdruk in met seegerring vast zetten maar dan voel je niet of de O-ringen goed in de groef liggen, gevolg lekkage.
Kan ook zijn dat er lucht inn de pomp zit. De auto voor met de wieklen van de grond en dan het stuur een aantal keer van uiterst links naar rechts draaien.
RobertF schreef:Het grote probleem zijn de O-ringen in de achterste deksel. De Deksel moet je tegen de veerdruk in met seegerring vast zetten maar dan voel je niet of de O-ringen goed in de groef liggen, gevolg lekkage.
Mijn probleem is niet de lekkage van het achterste deksel maar toen ik daarover nadacht kreeg ik een idee. Als je een stuk latoenkoper neemt met een dikte van 25
Ruildeel; oude inleveren/opsturen en een gereviseerd onderdeel ontvangen. Het door jou ingeleverde onderdeel wordt dan weer gereviseerd en is voor de volgende klant.
Michiel schreef:Ruildeel; oude inleveren/opsturen en een gereviseerd onderdeel ontvangen. Het door jou ingeleverde onderdeel wordt dan weer gereviseerd en is voor de volgende klant.
Ik heb nog een goede te koop, maar die zit nog in een 728i A, bouwjaar 1982. Voordat de auto een aantal jaren geleden in de stalling verdween, deed die het nog perfect. Als je in de buurt van Den Haag woont, zou je hem kunnen uitproberen. Is het demonteren veel werk?
Ernesto schreef:Ik heb nog een goede te koop, maar die zit nog in een 728i A, bouwjaar 1982. Voordat de auto een aantal jaren geleden in de stalling verdween, deed die het nog perfect. Als je in de buurt van Den Haag woont, zou je hem kunnen uitproberen. Is het demonteren veel werk?
1.5 jaar geleden heb ik deze er in gezet, was niets mis mee ,tot een week geleden. Ik ga deze keer voor een nieuwe.