vr 06 mei 2011, 23:02
Nou Rover8772, dat de aerodynamica beter wordt ga ik niet geloven. Wel het antwoord van Nyts, kijk maar eens naar de verbruiksmeter bij accelereren.
Accelereer je dan is het verbruik hoog, bovendien heb je bij langzaam verkeer nog te maken met veelvuldig remmen. Zodra je daar mee begint gaat het ook mis. Bij het remmen zet je de energie die je zojuist nog uit je brandstof gehaald hebt om in warmte. Om daarna opnieuw te accelereren (Hups, de verbruiksmeter opnieuw in de onzuinige hoek van de schaal). Veel brandstof nodig om op snelheid te komen.
Zuinig rijden wordt dus: Constante snelheid, en om te vertragen uitrollen. Druk verkeer overleven met een beetje afstand houden en constante (lage) snelheid. Daarna we versnellen naar de gewenste snelheid en deze vasthouden.
(een cruise control verdient zichzelf met dit fenomeen terug. Voor langdurig constante snelheid is ook zeer belangrijk dat de rest van het verkeer die snelheid ook probeert te rijden. In dat opzicht is 140 a 150 km/u in Duitsland wel een ideale snelheid.)
Groeten,
BM_Whale