Pagina 1 van 1

motor

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011, 19:53
door ericie
ha leden ik zou graag willen weten of de motor uit een e32 735 van 87 hetzelfde is als een motor van een e23 735 uit 83 :?:
ze zijn allebei automaten.
gr eric

Re: motor

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011, 20:00
door graad
motor is bijna t zelfde.....dus zou uitwisselbaar zijn...alleen wat kleine veranderingen....
steunen enzo van de uitleescomputter en kleppedksel zit een ander nokje(vorm) aan enzo.....
maar moet passen hoor........
gewoon jou lmm en motronic en kabelboom gebruiken...hoppa.....

oldie heeft laatst nog een nieuwer blok in een e23 gelegd.....ook een 87er blok....
dus die weet t je haar fijn uit te leggen!!!

Re: motor

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011, 20:07
door ericie
bedankt graad zal oldie binnenkort ff een pb sturen en fijn dat je weer een beetje mobiel bent :D :clap: was wel rustig op het forum.

Re: motor

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011, 20:18
door graad
ach......met mn morfine gaat t wel een beetje nu.......dus hoef nie zo veel te doen...alleen liggen....af en toe staan enzo....dus laptopke op mn schoot....komt goed.....
en heb besloten om maar 1 amirikaan te hebben.....omdat ik toch wat heb met t merk BMW :mrgreen: :mrgreen:

Re: motor

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011, 20:28
door CeesBMW
Lees het m30 verhaal nou eens, de e34 en e32 motoren zijn wezenlijk anders ! Andere grote van de inlaatpoorten, andere koelkanalen, andere boring, moet ik nog even doorgaan ?
Het onder-en bovenblok zijn afzonderlijk niet voor onze blokken te gebruiken. Wel kan je z'on motor compleet inbouwen, dus onder- en bovenblok met orginele carter en met het oliefilter omhoog gepositioneerd.

Het 87 blok wat oldie heeft ingebouwd was er een uit een late 6-serie, dus dat was nog een oude versie zoals die in onze auto's zitten, die is idd prima te gebruiken.

Re: motor

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011, 21:02
door graad
volgens mij kwam die uit een e34 dat blok cees.......dat oldie heeft geplaatst....
maar zo als ik al zei.....heel t blok gaat wel... ;)

Re: motor

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011, 21:15
door CeesBMW
Ok, dacht dat je het over de auto van Nander had.

Re: motor

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011, 21:22
door graad
daar is da blok dr toch in gegaan.......ja

dacht da t echt van een e34 kwam.....maar ken zijn datie dan uit een 6 kwam......

was wel anders dan een gewone die er bij ons in ligt hoor.....de e24 en e23ers..
maar oldie weet er meer van....
want ik weet dat er wat anders was..wat weet ik zo 1 2 3 nie meer...maar volgens mij de onsteking enzo....
daarom heb ik da blok voor mijn e24 niet gekocht....
:oops: :oops:

Re: motor

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011, 21:46
door CeesBMW
Een e34 en e32 blok is te herkennen aan een ander vliegwiel voorop. Die hebben een getand vliegwiel. De oudere motoren hebben een glad vliegwiel met 1 nokje (is voor testdoeleinden, niet voor de motorloop)
Ook hebben de nieuwere motoren het oliefilter naar boven ipv beneden.

Re: motor

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011, 22:02
door graad
duidelijk cees :clap: :clap:

Re: motor

BerichtGeplaatst: wo 02 nov 2011, 22:44
door MartinE34
@Wel kan je z'on motor compleet inbouwen, dus onder- en bovenblok met orginele carter en met het oliefilter omhoog gepositioneerd.

Moet ik dan de bijbehorende DME/motor kabelboom gebruiken of kan dit blok zo op de in de auto aanwezige motorkabelboom en motronic ?

Re: motor

BerichtGeplaatst: do 03 nov 2011, 13:38
door oldie
Ik heb bij Nander zijn org. kabelboom gebruikt,dus die in zijn eigen auto zat ,ook zijn lmm en gasklephuis omgezet.
Ook het thermostaathuis zat op het donor blok een sensor meer,ook dit overgebouwd.
Het blok van Nander was klaargemaakt om in te bouwen in een 5 serie ,dus met ander motorsteunen.
Verder heb ik het koelwater stukje achter op het blok moeten draaien i.v.m kachelverwarming aansluiting .
Verder was de verdelerkap anders,donorblok met 3 boutbevestiging en nander had met de opgedrukte rotor.Dat is het zo een beetje.Al met al een leuke klus die met de hulp van Paul vlot verlopen is.

Re: motor

BerichtGeplaatst: do 03 nov 2011, 14:56
door MartinE34
heb jij het dan over een 3.5 E34/E32 blok oldie ?dat was meer de vraag waar ik op doelde ;)

Re: motor

BerichtGeplaatst: do 03 nov 2011, 15:02
door CeesBMW
Nee, dat was geen e34/e32 blok, kwam uit een late e24. Die hebben tot het einde (net als de e28) het "oude" m30 blok gehouden. De e34/e32 versie had gewijzigd compressie dmv andere zuigers, andere inlaatpoorten, ander vliegwiel voorzijde, ander oliefilterhuis (naar boven) en andere oliepomp. Dat is ook de reden dat je niet zomaar z'on blok kan gebruiken in een e23.

Re: motor

BerichtGeplaatst: do 03 nov 2011, 16:07
door MartinE34
das mooi balen enerzijds want deze blokken lijken mij wat (beter) om in een E23 die je voor dagelijks gebruik tebouwen en is tenslotte doorontwikkeld !

Moet ik trouwens bij een M30 blok van 04-86 loodvervanger toevoegen ?

Re: motor

BerichtGeplaatst: do 03 nov 2011, 23:55
door CeesBMW
Nee, na 01-84 hebben ze geharde klepzetels.

Re: motor

BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011, 00:17
door MartinE34
o.k mijn dank

Ik kwam er wel achter dat er een lamda sonde in een pot geschroefd zit maar deze is niet aangesloten enig idee Cees

Re: motor

BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011, 12:50
door CeesBMW
Hebben we het nu nog over een e32/e34 motor ? :confused2:

Re: motor

BerichtGeplaatst: vr 04 nov 2011, 13:12
door MartinE34
Nee sorry Cees ,dit van de lamda ging nog ff over m'n E23 van 86 ;)


En weer over de E32/E34 motor ! de dingen die noemde zijn dus de aanbouwdelen als je die vervangt met de delen van de E23/E24 motor is het dan wel mogelijk of klopt de besturing/DME ook niet meer of maakt dat niets uit of is ubehoupt niet mogelijk ?.