Pagina 1 van 2

acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009, 13:45
door Sjonnie
...verwachte dat het de dynamo was, maar ik rij er nu al een dag of 5 mee, lampen aan etc..etc.. maar toch blijft ie elke keer normaal starten en lopen?

Waar kan ik eens beginnen te meten om uit te zoeken waarom dat lampje brandt?

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009, 13:48
door zerotolerance
Oplaad spanning?

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009, 13:52
door BMWim
accu lampje brandt alleen, dacht ik, als de accu niet genoeg spanning geeft. Moet bij draaiende motor rond de 13 volt liggen.
Indien onder de 12 volt, wordt ie niet genoeg opgeladen door dynamo. Kan ook aan de V-snaar liggen die slipt.
Of accu is einde oefening.

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009, 14:03
door zerotolerance
Bij mij is het volgens mij 13,7.

Dus motor starten en dan kijken wat je spanning is.

Hoe lang staat je auto stil? De lekstroom bij een E23 is niet heel groot. Er zitten waarschijnlijk heel weinig dingen in die stroom in ruststand nemen.

Wat je ook kunt doen is de accu uit je E36 trekken en die er even in doen. Als het lampje dan niet brandt is de klans groot dat je accu overleden is.

Mijn accu was ook dood toen ik hem kocht maar mijn lampje brandde niet. (Er brandde niets meer ;) )

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009, 14:04
door RoVer8772
bij mijn 745i, brand het accu lampje heel zwak, net niet aan en net niet uit.... wazig.

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009, 15:00
door mfzandman
Het acculampje gaat branden als er een spanningsverschil ontstaat.
Dit kan komen doordat de dynamo niet goed bijlaadt. Maar een massa probleem wil het ook wel eens veroorzaken.

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009, 16:58
door Sjonnie
Nou... het lijkt wel of ik de goden verzocht heb....

Sta ik net bij een klant. Wil ik na een half uurtje stilstand weer weggaan, start dat oude kreng niet!? :x

Lampjes lichten allemaal op, heb wel spanning. Hoor ook een relais klikken, maar aanslaan ho maar!

Nu dat weer.... Ben net even naar huis gebracht, vanavond maar weer eens uitzoeken hoe we dat geval weer aan de praat gaan krijgen.


RoVer8772 schreef:bij mijn 745i, brand het accu lampje heel zwak, net niet aan en net niet uit.... wazig.


Dat was bij mij ook het geval! Bij starten op normale 'sterkte' en dan zwakt het lampje af tot een vaag lampje!

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009, 18:09
door RoVer8772
heb er bij mij nog een 55 aH accu in staan, moet ik nog vervangen voor een 73 aH

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009, 18:31
door CeesBMW
Oplaadspanning moet bijna 14 volt zijn.

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009, 18:52
door Sjonnie
Jawel, maar dan moet ik 'm eerst zien te starten... :cry:

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 21 apr 2009, 21:38
door joep
Gewoon een nieuwe accu erin Sjonnie, en hij start weer als een tierelier. Voor het ge ouweh.... laat je het toch niet?????????

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2009, 11:48
door Jelle
Waarom gelijk een nieuwe accu erin :P Misschien is het alleen maar de dynamo dat geen stroom geeft.
Zonde van het geld om zomaar een nieuwe accu te kopen vind ik dan :)
Na het starten met de start kabel gewoon even meten wat de spanning is over de accu pinnen (nadat de start kabels eraf zijn natuurlijk)

Zo zou ik het aanpakken.

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2009, 16:16
door Sjonnie
Nog vreemder...

Kom net weer bij mijn gebakkie, en uiteraard in een keer starten alsof er niks aan de hand is!? :|

Zal vanavond eens even de spanning e.d. nalopen.

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2009, 18:37
door joep
MMMMMMM lijkt op slecht contact. Ergens corrosie of een accukabel niet helemaal vast?
Massakabels slecht contact?

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: wo 22 apr 2009, 20:58
door Sjonnie
Nog geen tijd gehad vanavond. Zal denk ik pas van het weekend of daarna worden voordat ik er aan toe kom.

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009, 09:08
door Sjonnie
Heb er gisteren een nieuwe accu ingeploft.

Start weer als een tierelier, maar lampje blijft branden!? :(

Accu wordt wel bijgeladen, bij starten zakt ie iets tot 12 V en dan laadt hij weer bij tot 12,4 ongeveer. Op de + van de dynamo meet ik ook een 12,4 V.

Dynamo toch niet helemaal fris meer?

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009, 09:31
door zerotolerance
Volgens mij was de mijne iets van 13,4 Volt.

(Ik lees trouwens in mijn oude post dat ik toen 13,7 riep, zoiets kan het ook wel eens zijn. Ik zal vanavond even meten.)

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009, 11:22
door mfzandman
Nee, niet goed. Je moet toch richting de 14 volt.

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009, 11:49
door Sjonnie
Ja, op de accu of bij de + van de dynamo?

Waar zou dat verschil bij mij vandaan kunnen komen? Spanningsregelaar o.i.d.?

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009, 11:51
door mfzandman
Je moet over je accu meten als hij loopt gewoon op de + en - pool. Dan moet je minimaal 14 volt hebben anders laad hij niet. 12,5 volt is de gewone accuspanning die je meet bij een nieuwe accu.

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009, 11:52
door Sjonnie
Bah.... nog niet goed dus...

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009, 11:53
door zerotolerance
Het gaat inderdaad om de spanning over de accupolen. Deze moet wel hoger zijn dan de spanning die jij meet.

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009, 11:53
door zerotolerance
Verkopen die rommel!

:D

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009, 11:54
door Sjonnie
Interesse? 8-) :sneaky2:

Re: acculampje brand

BerichtGeplaatst: di 05 mei 2009, 11:55
door mfzandman
Nee niet goed. Misschien is het alleen je koolborstelbrug op de dynamo, die kun je los vervangen. Dat is dat witte plaatje achter op de dynamo. Zit met twee schroefjes vast. even er afhalen en kijken of de koolborstels versleten zijn. Normaal zijn ze ongeveer een centimeter lang.