Pagina 1 van 1
Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
do 08 dec 2011, 20:56
door Lambertus
Beste mensen,
Ik ben nieuw hier, maar moet me nog even officieel voorstellen. Ik ga morgen hoogstwaarschijnlijk een 728i uit oktober 84 kopen. Ik wil daar gas in laten bouwen vanuit mijn e34 525i uit 95. Nu heb ik gehoord dat de e23 728i vanaf ca. eind 84 met geharde klepzittingen wordt geleverd; deze schijnen beter tegen gas te kunnen dan de ongeharde. Klopt deze info en hoe kom ik er feitelijk achter of ze wel of niet gehard zijn?
Nog zaken waar ik op moet letten bij de aankoop? Zwakke punten? Auto heeft best aantal jaar stil gestaan, maar ziet er perfect, zeg maar als nieuw uit. Ik laat hem een grote beurt geven bij een BMW specialist. Welke zaken zouden jullie sowieso na kijken en/of vervangen voordat ik echt ga rijden? Ik heb ook een 528i uit 82, dus heb ervaring met de m30 motor.
Hartelijke groet,
Lambertus
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
do 08 dec 2011, 21:02
door umitobo
Ik zou de roest plekken kijken onder in de auto.
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
do 08 dec 2011, 21:17
door ErikAnton
Vanaf eind 82 ergens hadden ze al geharde klepzittingen, dus die van jouw zeker. Mocht er ooit een ander blok
in zijn gehangen zul je met het blok nummer moeten zoeken uit welke auto die kwam.
Bij aankoop kijken of alles werkt, schakelaars, blower etc, want zijn er een aantal dingen kapot kan het toch achterstallig onderhoud zijn.
batterijen vervangen van het alarm? verder is die als nieuw, dus rijden!
en de batterijen in de tellerbak vervangen door een setje buiten de tellerbak....
Groeten Erik
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
do 08 dec 2011, 22:00
door CeesBMW
@ErikAnton, de e23 heeft vanaf (cilinderkop)bouwjaar 1984 geharde klepzetels.
Bij achterstallig onderhoud altijd de banjobouten controleren, zal niet de eerste zijn die ik los in de cilinderkop vind
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
do 08 dec 2011, 22:09
door Lambertus
Dank! Waar zitten de banjobouten? Er zat een tik in de motor. Dacht zelf aan de krukas, maar volgens hem waren het veel te ruime kleppen. Hij heeft ze nu laten stellen en ga dus morgen weer proef rijden. Hij beweert dat het getik nu weg is. Is er een manier om getik in de motor te 'verdoezelen'? Het was een behoorlijke tik!
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
do 08 dec 2011, 22:28
door Michiel
Lambertus,
Als je niet zeker van je zaak bent neem iemand mee met ervaring op E23 gebied.
Succes iig.
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
vr 09 dec 2011, 00:23
door ErikAnton
Mag ook gewoon een goede automonteur zijn hoor.....die hoort wel hoe een motor loopt.
Cees merci, mijnes heeft dus nog van die zachte etters, en ik altijd maar veel gas geven overal, haha.
Als je geen bezwaar hebt tegen sleutelen en alles wel zelf kan, is de grootste vijand roest, dus rotte plekken aan deuren achterschermen en achter je voorschermen/schutboord, dat kan zeer in de kosten lopen, maar als je dat zelf ook kan.... tja... goede prijs betalen want ze staan inmiddels
niet meer opgesteld in rijen van 10, de klanten dan he....
Bij twijfel niet kopen, zat te koop!
Groeten Erik
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
vr 09 dec 2011, 10:22
door PayDay
Lambertus schreef: Ik ga morgen hoogstwaarschijnlijk een 728i uit oktober 84 kopen. Ik wil daar gas in laten bouwen vanuit mijn e34 525i uit 95.
Ik denk niet dat de installatie geschikt is voor ombouw in verband met de verlopen e-keur nummers...
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
vr 09 dec 2011, 12:13
door Lambertus
Wat bedoel ja daarmee? De installatie is een half jaar oud, heeft het met de leeftijd te maken van de installatie?
Dank!
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
vr 09 dec 2011, 18:45
door Lambertus
Vandaag de auto gekocht! Man was een beetje vreemde handelaar, dat slaat dan ook over op de auto en was het voor mij een hele kunst om de boel te scheiden. De man en de auto dus.... Hier komt ie...
http://auto.marktplaats.nl/oldtimers/49 ... 000km.htmlheb een bedrijf, dus kan de btw mooi terug vorderen. Verder is de auto echt helemaal strak in de tectyl en echt geen roest te bekennen! Binnenkort weg voor een grote beurt en dan rijden maar!
Groet en dank voor jullie antwoorden!
Lambertus
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
vr 09 dec 2011, 18:55
door Michiel
Gefeliciteerd Lambertus.
Veel veilige kilometers en plezier met je nieuwe aanwinst toegewenst.
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
vr 09 dec 2011, 20:20
door graad
mooie e23 hoor...chiqeu kleurstelling ook!!!!
veel veilige en leuke / probleemloze kmeters gewenst!!!
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
vr 09 dec 2011, 20:44
door PayDay
Ow! Als de installatie pas een half jaar oud is zijn er misschien mogelijkheden.
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
za 10 dec 2011, 19:21
door stefan
Niks riskeren !!!! Schitterende nieuwe lpgshop installatie laten monteren !!!!
Mvrgr. Stefan.
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
za 10 dec 2011, 19:24
door pa633
hoe kun je de btw terug vragen dan? nooit een particuliere eigenaar gehad dan? anders lukt dat niet.
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
za 10 dec 2011, 20:17
door Bmw e12 driver
Re: Klepzittingen gehard of niet en nog wat zaken
Geplaatst:
za 17 dec 2011, 16:01
door Lambertus
pa633 schreef:hoe kun je de btw terug vragen dan? nooit een particuliere eigenaar gehad dan? anders lukt dat niet.
Komt uit Zwitserland, vandaar BTW erop!