Het is nu ma 25 nov 2024, 00:28

viscofan vervangen

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht

joo

Pro

viscofan vervangen

Berichtwo 25 jan 2012, 20:48

Daar de waterpomp stuk is van mijn 745 van bouwjaar 81 wil ik deze vervangen. Tot mijn verbazing is deze visco niet zoals gebruikelijk met een grote steeksleutel los te tikken. Heb al eerder visco's vervangen en hier nooit problemen meegehad. Deze is echtern anders. Aan de achterkant is geen grote moer te zien of bereikbaar wel zit er voorop in het midden een boutje waar een 13 sleutel op past. Ik krijg deze echter niet los. Bij infofans kan ik maar een type viscotekening ( wel 2 nummers) zien voor alle modellen van 79 tot 86. Ook in het werkplaatsboek vind ik hier niets over. Herkend iemand dit en weet iemand hoe deze gedemonteerd wordt :?:

joep

Master

Re: viscofan vervangen

Berichtwo 25 jan 2012, 22:26

Ja herken ik, hebben wij ook gehad met een m30 motor 1978. is ; let op gewoon rechtse draad (net andersom als de grote moer) Ook liggen tobben met proberen los te krijgen wat niet lukte. Is vrij oud (vrij oud bij oldtimers gehe)Als je het zaakje los hebt zal je zien dat het constructief niet het beste idee is. Na 1 keer vervangen is bij ons ook nog een keer alles eraf gelopen omdat het busje in de visco vast kwam te zitten(als je alles los hebt snap je het wel) Fan in de radiateur gevreten, net niet lek, .lale platgeslagen plaatjes met een schroevendraaiertje weer recht gemaakt, pffffffffffffffffffffff Visco met grote moer krijg je niet op deze pomp. Ronde plaatje is nl verkeerd. Als ik jou was zou ik de waterpomp vervangen voor het bekende type grote moer met nieuwe visco. Maar dat was je al van plan.
Suc6 hoor wel hoe het afloopt.
Joep hein

joo

Pro

Berichtwo 25 jan 2012, 22:41

Bedank Joep precies de informatie die ik zocht. Als ik het goed begrijp de bout met 13mm kop linksom losdraaien, dan komt de vissco los van de pomp.
De pomp die ik nieuw heb is een "standaard" E23 pomp. Hier moet ik dan een ander type visco monteren en klaar.
Morgen proberen of ik de bout los krijg en anders .... Je hoort het nog wel.

joep

Master

Berichtwo 25 jan 2012, 22:55

Klopt bout eruit daarna "bus"eruit (waar bout inzat) visco eraf en dan contrabus. Heb geen foto oid maar in de visco "lijkt een lager te zitten" waarvan de binnen ring tussen twee bussen met opstaande rand zit.

CeesBMW

Site Admin

Berichtwo 25 jan 2012, 23:33

Voor de nieuwere pomp heb je ook een andere poelie nodig.
Freude am Fahren

joo

Pro

Berichtvr 27 jan 2012, 00:06

Het moeilijkste deel van de klus is geklaard. De middelste bout ging vrij makkelijk los. Van de imbusbouten waarmee de poulie aan de flens aan vast zit kreeg ik er maar een los. Op de andere drie draaide de imbus door, daarom de koppen er afgeslepen met de binnenslijper. Daarna de pomp eraf geschroefd en het pakkingvlak goed schoongemaakt. Morgen de nieuwe pomp er op met de poelie en visco van een sloper. Weet ik meteen of deze visco nog goed is.

CeesBMW

Site Admin

Berichtvr 27 jan 2012, 00:42

Succes Joo, tis nu een makkelijk klusje. De poelie lijkt hetzelfde maar de gatsafstand is anders, zodoende heb je de poelie van de sloper nodig.
Freude am Fahren

joo

Pro

Berichtvr 27 jan 2012, 19:16

Helemaal gelijk Cees, nieuw spul zit er op. Alles wat er af is gekomen ligt bij het oud ijzer.

Keer terug naar Motorisch