Het is nu zo 24 nov 2024, 23:46


VDO

Alles technische onderwerpen en vragen over het m30 motorblok
  • Auteur
  • Bericht
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

VDO

Berichtwo 07 maart 2012, 18:09

Ik heb in mijn motorruimte links tegen het schutbord een VDO kastje zitten waar dient deze voor?
Dacht zelf dat het te maken heeft met het commando van de lucht aanjager voor de turbo klopt dat?




mvg,jeffrey
Offline

Rts

Die hard

  • Berichten: 364
  • Geregistreerd: di 07 apr 2009, 15:37

Re: VDO

Berichtwo 07 maart 2012, 18:15

Ja dit klopt, die zorgt ervoor dat de turbo wordt nageblazen
BMW 325ia cabrio e30
BMW 528ia E28
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: VDO

Berichtwo 07 maart 2012, 18:51

Das lekker die doet het niet meer :crybaby: gaat hem gelijk eruit halen kijken ok ik hem kan fixen.
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: VDO

Berichtwo 07 maart 2012, 18:53

Waarom wil je dat ie het doet?
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: VDO

Berichtwo 07 maart 2012, 19:32

vaak is de printplaat gecorrodeerd, met een borsteltje schoonpoetsen kan helpen, maar als je even stroom op de motor zet dan weet je of het aan de timer ligt.
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: VDO

Berichtwo 07 maart 2012, 19:38

Mijn motor werkt, maar het kastje niet meer. Heb het al schoongemaakt maar helaas zonder resultaat... Als ik het kastje open maak en de twee contacten op elkaar druk gaat de blazer aan.
Misschien dat ik er gewoon een simpel tijdrelais in zet dat elke keer nadat je de motor afzet een minuut actief blijft...
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: VDO

Berichtwo 07 maart 2012, 21:55

zerotolerance schreef:Waarom wil je dat ie het doet?

Nou omdat de turbo dat nodig heeft,want als ik de motor afzet dan kan hij te warm worden en dan gaat hij kaduuuk.lijk me niet zo handig 745 zonder turbo.
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: VDO

Berichtwo 07 maart 2012, 21:59

Rts heeft dat kastje meerdere functies,of je weet hoor het graag?
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: VDO

Berichtwo 07 maart 2012, 22:21

Het kastje is een timer gekoppeld aan de thermometer. Als de motor 85 C is dan loopt de timer 4 minuten, meer doet die niet.
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: VDO

Berichtdo 08 maart 2012, 08:22

Elektrisch schema van het ding staat er trouwens gewoon op ;)
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: VDO

Berichtdo 08 maart 2012, 09:05

jeffreypico schreef:Nou omdat de turbo dat nodig heeft,want als ik de motor afzet dan kan hij te warm worden en dan gaat hij kaduuuk.lijk me niet zo handig 745 zonder turbo.


Met je eerste zin ben ik het niet eens (de tweede wel). Dit zal wel weer een mooie discussie opleveren maar ik zal proberen uit te leggen waarom ik vind dat dit ding niet hoeft te werken.

De werking van de turbo heb ik al eens beschreven en zal ik nu niet gaan uitleggen. Een turbo wordt erg heet wanneer deze draait, dat is geen probleem want daar kunnen ze tegen. Waar ze niet tegen kunnen is een gebrek aan smering, daar gaat de turbo op stuk. Een turbo zit "in" het oliesysteem van de motor. Op het moment dat een turbo draait dan zal deze flink wat toeren maken en wordt hij dus gesmeerd door je motorolie. Zet je de motor uit terwijl je turbo nog aardig aan het uitdraaien is dan zal hij drooglopen, je motor pomp geen olie meer rond en je turbo wordt dus niet meer gesmeerd. En daar kunnen ze niet goed tegen. Vergelijk het maar het het rijden zonder olie, je motor zal dit ook niet grappig gaan vinden.

Dan de nablazer op de 745i. De exacte werking weet ik niet maar ik heb een vermoeden. Er hangt een buis onder de turbo waar lucht uit komt die langs je turbo gaat. De buitenkant wordt gekoeld. Het wiel in de turbo gaat hiervan niet draaien koelt ook niet direct af met deze actie.

Waarom zou je koude lucht langs je tubo blazen? Je koelt hiermee de buitenkant af die dan sneller krimpt dan de binnenkant. Is dit handig? Lijkt mij niet. Bovendien zijn er hoesjes voor om je turbo om de verhitting van je motorruimte te voorkomen. Je houdt dan de warmte in de turbo, dat lijkt mij het omgekeerde van wat het blaasapparaatje wil.

Image

Al met al zie ik de nut van zo'n blaas ding niet in. En blijkbaar ben ik niet de enige. Ik heb al 3 benzine auto's met turbo gehad met aardige vermogens en die hadden alle 3 niet een dergelijk apparaat. Mijn huidige turbo diesel heeft ook niet zoiets. Ook heb ik het idee dat BMW dit tegenwoordig zelf ook niet meer toepast.

Om een heel lang verhaal kort samen te vatten:

Een turbo heeft (fatsoenlijke) olie nodig om niet kapot te gaan. Dus niet de auto met een verhoogd toerental uitzetten en de olie regelmatig verversen.

Dat is wat ik er van vind. En je hoeft het er niet mee eens te zijn maar Google maar eens hoe het kan dat turbo's snel kapot lopen
Offline

Daniel

Master

  • Berichten: 883
  • Geregistreerd: di 27 jul 2010, 17:30

Re: VDO

Berichtdo 08 maart 2012, 09:31

Het is natuurlijk wel ontzettend stoer 8-) om met veel "Turbo-geblaas" aankomen rijden
en vervolgens direct je motor uit te zetten! :shock:

Oftewel wat "Zero" uit legt, dan stopt de smering van je Turbo, maar de turbo zelf, die draait op dat moment nog wel even door! Dat blowertje smeert dus geen turbo......

Het voorbeeld bovenaan misschien een beetje overdreven maar het is voor het behoud van je turbo belangrijk, dat je op het moment dat je de auto parkeert, nog even een paar tellen je motor laat draaien te vorens deze uit te zetten! :idea:
///M57

E23 verkocht
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: VDO

Berichtdo 08 maart 2012, 10:39

De turbo's van de serie 1 hadden geen oliesmering volgens mij.
Het hoesje voor de turbo is vlgs mij voor de stralingswarmte dat niet allerlei kunststofdelen in de motorruimte in de fik gaan.
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: VDO

Berichtdo 08 maart 2012, 10:41

Heeft iemand nog toevallig een VDO kastje liggen?
Stuur me even een pb wat je er voor wilt hebben?



Alvast bedankt.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door jeffreypico op do 08 maart 2012, 10:57, in totaal 3 keer bewerkt.
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: VDO

Berichtdo 08 maart 2012, 10:49

Dan de nablazer op de 745i. De exacte werking weet ik niet maar ik heb een vermoeden. Er hangt een buis onder de turbo waar lucht uit komt die langs je turbo gaat. De buitenkant wordt gekoeld. Het wiel in de turbo gaat hiervan niet draaien koelt ook niet direct af met deze actie.

Waarom zou je koude lucht langs je tubo blazen? Je koelt hiermee de buitenkant af die dan sneller krimpt dan de binnenkant. Is dit handig? Lijkt mij niet. Bovendien zijn er hoesjes voor om je turbo om de verhitting van je motorruimte te voorkomen. Je houdt dan de warmte in de turbo, dat lijkt mij het omgekeerde van wat het blaasapparaatje wil.

Er lopen zelfs 2 buizen naar je TURBO de enne werk met rij wind buis loopt naar de voor bumper en die andere via aanjager dat VDO KASTJE.

Mijn conclusie is dat BMW dat niet voor niets er heeft opgezet.
Het zal wel ergens goed voor wezen :lol:
Offline

zerotolerance

Professional Goud

  • Berichten: 6682
  • Geregistreerd: wo 18 feb 2009, 09:55

Re: VDO

Berichtdo 08 maart 2012, 16:13

RobertF schreef:De turbo's van de serie 1 hadden geen oliesmering volgens mij.


Zou kunnen, ik weet niet welke turbo er op zat maar hij zal toch gesmeerd moeten worden.

RobertF schreef:Het hoesje voor de turbo is vlgs mij voor de stralingswarmte dat niet allerlei kunststofdelen in de motorruimte in de fik gaan.


Dat hoesje wordt door mensen gebruikt om de inlaattemperatuur zo laag mogelijk te houde aangezien de luchtinlaat vaak wordt opgewarmd in de motorruimte.
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: VDO

Berichtdo 08 maart 2012, 17:48

1. Natuurlijk hebben de turbo's van serie 1 oliesmering. Iedere turbo heeft oliesmering nodig! Sterker nog, de turbo's van serie 1 en 2 zijn identiek. De turbodruk wordt afgeregeld door de waste-gate en deze verschilt wel. Wil je snel pk's pakken op je serie 2 dan moet je een waste-gate van serie 1 monteren.
2. Met betrekking tot dieselturbo's, deze halen nooit zo'n hoge temperatuur als een benzineturbo.
3. De blazer zit er echt op om er voor te zorgen dat de temperatuur niet te hoog wordt. Tegenwoordig zijn alle turbo's watergekoeld! Ze zijn dus opgenomen in het koelsysteem. Een hete turbo met draaiende motor is geen probleem (die van mijn mazda is zelfs mooi rood bij een nachtelijke rit). Echter is het ook van belang dat de OLIETEMPERATUUR niet te hoog oploopt!
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: VDO

Berichtdo 08 maart 2012, 20:33

Veranderingen van serie 1 turbo t.o.v serie 2

Auf der Basis des 3,4 l Saugmotors wurde das Turbokonzept neu
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: VDO

Berichtdo 08 maart 2012, 20:47

Jij noemt het veranderingen, de duitse tekst luidt echter dat het turboconcept opnieuw werd bekeken.
Als je de onderdeelnummers opzoekt zie je dat een shark en een whale dezelfde turbo gebruiken.
1981 [link]http://bmwfans.info/parts/catalog/E23/Sedan/Europe/745i-M30/LHD/A/1981/july/browse/engine/turbo_charger_with_lubrication/[/link]
1985 [link]http://bmwfans.info/parts/catalog/E23/Sedan/Europe/745i-M30/LHD/A/1985/july/browse/engine/turbo_charger_with_lubrication/[/link]
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

RobertF

Professional Goud

  • Berichten: 7312
  • Geregistreerd: za 21 feb 2009, 16:10
  • Woonplaats: Z-Limburg

Re: VDO

Berichtdo 08 maart 2012, 23:28

Er werd niet naar gekeken maar daadwerkelijk veranderdert,
Offline

PayDay

Master

  • Berichten: 834
  • Geregistreerd: vr 17 jun 2011, 16:19
  • Woonplaats: Landgraaf, Zuid-Limburg

Re: VDO

Berichtvr 09 maart 2012, 08:32

Jij stelt dat de turbo van serie 2 anders is dan die van serie 1. Ik zeg van niet. Dat onderbouw ik met de onderdeelnummers van beiden.
Dat van de klopsensoren en cilinderinhoud en zuigerkoeling etc. dat klopt allemaal, maar daar ging het nu niet om.
De turbo's zijn hetzelfde.
Image
Best in Life is TURBO-drive!!!
Offline

jeffreypico

Master

  • Berichten: 800
  • Geregistreerd: di 28 sep 2010, 17:24
  • Woonplaats: Den haag

Re: VDO

Berichtzo 18 maart 2012, 18:40

Blijkt me VDO gewoon in orde te zijn heeft gewoon een aparte zekering (die leek goed te zijn maar toch vervangen deed het gelijk :o )

Keer terug naar Motorisch

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 128 gasten

cron