jeffreypico schreef:Nou omdat de turbo dat nodig heeft,want als ik de motor afzet dan kan hij te warm worden en dan gaat hij kaduuuk.lijk me niet zo handig 745 zonder turbo.
Met je eerste zin ben ik het niet eens (de tweede wel). Dit zal wel weer een mooie discussie opleveren maar ik zal proberen uit te leggen waarom ik vind dat dit ding niet hoeft te werken.
De werking van de turbo heb ik al eens beschreven en zal ik nu niet gaan uitleggen. Een turbo wordt erg heet wanneer deze draait, dat is geen probleem want daar kunnen ze tegen. Waar ze niet tegen kunnen is een gebrek aan smering, daar gaat de turbo op stuk. Een turbo zit "in" het oliesysteem van de motor. Op het moment dat een turbo draait dan zal deze flink wat toeren maken en wordt hij dus gesmeerd door je motorolie. Zet je de motor uit terwijl je turbo nog aardig aan het uitdraaien is dan zal hij drooglopen, je motor pomp geen olie meer rond en je turbo wordt dus niet meer gesmeerd. En daar kunnen ze niet goed tegen. Vergelijk het maar het het rijden zonder olie, je motor zal dit ook niet grappig gaan vinden.
Dan de nablazer op de 745i. De exacte werking weet ik niet maar ik heb een vermoeden. Er hangt een buis onder de turbo waar lucht uit komt die langs je turbo gaat. De buitenkant wordt gekoeld. Het wiel in de turbo gaat hiervan niet draaien koelt ook niet direct af met deze actie.
Waarom zou je koude lucht langs je tubo blazen? Je koelt hiermee de buitenkant af die dan sneller krimpt dan de binnenkant. Is dit handig? Lijkt mij niet. Bovendien zijn er hoesjes voor om je turbo om de verhitting van je motorruimte te voorkomen. Je houdt dan de warmte in de turbo, dat lijkt mij het omgekeerde van wat het blaasapparaatje wil.
Al met al zie ik de nut van zo'n blaas ding niet in. En blijkbaar ben ik niet de enige. Ik heb al 3 benzine auto's met turbo gehad met aardige vermogens en die hadden alle 3 niet een dergelijk apparaat. Mijn huidige turbo diesel heeft ook niet zoiets. Ook heb ik het idee dat BMW dit tegenwoordig zelf ook niet meer toepast.
Om een heel lang verhaal kort samen te vatten:
Een turbo heeft (fatsoenlijke) olie nodig om niet kapot te gaan. Dus niet de auto met een verhoogd toerental uitzetten en de olie regelmatig verversen.
Dat is wat ik er van vind. En je hoeft het er niet mee eens te zijn maar Google maar eens hoe het kan dat turbo's snel kapot lopen