Pagina 1 van 1

Wisselen 2.8i motor van 1980 type 1

BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2012, 20:33
door Fabian
Hallo Allemaal,

Ik wil mijn motor 2.8i (uit mijn, E23 1980, type 1 met het nieuwere dashbord) gaan wisselen omdat deze niet altijd fris loopt en een behoorlijk olie verbruik heeft. De motor heeft nog inlaat met 6 bochten naast elkaar. Niet zo'n inlaatblok waarvan aan de beide zijkanten 3 afgangen zitten (latere modellen). Nu kan ik in de buurt een motor kopen met 180.000 km maar deze heeft een carburateur en is van 1978. Kan ik bij dit motorblok de inlaatzijde en de uitlaatzijde en overige de aanbouwdelen monteren van mijn huidige motor of past dit niet? Past er eventueel ook een motor met de nieuwere type inlaatspruitstuk bij mij in de auto zonder dat ik de kabelboom of ecu moet wisselen Volgens mij hebben de luchtmassameters ook andere een andere diameter? Wie heeft er hier ervaring en kan mij voorzien van de juiste informatie?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Groet, Fabian

Re: Wisselen 2.8i motor van 1980 type 1

BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2012, 21:05
door CeesBMW
Je moet geen carbarateurmotor gaan ombouwen naar een injectie. De zuigers zijn anders, compressie is dus anders. Staan genoeg frisse 2,8 injectieblokken te koop. Je kan de kabelboom alleen gebruiken voor de eerste types motoren, dus je zal je eigen LHM en ECU weer moeten gebruiken.

Re: Wisselen 2.8i motor van 1980 type 1

BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2012, 21:09
door Fabian
CeesBMW schreef:Je moet geen carbarateurmotor gaan ombouwen naar een injectie. De zuigers zijn anders, compressie is dus anders. Staan genoeg frisse 2,8 injectieblokken te koop. Je kan de kabelboom alleen gebruiken voor de eerste types motoren, dus je zal je eigen LHM en ECU weer moeten gebruiken.


Hallo Cees,

Mijn injectie moet ik dus ook weer hergebruiken? klopt dit.

Groet, Fabian

Re: Wisselen 2.8i motor van 1980 type 1

BerichtGeplaatst: zo 01 jul 2012, 21:51
door CeesBMW
Jep, dat is het handigst.