Pagina 1 van 1

op tijd zetten motor

BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2012, 07:12
door Chevy
Wie kan mij vertellen hoe wij de motor op tijd zetten?
Ik heb een kop revisie gedaan maar nu is er ergens iets niet goed goed gegaan. We moeten dus bij de basis beginnen. Wie o wie kan mij helpen? Bmw 728i van 85 :pray: :pray: :pray:

Re: op tijd zetten motor

BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2012, 08:48
door Chevy
na goed zoeken heb ik het al gevonden.....

Dave

Re: op tijd zetten motor

BerichtGeplaatst: wo 07 nov 2012, 10:25
door RobertF
Merkteken krukas op OT, 1ste cilinder op ontsteken, ontstekingrotor naar 1ste cilinder wijzen. Kijk eerst of de rotor in de kap naar de 1ste cilinder wijst, het kan zijn dat die 180 graden verkeerd staat.

Re: op tijd zetten motor

BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012, 07:20
door Chevy
Dank je, we hebben het gevonden, motor stond 180 gr ten opzichte van de kop. verkeerd :naughty: :naughty: :naughty: :naughty: . Hebben een gereviseerde kop erop gezet. ergens was iets mis gegaan. We hebben de zuigers in het midden gezet en toen konden we de krukas draaien tot het gewenste punt zonder dat de kleppen de zuigers raakten. Toen de ketting er weer op gezet. Nu zit alles voor 90% weer in elkaar. Nu alleen nog de vacu

Re: op tijd zetten motor

BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012, 13:40
door CeesBMW
Robert, de 728i heeft een losse verdeler erop. Die schuif je pas op het laatste moment erop en dan bepaal je hoe je deze aansluit. Je kan de rotor zijn positie zelf bepalen. Werkboeken van BMW houden het op half 12 voor cilinder 1. Maar theoretisch is elke positie mogelijk, gewoon de bougieskabels anders aan sluiten.

Als je het tandwiel nog moet terugplaatsen valt dus niets af te lezen aan de rotor want die zit er nog niet op en zegt, daar je die zelf bepaald, niets !

Merkteken krukas op het streepje tussen de O en T, met een lang stokje in bougiegat van cilinder 1. Deze moet op zijn hoogste punt staan (stokje bijna volledig naar buiten), daarna (met losse cilinderkop) nokkenas verdraaien tot beide nokken van cilinder 6 naar boven staan (10 voor 12 en 10 over 12), dan kop plaatsen, tandwiel plaatsen, pasnokje van tandwiel staat dan 10 over half 12, bevestigingsboutje staat dan in lijn met de olieleiding in de kop. Daarna spanner weer plaatsen en met de hand controleren of het geheel hetzelfde staat na enkele omwentelingen.

Re: op tijd zetten motor

BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012, 19:44
door RobertF
Cees, dat klopt, het maakt niet uit of je 1 of 6 neemt. maar meestal zitten de kabels al aan de kap en dan is ook meestal de fout dat die 180 gr verkeerd staat omdat ze wel op merkteken zetten maar niet kijken of de kleppen van de 1ste dicht staan dus op ontsteken..

Re: op tijd zetten motor

BerichtGeplaatst: do 08 nov 2012, 21:15
door CeesBMW
Klopt, je hebt helemaal gelijk :)