Pagina 1 van 2

Motorstoring

BerichtGeplaatst: za 29 dec 2012, 20:28
door alain
Beste Forumleden ,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets heb gepost. Bij mij is echter geen bericht , goed bericht. Dat betekend dus ook dat ik nu ( helaas ) een probleem heb.

Een dag voor kerst sloeg m'n motor ineens af op de snelweg bij 120 km/uur. Ik hem op de vluchtstrook gemanouvreerd en stilgezet. Een snelle blik onder de motorkap bracht geen antwoorden en ik besloot hem gewoon nog eens te proberen. Tot m'n verbazing startte hij probleemloos en liep ook prima stationair.
De automaat in D gezet en proberen maar weer. Hij liep echter niet echt lekker en voor een stoplicht sloeg hij iedere keer bijna uit ( stationair toerental lag ongeveer op 400/500 toeren ) Ook reageerde hij niet fel genoeg op het gaspedaal. Ik heb hem wel thuis gekregen.
Aangezien het behoorlijk vochtige dagen waren ging ik ervan uit dat het daarmee te maken zou hebben. Niets was echter minder waar.
Verdeelkap(rotor) , bougies en kabels zijn reeds vervangen/gecontroleerd en zijn dus goed.
Het probleem is nu : Hij start ( koud ) probleemloos en lijkt goed stationair te lopen. Echter na een seconde of 5 daalt het toerental weer naar 400/500 toeren.
Ook gas geven werkt nauwelijks. Het lijkt dan alsof 'ie maar op 4 cilinders loopt. ( wat misschien ook wel het geval is ) Je ruikt buiten de auto namelijk ook duidelijk een onverbrande benzinelucht.
Het gaat hier om een 732iA ( E23) uit 1984.

Jullie enig idee of advies?

Groet, Alain

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: za 29 dec 2012, 21:48
door Street legal
Ik zou beide vliegwiel sensoren eens doormeten. Deze geven een puls/pulsen aan de motronic voor de ontsteking. Ze hebben 3 pennen en tussen twee van die pennen moet een weerstand van zo 900 ohm zitten en tussen de anderen oneindig. Ik had ook zoiets en na het wisselen van o.m. de motronic, bobine etc kwam ik op deze sensoren. na vervangen was alles weer 100%. zijn niet goedkoop trouwens.

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 00:02
door CeesBMW
Ik heb er ook z' on een staan, maar is toch echt de verdeelkap ! Ondanks dat ie er nog redelijk uit zag.

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 00:25
door ErikAnton
offenga heeft die sensoren nog geloof ik, 80 euro per stuk... bij de dealer veel duurder!

Maar met deze sensoren hb ik als enige ervaring, ze zijn defect of niet, maar dus vaak niet een beetje. Maar blijkbaar kan dit dus toch wel..

Wat ik altijd als eerste doe is even het slangetje van de injectorrail naar de koude start injector loshalen en daar een slangetje met een drukmeter
monteren, kijken of die netjes op 3 bar blijft. Sluit je gelijk een hoop uit.

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 09:15
door alain
CeesBMW schreef:Ik heb er ook z' on een staan, maar is toch echt de verdeelkap ! Ondanks dat ie er nog redelijk uit zag.



De verdeelkap + rotor zijn ongeveer een jaar geleden vervangen en heb sindsdien 8000 km gereden. Ik heb hem wel gedemonteerd en bekeken , maar leek me in orde. Kun je de verdeelkap doormeten? Misschien de ohmse-weerstand tussen de kontaktpunten aan de binnenkant en de aansluiting van de bougiekabels aan de buitenkant? Deze weerstand moet waarschijnlijk 0 zijn?

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 09:29
door alain
Street legal schreef:Ik zou beide vliegwiel sensoren eens doormeten. Deze geven een puls/pulsen aan de motronic voor de ontsteking. Ze hebben 3 pennen en tussen twee van die pennen moet een weerstand van zo 900 ohm zitten en tussen de anderen oneindig. Ik had ook zoiets en na het wisselen van o.m. de motronic, bobine etc kwam ik op deze sensoren. na vervangen was alles weer 100%. zijn niet goedkoop trouwens.



Ik heb eens gekeken in de ETK , maar kan die sensoren daarop niet vinden. Ook op de site bij offenga kon ik niets vinden. Heb je iets meer info over die sensoren? Waar kan ik ze vinden onder de motorkap? Heb je een afbeelding?

Alvast bedankt.

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 10:08
door ErikAnton
je hebt 2 dwars ijzertjes van kleppendeksel naar inlaat spruitstuk. op 1 zit de diagnosestekker op de andere 2 stekkers, dat
zijn je 2 sensorenkabels

dacht dat dze het warebm maar check inderdaad bmwfans.info
http://www.offenga.nl/webshop/nieuwe-bm ... ensor-m30/

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 11:10
door CeesBMW
Nee dat is niet de juiste. Die is voor testdoeleinden en zit voorop bij de krukaspoelie.

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 12:00
door Street legal
Dit is er een. lopen van het vliegwiel naar boven, stekkers zitten bij het kleppendeksel op een metalen beugel.

Image

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 15:09
door alain
Ik heb de stekkers van de sensoren gevonden. De kabels lopen inderdaad richting het vliegwiel en zitten vlak boven elkaar in het carter geschroefd. De stekkers zaten bij mij echter niet op de rails maar hingen er los onder. Zie foto's

Image

Image

Het zijn 3-polige stekkers. Ik heb de polen op de stekkers doorgemeten en meet tussen twee polen bij de ene sensor een weerstand van 691 ohm en bij de andere een weerstand van 677 ohm. Tussen de andere polen meet ik niets. ( oneindige weerstand )

Zou het hieraan kunnen liggen of toch niet?

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 19:45
door jeffreypico
Je zou de pluggen die in de bak zitten ook eens schoon maken daar kan veel vuil inslaan.
Je kunt ze er gewoon uit schroeven maar wel opletten waar ze horen te zitten.


Mvg.jeffrey

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 20:43
door CeesBMW
Waarde zijn te laag maar omdat allebei dat geven denk ik eerder dat je multimeter niet goed is. Hoort rond de 1K te zitten (= 1000 ohm)

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 20:45
door CeesBMW
Heb je de verdeelkap al gedemonteerd ?

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 22:21
door alain
CeesBMW schreef:Heb je de verdeelkap al gedemonteerd ?


De verdeelkap ( een BERU ) heb ik inderdaad al gedemonteerd. Deze heb ik ongeveer 1,5 jaar geleden nieuw erop gezet ( incl. rotor ) en heb er sindsdien 8000 km mee gereden.
Optisch is er niets verkeerds aan te zien. Is de verdeelkap door te meten?

Ik zal voor het meten van de stekkers van de sensoren morgen een andere multimeter gebruiken. Kijken of de waarden goed zijn.

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: zo 30 dec 2012, 22:54
door CeesBMW
Was de koolborstel nog heel, hoe zagen de contacten eruit, zat er olie in de verdeelkap ?

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 15:19
door alain
De sensoren heb ik opnieuw gemeten met een nieuwe multimeter. Blijkt inderdaad m'n oude multimeter niet goed te zijn.
De waarden van de sensoren is van de ene 930 ohm en van de andere 960 ohm.

De verdeelkap is naar mijn idee in orde. Is nog een redelijk nieuwe en is niets verkeerds te zien. Ook geen olie.
Ik begin zelf te vermoeden dat er iets met de regeleenheid mis is.
Iemand nog adviezen voor ik op zoek ga naar een andere regelunit.

Ik heb trouwens nog een 628csi van hetzelfde bouwjaar ( 1984 ) staan. Zou daar dezelfde regeleenheid in kunnen zitten? En hoe kan ik dat zien? Serienummer?

Groet , Alain

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 15:43
door ErikAnton
Ik heb nog ecu's liggen hier, pb maar bij interesse en geef gelijk jouw nr door voor
de zekerheid.

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 17:01
door Street legal
Bobine?

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: ma 31 dec 2012, 20:14
door ErikAnton
Er staat een nr op, die kun je vergelijken. Je mag er hier ook 1 komen
testen, koeken zijn niet nodig!

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: di 01 jan 2013, 16:02
door alain
Ik krijg vandaag een andere bobine. Dat ga ik eerst nog even proberen.

Resultaat volgt.

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2013, 18:41
door alain
Vandaag een andere bobine geprobeerd. Helaas geen resultaat.

Het volgende dat ik ga proberen is een andere regeleenheid ( ECU , DME of weet ik veel wat voor afkorting er nog meer voor word gebruikt )
Deze zit er bij mij in :


Afbeelding

Heeft iemand nog wat liggen? ( zal wel even een topic maken in "gevraagd" )

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2013, 18:58
door PayDay
Denk niet dat het probleem in die ecu zit... Die is van de abs. Die wat jij zoekt zit bij de rechter a-stijl. Achter speaker.

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: wo 02 jan 2013, 22:42
door alain
PayDay schreef:Denk niet dat het probleem in die ecu zit... Die is van de abs. Die wat jij zoekt zit bij de rechter a-stijl. Achter speaker.


Ik ben inmiddels op de hoogte van mijn flater. :(
Ik ga morgen effe achter de rechter-speaker kijken en een nieuwe foto maken.

Thnx

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2013, 10:48
door PayDay
Nou ja, flater... Je bent echt niet de eerste die dit gebeurt en vast en zeker ook niet de laatste ;)

Re: Motorstoring

BerichtGeplaatst: do 03 jan 2013, 12:28
door alain
Dit is 'ie dus :


Afbeelding