Pagina 1 van 2
Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
za 04 mei 2013, 21:08
door baur323
Omdat mijn eigen 735iA de laatste tijd zeer matig start vandaag maar eens een paar vervangende onderdelen bij elkaar gescharreld.
Zeer waarschijnlijk zijn van mijn starterkrans een stuk of wat tandjes in de loop der tijd verdwenen, en dus staat soms de startmotor in het niets te draaien.
Dus; vandaag een starterkrans m
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
za 04 mei 2013, 22:30
door CeesBMW
De koppelomvormer haal je op het laatste moment eraf, bij montage moet ie juist weer eerst goed in de bak geklikt worden (3x klikken).
Kantel eerst de bak en blok naar voren, dan kan je tussen het schutbord de bovenste 2 bouten losmaken. daarna de bak naar achter laten hangen en dan de rest van de bouten losmaken. De 2 grootste (sleutel 17) als laatste !
Controleer altijd de frictieplaten alvorens je de bak weer terug plaatst, anders kan je de klus binnenkort nogmaals doen.
De bouten van de starterkrans/vliegwiel zitten vast met loctite, bij het terugplaatsen weer een druppeltje geven.
Succes
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 05 mei 2013, 08:17
door baur323
Waarom is deze volgorde? Ik leer graag wat.
Je opmerking omtrent de frictie platen kan ik niet helemaal plaatsen.
Als de bak verder ok is hoeft hij toch niet open?
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 05 mei 2013, 10:48
door CeesBMW
Omdat de rand van de koppelomvormer de oliepomp aandrijft, er zitten 2 uitsparingen voor. Als je de koppelomvormer niet goed in de bak zet en dan het geheel monteerd, of je laat de koppelomvormer zitten, dan heb je kans dat de uitsparingen niet in de oliepomp zitten. Bij de eerste start zal ie erover heen slaan en de oliepomp slopen. Resultaat is dat de bak niets meer doet (geen oliedruk) Kan je opnieuw beginnen.
Je zei dat er een geluid uit de bak kwam, lijkt me dan logisch om de A en B clutch in ieder geval te inspecteren. Vooral de drukveer van de A-clutch is dan een verdachte. De platen zullen wel goed zijn daar ie goed schakeld.
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 05 mei 2013, 12:36
door Daniel
baur323 schreef:- Met hoeveel NM moeten die bouten trouwens weer vast?
100nm
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 05 mei 2013, 17:26
door baur323
Dank allen. Keep u posted
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 05 mei 2013, 20:26
door Daytonawim
De koppelomvormer moet ongeveer 5 mm dieper staannals de rand van het belhouse.
A clutch demonteren is opzich een eitje, wel heb je dan een nieuwe pakking van je oliepomphuis nodig.
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 05 mei 2013, 20:53
door CeesBMW
Maak daar maar 1,5 cm van. Hij moet drie duidelijke klikken erin vallen. De starterkrans zit al helemaal buiten het onderblok, zo ver valt ie dus zeker naar binnen.
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 05 mei 2013, 21:05
door baur323
Vult de koppel omvormer zich zelf via de as?
Uiteraard wil ik zoveel mogelijk oude olie er uit hebben.
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 05 mei 2013, 21:47
door CeesBMW
Ja, leg de koppelomvormer met de opening naar beneden in een bak en zet die in de zon. De nieuwe olie komt er vanzelf in. En wil je niet elk bericht 3x plaatsen, ik blijf verwijderen
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 05 mei 2013, 22:01
door baur323
Strange. Daar zie ik niks van. Mss vanwege mobiel?
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
ma 06 mei 2013, 08:50
door graad
ja heb ik ook last van ite....als ik op bevestig druk,plaats die m 3x....
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
do 09 mei 2013, 21:55
door baur323
Zo, vanmiddag begonnen met de bak uit te bouwen. Toch nog een heel klusje omdat er wel veel los moet, maar het is gelukt ze ligt er naast.
Bak ziet er keurig uit, geen lekkages dus dat stemt weer vrolijk. Ik kies ervoor om toch de Aclutch maar te vervangen, al het werk moet natuurlijk niet voor niks.
Omdat ik vermoed dat mijn koppelomvormer zijn beste tijd heeft gehad even een vraag:
Zijn alle koppelomvormers van de e23's het zelfde?
Ik zie in de ETK een aantal verschillende codes: P1, R2 enzovoort.
Zit daar groot verschil in?
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
do 09 mei 2013, 22:27
door CeesBMW
Er zijn 2 modellen koppelomvormer. De kleine en de grote. hangt van de bellhousing af, ik weet dat de grote vaak gebruikt werd op de 735i en 745i (EH). Als de maten hetzelfde zijn kan je ze gewoon door elkaar gebruiken.
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
vr 10 mei 2013, 09:37
door baur323
Ok, Ik heb idd 2 verschillende groottes gezien. Ik heb ze ook allebei hier liggen om zeker te zijn dat ik de goede kan inbouwen.
Op andere fora valt te lezen dat de core (de interne opbouw/ weerstand in dom nederlands) bij bijvoorbeeld een e28 wel 3 versies kent.
Alle kov zijn dan wel even groot
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 02 jun 2013, 17:49
door baur323
Hmm.
Ik vrees dat ik iets niet goed heb gedaan of er is w
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 02 jun 2013, 18:12
door CeesBMW
Had je wel eerst de koppelomvormer in z'n bellhousing gedaan alvorens je hem terug plaatste ? Anders steek je die keerring zo kapot.
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 02 jun 2013, 18:54
door baur323
Yup, 3x klikken. Maar ben toch bang dat deze alsnog stuk is gegaan.
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 02 jun 2013, 19:15
door MartinE34
een ervaring rijker en een illusie armer ,dit is werk voor een automaten specialist
er zit dan ook gelijk garantie op
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 02 jun 2013, 19:21
door baur323
Nou nee hoor. zo moeilijk is het niet.
Waarschijnlijk een dom verder vervolg op een never ending story.
Ik heb alleen geen zin om het weer te moeten doen. Ik heb maar een bandenbrug en die kan niet zo hoog.
Aan de andere kant, ik heb inmiddels een dikke ton met dit apparaat rond gereden en dan vallen de kosten nog een beetje mee.
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 02 jun 2013, 20:15
door CeesBMW
Is idd zelf prima te doen, alleen is het een hoop werk, vies en zwaar. Heb vandeweek lopen stoeien met een handbak waarvan de drukgroep en de koppeling moest worden vervangen. Was om 11:00 begonnen en om 17:00 was ie er nog niet af ! Allemaal dolle torxen, om gek van te worden. De volgende dag alles op het gemak af gemaakt, maar al met al toch zeker een 11 uur werk.
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 02 jun 2013, 22:00
door Daytonawim
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 02 jun 2013, 22:11
door CeesBMW
Bij die as zit een keerring, en 2 seals. De ATF olie komt dan bij het roostertje eronder uit zetten.
De A-clutch heb ik al vervangen.
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 02 jun 2013, 22:16
door Daytonawim
Tja, hoe dan ook je zal de boel er weer onder weg moeten halen
Nummer 4 in de link had je niet vervangen waarschijnlijk?, dat zijn meen ik de boosdoeners voor een versleten A clutch.
http://bmwfans.info/parts/catalog/E28/Sedan/Europe/M535i-M30/LHD/A/browse/automatic_transmission/zf_4hp22_24_drive_clutch_a/
Re: Vragen rondom in en uitbouw v bak
Geplaatst:
zo 02 jun 2013, 23:18
door CeesBMW
De oude A-clutch was niet versleten maar een stuk dunner dan nieuw. Nr 4 zijn idd de seals, de oude zijn van metaal, de nieuwe van kunststof. Als die lekken blijft er druk op de A-clutch waardoor bij verhoogd stationair deze wegslijt. Dat was bij baur323 zijn bak niet het geval. En die seals zijn nimmer de oorzaak van een lekkende bak, dat is puur de keerring.