Pagina 1 van 1
Onderdruk carter
Geplaatst:
vr 14 jun 2013, 20:50
door motormause
Hoewel ik wel iets lees over onregelmatig stationair lopen als er een luchtlek is via de peilstok of olievuldop, vraag ik me af in hoeverre dit normaal is.
Voordat ik ging zoeken op 'peilstok' had ik geen idee dat dit de oorzaak was/is. Gister bij het demonteren / controle van de koolborstels van de dynamo, toevallig de peilstok net een stukje eruit getrokken.
Met als gevolg......
Vandaag twee extra O-ringen om het rubber van de peilstok gedaan zodat hij nu nog beter afdicht.
De vraag is dus of dit fenomeen normaal is
Re: Onderdruk carter
Geplaatst:
vr 14 jun 2013, 21:45
door Street legal
Ja, Tenminste bij alle M30 die ik heb gehad liep ie beroerd als de peilstok of de olievuldop niet goed afdichtte. ook de rubber slang van het kleppendeksel naar de inlaat is een mogelijke boosdoener in dit geval
Re: Onderdruk carter
Geplaatst:
vr 14 jun 2013, 22:44
door MartinE34
ook bij een M20 motor is dit het geval ,bij de M50 iets minder is mij opgevallen
Re: Onderdruk carter
Geplaatst:
za 15 jun 2013, 21:22
door BM_Whale
Lijkt best logisch, als alles dicht is, zuig je lucht via het luchtfilter, de stationair regelklep naar de motor.
Zodra je de peilstok eruit haalt (of de olievuldop opent) zuig je ook lucht via het carter naar het inlaatspruitstuk. Deze lucht voeg je na de stationair regelklep toe, daar kan de regelaar geen rekening mee houden.
Re: Onderdruk carter
Geplaatst:
zo 16 jun 2013, 12:58
door Daytonawim
Mm, ik zie dat toch anders
De caterventilatie ingang voor de inlaat zit voor het gasklephuis, dus extra lucht kan niet de inlaat in anders dan door de stationairregelaar, echter zit de carterventilatie ingang wel na de LHM !
Ik vermoed dan ook dat de LHM de schuldige in dit geval is, door de omloop, geeft of een verkeerde waarde door aan de ECU of de klep valt helemaal dicht door een gebrek aan vacuum (die trekt em namelijk open)
Re: Onderdruk carter
Geplaatst:
zo 16 jun 2013, 23:11
door CeesBMW
Als je dop of peilstok niet goed afsluit zuigt ie olie naar binnen ! Haal je oliedop maar eens los en ga een rondje rijden
Re: Onderdruk carter
Geplaatst:
ma 17 jun 2013, 07:31
door Daytonawim
Cool, dan krijg je een rookomobiel
Re: Onderdruk carter
Geplaatst:
ma 17 jun 2013, 22:54
door motormause
De stationair regelklep zoals ik die wel eens zie bij Type 2, zit er bij mij niet op. Ik heb een Type 1 met een L-Jetronic Dat zit net ff anders. toch?
Ik heb inmiddels wel de stationair luchtregelschroef gevonden. 1000 rpm was wel wat hoog, bij 850 rpm loopt ie warm net mooi,
Ik kan me wel wat inbeelden bij de opmerking van Cees. uch uch
Binnenkort kleppen stellen, dan moet er toch een deel los van de inlaat / LMM
Re: Onderdruk carter
Geplaatst:
di 18 jun 2013, 06:29
door Daytonawim
Controleer dan gelijk de slangen boel van de Stationair regelinrichting, die slangen willen graag uitharden en scheuren, dan krijg je het stationair ook slecht afgesteld. ( met name het slangetje wat onder op de inlaat geschroefd zit
Re: Onderdruk carter
Geplaatst:
di 18 jun 2013, 08:05
door CeesBMW
Laat type 1 (met de boogjes) dat beruchte slangetje niet hebben, maar controle van de slangen is zeker aan te bevelen.
Re: Onderdruk carter
Geplaatst:
di 18 jun 2013, 17:56
door Daytonawim
Kan niet alles weten Cees
, zie die type 1 motoren hoogst zelden, de laatste die er stond was binnen 2 dagen al opgehaald.
Overigens een mooiere constructie om te zien.
Re: Onderdruk carter
Geplaatst:
wo 19 jun 2013, 07:54
door graad
heb een x mn pijlstok nie goed erin gehad bij mn alpinaloop...
nou,hij liep beroerd enzo..roken deed die niet...
pijlstok erin,en hoppa,als een zonnetje weer