Pagina 1 van 1

ECU aansluiten M30 3.3 blok uit 1976

BerichtGeplaatst: za 13 jul 2013, 14:33
door ericmartin
Hallo allemaal,

Wederom niet helemaal op het juiste forum, aangezien het om een E12 gaat....hoop dat jullie wellicht toch tips hebben!

Ik heb een E12 uit '80, waarin nu een 3.3 uit een E24 uit 1976 ligt. Blok is lopend uitgebouwd, maar ik krijg m niet weer aan de gang. Ik twijfel o.a. over de ECU-aansluiting. De 3 draden die vanaf de stekker komen zijn alle drie hetzelfde; wit met groene streepjes. Heb de stekker open gemaakt, dit zijn aansluitingen '1', '9' en '12'. Weet iemand misschien hoe dit aan de sluiten? Wil het niet zomaar proberen, kost me (weer? ;-)) een ECU. Het gaat om een 0280001103 (waarbij ik ter vervanging een 02800001108 heb).

Bedankt!

Eric

Re: ECU aansluiten M30 3.3 blok uit 1976

BerichtGeplaatst: za 13 jul 2013, 19:02
door oldie
hoi Eric.
Is het dit stekkertje waar je het over hebt.Deze moet ergens aangesloten worden op een contrastekker ergens in je handschoen kastje.Als deze niet is aangesloten start ze nooit.
Afbeelding

Re: ECU aansluiten M30 3.3 blok uit 1976

BerichtGeplaatst: zo 14 jul 2013, 10:02
door m7pietjem6
Hoi Eric,

Welkom op het forum, ik hoop dat je hier de juiste info krijgt zodat je E12 snel weer rijdt.

groet,Piet (van de 6 series uit Apeldoorn.)

Re: ECU aansluiten M30 3.3 blok uit 1976

BerichtGeplaatst: zo 14 jul 2013, 18:45
door ericmartin
Bedankt voor het welkom! Ik hoop inderdaad het juiste antwoord hier te vinden, tot nu toe krijg ik het helaas niet voor elkaar...

Dat stekkertje heb ik niet; aan de kabelboom zitten naast de stekker voor de ECU 3 draden, welke vanaf deze stekker komen. Deze 3 draden komen vanaf of op pin 1, 9 en 12 uit. De draden zijn alle drie dezelfde kleur (wit met groene streepjes), hadden wel stekkertjes, maar aangezien deze van zo'n soort waren dat ik ze toch niet kon gebruiken (origineel is de E12 een 518 zonder ECU) heb ik ze afgeknipt. Een aansluiting is er dus niet in het dashboard.

Een van de draden zou op de voeding moeten (is dit trouwens 12V of 7V? Heb ik ook ergens gelezen dat dit 7V zou moeten zijn); een ander schijnt voor de toerenteller te zijn en de derde weet ik eigenlijk niet.

Mijn vragen zijn dus eigenlijk welke pin de voeding moet krijgen (1,9 of 12) en hoeveel Volt er op moet.

Bedankt!

Eric

Re: ECU aansluiten M30 3.3 blok uit 1976

BerichtGeplaatst: zo 14 jul 2013, 21:22
door oldie
misschien kom je hier wat verder mee als je naar de foto kijkt
1 staat voor de dme
a ]is plug to chassis electric
b]plug connection for automatic transmission.
Ik haal de foto en deze info van deze site.
www.maloc.nl.
Mijn engels is niet om naar huis te schrijven maar volgens mij moet je het hier ergens zoeken.
Ik heb het probleem gehad bij een 628csi bij een forumlid Cock 628csi],daar was inderdaad het stekkertje niet aangesloten let op was wel een e24 chassis en alles geprobeerd ,tot we het contrastekkertje vonden ,en dit met elkaar verbonden en walla lopen.
Jij hebt een e12 chassis en daar is misschien deze aansluiting niet voorzien [misschien een ouder chassis van de e12 met carb. motor..
Verder kom ik helaas niet Succes Gr.Hennie

Re: ECU aansluiten M30 3.3 blok uit 1976

BerichtGeplaatst: zo 14 jul 2013, 22:15
door ericmartin
Hoi Hennie,


Bedankt voor de info; deze stekkertjes heb ik inderdaad niet omdat de auto origineel een 518 was met carburateur. Op een ander blok heb ik gezien dat nummer 1 van de stekker de stroomvoorziening was, maar dit lijkt nu niet zo te zijn. Ook wil ik niet de ECU kapot maken met een verkeerde aansluiting. Wat wel vreemd is is dat de stekkertjes op de foto 4 draden hebben, ik heb er maar 3. De zoektocht gaat verder ;-).

De link werkt trouwens niet, zou je die nog eens willen posten?

Bedankt!

Eric

Re: ECU aansluiten M30 3.3 blok uit 1976

BerichtGeplaatst: ma 15 jul 2013, 10:20
door oldie
Eric even op google ingeven krijg je de site bovenaan te zien. gr. hennie
maintenace 628 - 635.

Re: ECU aansluiten M30 3.3 blok uit 1976

BerichtGeplaatst: wo 17 jul 2013, 20:07
door ericmartin
Heb de site gevonden inderdaad, bedankt! Kan helaas niet de benodigde info vinden, maar is wel een handige site voor andere problemen.

Groet!