ma 10 okt 2011, 20:19
rob schreef:verder had ik voor een volgens e28 project (tja,het ene niet af, het ander alweer in gedachte...) nog een setje grote remmen nodig. nu had ik nog een e34 M5 setje liggen, maar het liefst moet het nog een maatje groter, en nou had ik net de 340x32 mm 4-pots M-klauwen al gebruikt voor de e23.
Nu is er niet veel aan rem-upgrade te verkrijgen voor de e23, en zelfs helemaal niets naar mijn weten voor een redelijke prijs (3000 euro naar Movit of brembo overmaken gaat mij net te ver...) dus nog even wat remklauwen uit de rek gehaald om passend proberen te maken op de e23 veerpoot, maar helaas, niets past,of is passend te maken met adapter. De bevestigingspunten zitten behoorlijk vervelend op zon e23!
opzoek naar nog een setje 4-pots M-klauwen is ook niet echt te doen, dus maar eens de stoute schoenen aangetrokken en een set e38 4-pots brembo's gekocht om passend te maken. Ook dit past helaas weer niet zonder slag of stoot, met een adapter. De klauw zit iets te ver naar buiten waardoor de remblokken net buiten de remschijf gaan lopen. Niet ideaal! Helaas heeft bmw weer geen remschijf gemaakt die groter is in diameter en met dezelfde dikte, maar wel een iets grotere schijf van 30mm dik (bmw e31). Maar de remklauw van de e38 is gemaakt voor 28 mm dikke schijven, en zijn dus te krap voor een 30mm dikke schijf. Gelukkig zijn het wel deelbare alu remklauwen, zonder oliekanalen tussendoor, waardoor de remklauw wel verbreedt kan worden.
resultaat: een e23 remupgrade van 280x25mm naar 324x30mm 4-pots alu remklauwen, met al bijkomend voordeel dat elke remklauw maar 3 kg weegt, tov de standaard e23 klauw van 5 kg!. het totaalgewicht veranderd daar mee dus nauwelijks.
ik krijg wel eens vragen over de remupgrade die ik al had uitgevoerd (vanwege de weinige remupgrades bekend in e23 land), dus wellicht dat ik bij voldoende interesse een aantal van deze setjes ga maken:
ma 10 okt 2011, 20:59
ma 10 okt 2011, 23:15
di 11 okt 2011, 18:39
wo 12 okt 2011, 05:37
wo 12 okt 2011, 06:32
wo 12 okt 2011, 07:19
stefan schreef:Ik wil wel graag weten of er daadwerkelijk een grote verbetering waarneembaar is zo ja dan sta ik hier wel voor open ! Is de remschijf groter dan de orginele?
wo 12 okt 2011, 12:26
wo 12 okt 2011, 12:42
ma 17 okt 2011, 08:20
rob schreef:en nu op de e23 gemonteerd:
eerste de 850csi klauwen eraf:
en voor de liefhebber, de bijbehorende adapters:
en even 3 op een rij: orgineel e23, e38 brembo, en 850csi, waarbij remblokoppervlak van de standaard e23 4500 mm^2 is, van de e38 6700 mm^2 en van de 850csi 6800 mm^2, dus tov standaard beide een groot verschil, maar ik had gedacht dat de 850csi behoorlijk groter zou zijn tov de e38 brembo, maar dat valt dus tegen:
schijfdiameters, standaard 280, de brembo's worden gebruikt met de 324 mm schijf, en de 850csi waren gemonteerd met 348x30mm E60 schijven:
het gewicht van een standaard setup is ca 14 Kg (schijf +klauw), en van de brembo setup met 324x30 schijven is het totaalgewicht 16 kg.
De 850csi setup is een stuk zwaarder, 21 kg, en dat komt voornamelijk doordat de klauwen niet van Alu zijn, maar van staal.
en dan de brembo's op de e23:
lekker gevulde 18 inch velgen, iets minder dan de csi klauwen met 348 schijven, maar toch. minimale velggrootte met de brembo
ma 17 okt 2011, 22:01
di 18 okt 2011, 19:29
di 18 okt 2011, 20:35
wo 19 okt 2011, 08:24
wo 19 okt 2011, 11:41
Daniel schreef:E34 M5 past 1op1 op jou E24,
Past namelijk ook 1op1 op de E28
wo 19 okt 2011, 21:01
zooka schreef:Type 1 is gebaseerd op de E12 vandaar mijn vraag, vanaf type 2 is het toch op basis van e28 ( en later type3 op E34)
za 12 mei 2012, 15:33
za 12 mei 2012, 19:15
za 12 mei 2012, 19:25
za 12 mei 2012, 19:37
za 12 mei 2012, 20:00
zo 13 mei 2012, 11:44
zo 13 mei 2012, 13:53
zo 13 mei 2012, 18:05
ma 14 mei 2012, 17:55
Staytuned schreef:Sorry ben niet duidelijk geweest. Ik bedoel specifiek de adapters.
Er staan op MP een set E31 schijven, moet ik nog ergens op letten?