Alle vragen en tips over de remmen van een e23 plaats je hier
di 21 apr 2009, 13:26
Beste lezers,
Na de andere topics gelezen te hebben, denk ik te weten wat mijn probleem is. Namelijk de drukbol.
Maar ik wil toch m'n remprobleem even beschrijven.
Als ik stevig/hard rem is er niets aan de hand, zo lijkt het.
Als ik rustig rem en dan de remdruk geleidelijk verhoog, zakt het pedaal opeens naar de bodem. Dan moet ik even pompen om weer druk te krijgen.
Is dit overduidelijk de drukbol?
Ik heb daarnaast nog wat vragen.
Hoe hoog/laag moet de olie in het reservoir staan? Zou een telaag oliepeil ook dit probleem kunnen veroorzaken?
Wat voor olie moet erin? Stuurbekrachtigings olie of versnellingsbak olie?
di 21 apr 2009, 18:33
Ja, dat is overduidelijk de rembol. En welk resevoir bedoel je, die van de hoofremcilinder, of van de stuurbekrachteging (ronde met zeefje) ?
di 21 apr 2009, 19:30
pssssssst cees je moet n handeltje beginnen in nieuwe drukbollen, jemeennee zeg wat gaan er veel kapot.
di 21 apr 2009, 19:40
Die van de stuurbekrachtiging, het zeefje zit bovenin. Daar onderin zou een filter zitten?
Dit had ik op 1 of ander amerikaans forum gelezen.
En hoeveel olie moet er in het reservoir?
En begrijp ik het goed dat je drukbollen verkoopt Cees?
Zoja, wat kost dat?
di 21 apr 2009, 19:54
jeroen het niveau moet net onder het zeefje staan.Bij draaiende motor een paar keer pompen met je remmen en je zult zien dat het niveau tot net onder de rand stijgt.Zou je er dus meer in doen dan wordt het een smeerboel, olie stroomt dan lekker over.(spreek uit ervaring
)
di 21 apr 2009, 20:04
Ok, dan ga ik eerst nog even wat olie erbij doen. Het oliepeil is nu wat laag.
di 21 apr 2009, 20:08
dat is inderdaad te laag jeroen
di 21 apr 2009, 20:15
Laag??? die is leeg!
di 21 apr 2009, 21:20
Heb jij het model zonder stuurbekrachteging ?
di 21 apr 2009, 21:22
Of Jeroen lijkt op Conan the Barbarian
di 21 apr 2009, 22:13
Rembol kost nieuw 109 euro.
dus niet kloten met 2e hands.
wo 22 apr 2009, 00:32
schijnt dat sommige bollen van citroen overkomen met die van bmw en je dus sommige groene bollen kunt plaatsen. (de groene zijn wel iets goedkoper vaak)
wo 22 apr 2009, 07:12
M'n E30 (met dit remsysteem) is dan wel wat lichtvoetiger dan een E23, maar stuurbekrachtiging heb ik gelukkig wel.
Ik ga sowieso even een nieuwe bol aanschaffen.
En dan eens uit vogelen hoe dat ding erop moet.
wo 22 apr 2009, 20:26
Hoe ist met jouw rembol Graad ? remt ie nog goe?
do 23 apr 2009, 09:06
En Jeroen, je vult dit reservoir bij met ATF (Automatische Transmissie Fluid)
wo 27 mei 2009, 10:33
Mijn stuurbekrachtiging maakt sinds kort erg veel lawaai en schokt wat bij koude motor. Bij een vorige auto ook gehad, toen was het te weinig olie in het circuit. Kans dat ik dat reservoir ook bij moet vullen? Hoe vol moet ie dan?
Andere reservoir (met ronde dop en sensor) zit vol trouwens.
edit: ah al gevonden hoe vol ie moet. Olie hoort ongeveer 10mm boven de onderkant van de oliezeef te staan. Straks maar eens even kijken hoe die van mij er voor staat
ma 25 jan 2010, 23:46
Ik vind nergens wat BMW voorschrijft,
Dextron ATF III of II ?
Waarschijnlijk II maar is die nog verkrijgbaar en kan het mengen van II met III kwaad?
Oh ja en welk merk?
Groeten! Fred
ma 25 jan 2010, 23:48
gewoon DIII op doen
di 26 jan 2010, 01:04
ATF II en II kan je gewoon mengen, merk maakt niet uit. De ATF word als hydrolische olie gebruikt, Pentosin en LHM werkt ook prima (niet mengen !).
di 26 jan 2010, 09:32
zonder ATF maakt lawaaie (stuur) eb heb zelfde probleem gehad met rem,hij remdt wel maar niet %100,pedaal gaat zakken,of word te hard soms,maar heb oorzak gezien toevallig,paarkeer hoofdremcilinder vervangen rembol enz. laatste keer tijdens hoofdremcilinder vervangen heb ik gezien dat rembooster ook lekt,dus die moet ik ook vervangen,gisteren bij cees andere opgehald, vande week ga ik vervangen.horen jullie nog vanmij
di 26 jan 2010, 09:37
mijn remmen remt perfect............alleen als je zeg maar 100km/pu
rijd..........en je moet in eens remmen.........dan is de druk te groot vind ik,en pakt ie niet goed
zou t abs sensoren kunnen zijn
mvg graad
di 26 jan 2010, 19:36
Ok, bedankt iedereen! ATF II en III mag dus.
Na een 20-tal keer op het rempedaal te hebben gedrukt, bijvullen
tot 1cm onder het maximale niveau (dus onder de bovenzijde).
En vervolgens ontluchten (stuur naar links en rechts) met het reservoir deksel er af? of er op?
Thanks!
Fred
di 26 jan 2010, 19:43
En vooral; met draaiende motor Fred !!!! Anders overstroomt je reservoir, dicht of open.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.