Alle vragen en tips over de remmen van een e23 plaats je hier
wo 11 sep 2013, 23:36
Dit wordt en heel verhaal....... en hoop dat eer iemand de juiste oplossing heeft!
Het getril begint vanaf 90km/hr en wordt ondraaglijk vanaf 110km/hr. Bij 140km/hr en sneller is het soms over.
Tijdens normaal remmen is het ook ondraaglijk, bij keihard remmen nagenoeg niet.
Heb van de engelse E23 ( deze rijdt perfect en strak) al eea uitgewisseld waarbij het probleem bleef,
voorvelgen incl banden
remschijven en blokken voor
draagarmen onder en boven beide zijde voor
Tijdens apk, geen speling gevonden op de kogels of andere afwijkende zaken, apk goed gekeurd dus.
Het lijkt mij echt door de voorzijde veroorzaakt te worden....
Het is een 732iA van 1983
Wie o wie, wat heeft er nu zin om te vervangen?
do 12 sep 2013, 00:06
Welke banden en velgen heb je eronder zitten?
do 12 sep 2013, 00:11
Heb er een set originele lm van een E32 met michelin banden onder liggen, maar heb de voorkant dus
gewisseld mt een set van een andere E23 onder gehad, geen verschil!
do 12 sep 2013, 08:15
Zijn de rubbers pitmanarmen nog goed ?Bevestiging van je stuurhuis wil ook wel is afbreken heb ik ooit ergens gehoord?
do 12 sep 2013, 11:01
Is je cardanas wel in balans?
do 12 sep 2013, 20:58
juist, kan ook cardanas of diff. zijn. Dit kan heel irritant zijn en moeilijk op te sporen.
Momenteel heb ik er last van bij mijn E39, maar weet inmiddels al dat het aan mijn diff ligt.
do 12 sep 2013, 21:21
Als je wil kan je mijn setje velgen banden wel proberen om andere dingen uit te sluiten. Het is een winterset 205-65-15 op originele e34 velgen liggen. Daarmee heb ik totaal geen last. Terwijl ik met mijn 16" zomerset ook rond de 100 km/u last heb.
Verder heb ik het stuurhuis iets strakker afgesteld, scheelde ook al iets.
do 12 sep 2013, 23:05
Net weer een stuk 130 gereden, en geen trillinkje. Bij 100 weer wel.
Maar het is wel altijd bij het afremmen, lijkt net als of je platte vlakken aan je banden of kromme
remschijven hebt.
Maar dit is allemaal uitgewisseld met de andere E23, dus zowel de banden als de remschijven/blokken voorzijde.
Stuurhuis zit goed vast en zie geen mechanische schade.
pitman rubbers, bedoel je dan de rubbers van de het stuurhuis naar de stuurarmen? Want eigenlijk elk rubbertje en kogel zijn van 1983.
Ja ik weet het, slecht zaak, maar eerder geen problemen mee gehad!
En het is redelijk plots begonnen 5 maanden geleden en het wordt niet erger......
vr 13 sep 2013, 07:27
Trillingen bij het afremmen worden meestal veroorzaakt door de reactiearmen, het rubber op het subframe is dan vaak versleten.
Vastdraaien van draagarmen/reactiearmen moet met gewicht op het wiel dan wel druk op de fusee-arm
ma 14 okt 2013, 00:48
Erik, is dit probleem inmiddels opgespeurd/verholpen?
De mijne vertoont namelijk dezelfde symptomen. Het is iets beter geworden toen ik de centreerringen vervangen heb van mijn e39 velgen, maar is nooit helemaal 100% weg gegaan.... Lijkt ook bij mij vanaf de voorkant te komen ivm trillen stuur, maar daar lijkt op het eerste gezicht alles gewoon in orde. Draagarmen ed zijn intussen al eens vervangen ivm versleten fuseekogels, hier werd het niet beter of slechter van.
Cardanas problemen, door onbalans of een slappe of kapotte rubber van het steunlager zorgen ook voor een heel andere trilling, dat weet ik inmiddels uit ervaring. Heb ooit eens 's nachts 5 uur op een parkeerplaats in Rijeka onder de wagen liggen sleutelen om het tussenlager met Sikaflex te fixen, voordat ik naar huis kon rijden
Als je het lek officieel boven water hebt, hoor ik het heel graag
di 15 okt 2013, 17:59
Heb inmiddels ook de draagarmen gewisseld met die van de andere E23, helaas ook geen verschil.
De oplossing verwacht ik volgnd jaar pas als de huidige mrb regeling blijft daar die anders geschorst gaat worden
en er dus geen geld meer in hoeft. Deze 2 maandjes zing ik zo wel uit, zwaar irritant rijden, maar hij rijdt.
Heb net mijn broer gebeld wat Daniel met de reactie armen bedoeld, en hij denkt de draagarmen, nou die zijn het
dus in elk geval niet.
Mijn broer denkt wel gelijk aan iets heel anders, nl een kromme astap. Ga ik komende week controleren, laat het deze week
nog weten.
En nog voor de duidelijkheid, trillen komt echt vanaf voorzijde!
di 15 okt 2013, 18:13
in dat opzichte zijn BMW's rampe bakken betreft trillen er hoeft maar iets versleten te zijn of minimale speling en het is prijs ,dit heb ik bij andere merken die heb gereden en rijd nog nooit eerder meegemaakt
maar geleerd hebben ze er niet van bij BMW ,want met de 1na laatste 5serie heeft mijn maat ook problemen hiermee begon rond de 30.000 KM met licht trillen wat dan steeds erger werd
alle delen vervangen door nieuw en het is voorlopig weer verholpen
di 15 okt 2013, 18:15
Yep, heb dit al vaker gelezen van jouw en ik altijd maar denken, nou
ik heb nergens last van! Haha
di 15 okt 2013, 18:44
sinds ik BMW rijd is dit het enige wat me altijd opvalt bij dit merk en ook achtervolgt ,bij ford bv kun je met 5gram onbalans rijden gaat hem niet worden bij welke BMW dan ook
Mijn beide Audi's trillen ook ,alleen van de ene Cabrio zijn de wielen/banden in onbalans en afgesleten bij de andere Cabrio is een velg iets krom en de
remschijven zijn krom kijk en dan is het logisch
Bij de Touring heb ik de hulppitmanarm vervangen ,trillen is iets minder maar de wind gevoeligheid is ook minder geworden
do 17 okt 2013, 23:11
Sinds deze week is bij mij het probleem opgelost!!
Ik heb 4 centreer-ringen gedraaid die strak op de naaf passen, de velgen zitten ook vrij stak op de naven. Alles secuur opgemeten en passingen van enkele honderdsten aangehouden. Er bleek eerder dus toch een kleine hoogteslag van een paar tienden millimeter in te zitten! De ringen hebben dan ook maar 0,7mm wanddikte
za 19 okt 2013, 02:29
Klopt, die centreerringen zijn echter ook gewoon te koop bij de automaterialen zaak. Scheelt een hoop werk vwb passen, meten en draaien
Bij mij lag het daar echter helaas niet aan, tenminste, niet alleen....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.