Pagina 1 van 1

Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: za 26 jun 2010, 18:56
door marvinleon
In het andere topic heb ik te horen gekregen dat mijn remblokken + rembol niet meer jovel zijn.

top! eerst de remblokken dan maar

- wiel losdraaien
- auto op de krik
- remklauw loshalen van remschijf(of hoeft dit niet)
- Remblokken vallen er uit/pinnen/veer loshalen.
- remblokken verwijderen
- ontluchtingsventiel opendraaien.
- Remmen terugduwen
- nieuwe remblokken er tussen(hierover straks een vraag haha)
- ventiel terugdraaien
- alles weer terugzetten?
- kruislings wiel aandraaien

Sorry ben geen echt monteur maar leer dit soort dingen graag...
Is dit de goede volgorde of werkt dit anders bij een e23... ? ben ik iets vergeten?

Wat is de beste en goedkoopste plek om remblokken te kopen/bestellen op internet...Ik heb gelezen dat het nogal belangrijk is welke auto omdat ook onder de e23 verschillende remblokken te verkrijgen zijn... die van mij is een 728I uit 1983 schakel.
Misschien dat ...als de remschijven niet meer goed zijn dat ik die dan meteen vervang... en hoe kan ik dit testen? of zien?
alvast veel dank,

Marv

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: za 26 jun 2010, 19:10
door Street legal
1: koop orginele remblokken of Ferodo DS2500. Kost wat meer maar daar krijg je een niet piepende beter remmende e23 voor terug. voor +/- 20 euro extra vind ik dat een fijne zekerheid. Schijven koop ik ook bij de dealer is ook ongeveer 25 eu per stuk meer maar ook die zijn beter. Ik bezuinig NOOIT op mijn remsysteem. Moet er iets nieuw dan gewoon goed.

Als je alleen blokken vernieuwt dan hoeft de klauw niet los van de veerpoot. Slechte schijven kun je zien aan de dikke roestrand aan de buitenkant, eventueel samen met en grammofoonplaatprofiel in het remgedeelte, of je meet gewoon de dikte op en vergelijkt dit met het minimum toelaatbare volgens de reparatie boeken.

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: za 26 jun 2010, 19:28
door CeesBMW
Komt ie;


- wiel losdraaien
goed begin
- auto op de krik
wiel los van de grond
- remklauw loshalen van remschijf(of hoeft dit niet)
zoals Jaap al zei, dat hoeft niet
- Remblokken vallen er uit/pinnen/veer loshalen.
eerst de pennen eruit tikken (bij de voorremmen), dan valt de veer los
- remblokken verwijderen
met een grote waterpomptang de blokken terugduwen en eruit halen
- ontluchtingsventiel opendraaien.
is niet nodig en geeft alleen maar extra werk (ontluchten)
- Remmen terugduwen
doe je met een lange stang, ik gebruik meestal een breekijzer :)
- nieuwe remblokken er tussen(hierover straks een vraag haha)
yep
- ventiel terugdraaien
was niet nodig
- alles weer terugzetten?
ja
- kruislings wiel aandraaien
goed zo

Achter gaat het anders;

Daar moet je de 2 zwarte dopjes verwijderen (aan de achterzijde) en daar met een lange imbus 7 de glijderbouten helemaal los draaien.
de veer eraf wippen met een schroevendraaier, en de volledige remklauw verwijderen, de remblokken vervangen, en voila ;)

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010, 20:48
door alain
Is het niet zo dat als je de cilinder in de remklauw gaat terugduwen dat je de rubbere ring kan beschadigen door aangekoekt vuil op de cilinder?

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010, 20:54
door CeesBMW
Dat kan idd, maar als ze je remblokken bij de dealer vervangen gaat het ook zo. En als het goed is zit er geen vuil onder de rubbere ring (daar is ie n.l voor ;) )

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010, 20:59
door graad
en ze kunnen goed vast zitten die rotdingen :mrgreen:

ik ga mn remblokken ook vervangen...................
want wie er nu opzitten..........PIEPEN als een gek!!!!!! :crybaby:

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010, 21:08
door alain
Vuil kan komen op het deel van de cilinder wat boven de ring uitsteekt. Dus tussen de remblok en rubber ring.
Ik spreek nu overigens puur theoretisch , want in de praktijk heb ik nog nooit geen blokken vervangen.( Ben het overigens wel van plan , want m'n remmen piepen - zwaar irritant )

Maar je kan dus gewoon zonder problemen de cilinder terug in de remklauw duwen zonder schoon te maken?

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010, 21:11
door graad
yep...................

heb t ook bij mn e12 gedaan(net voor ik m aan smidje verkocht)
nieuw blokken en schijven................

en er moest toch echt een koevoet aan te pas komen.....voor die fuc*ing
zuigers terug te duwen..................

maar lekte niet nadehand :clap: :clap: en remde als een gek :!:

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010, 21:17
door alain
in principe moet het toch vrij makkelijk gaan als je de ontluchtings-nippel iets losdraaid?

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010, 21:28
door graad
niet als je steeds remblokken vernieuwd..........
en de ""te dunne""schijven laat zitten :crybaby:

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: zo 27 jun 2010, 21:36
door alain
Wat is eigenlijk de minimale dikte van de voorschijven van een E23?

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2010, 11:01
door marvinleon
Ok top bedankt mensen.

Ik heb net even gekeken en er zit wel wat roest op de randen van mijn schijven . En ook is er een soort van grammofoonolaatprofiel alleen als ik er met mijn nagel overheen ga dan voel ik de lijntjes nauwelijks. Wat is de dikte die een schijf moet hebben want dan ga ik dat gewoon opmeten.

Wat zijn de prijzen van nieuwe remblokken en schijfen bij de dealer? En waar moet ik ze kopen als je ze niet bij de dealer wilt halen?

Gr

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: ma 28 jun 2010, 13:04
door oldie
Misschien even op ebay.de kijken staan er in alle prijsklasse. :idea: ook org.bmw.

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: zo 04 jul 2010, 18:25
door marvinleon
Zijn de remblokken die hier staan:

http://www.autopartsonline.nl/nl/index. ... p=td&cat=r

de goede of niet? Zouden deze passen onder de wagen...728i 1983

danke

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: zo 04 jul 2010, 18:42
door baur323
Ik zou remdelen echt origineel BMW bestellen.
Ik ben 2 geleden terug uit de alpen gekomen en mijn linksachterrem blok (immi via WN) finaal doormidden getrapt.
Zo strak de Stelvio af is dat geen grapje hoor!

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: zo 04 jul 2010, 19:00
door RobertF
Je moet de zuiger met weinig druk terug kunnen drukken als het met een koevoet moet dan kun je beter de zuigers eruit halen en schoonmaken en nieuw invetten.

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: za 10 jul 2010, 19:19
door ErikAnton
Origineel bmw, schijven en blokken voor, 260 euro.
Houd de dealers in leven :pray: :pray: :pray: :pray: :pray:

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2010, 11:38
door graad
ik heb nog nieuwe schijven voor en achter liggen.............. ;)

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2010, 12:06
door Michiel
Die heb je straks nodig Graad :D

Re: Remblokken + schijven(misschien)... vervangen

BerichtGeplaatst: vr 20 aug 2010, 12:40
door graad
dan bewaar ik ze ;)