Pagina 1 van 2
remmen reviseren.
Geplaatst:
di 02 apr 2013, 20:01
door Jasper
Omdat mijn remmen trillen heb ik besloten de klauwem te reviseren en schijven te laten vlakken. Omdat de schijven nog bijna nieuw waren (maar wel krom) heb ik deze laten vlakken bij een plaatselijke garage. De klauwen doe ik later deze week, inclusief opnieuw matzwart spuiten.
Heeft het zin om 'sport' blokken te monteren in plaats van normale nieuwe; of merk je er niets van bij normaal gebruik?
Bij het demonteren van de rechter schijf is het boutje om de schijf op z'n plaats te houden afgebroken achter de kop. Ondanks een berg wd40, zal wel met de hitte daar te maken hebben. De draad zit nog in de naaf, zonder ruimte om 'm vast te pakken met een griptang oid. Ik heb het boutje doorboort, maar de rest zit echt muurvast. Iemand tips om dit restje draad eruit te krijgen?
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
di 02 apr 2013, 20:04
door Street legal
Uitboren met 4,2 mm en daarna opnieuw tappen of de schijf 180 graden draaien en daar een nieuw gat boren en het oude verzinken. Als ik niu nieuwe blokken moet kopen wil ik graag Ferodo ds 2500. Dan ook nog staalmantel leidingen ipv de rubberen en dan remt ie een stuk strakker
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
di 02 apr 2013, 20:26
door Jasper
Ok bedankt, ik was idd ook van plan staalmantel leidingen te monteren.
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
di 02 apr 2013, 20:53
door wout2
Je kan ook linkse tappen halen en hem daarmee er uit draaien.
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
di 02 apr 2013, 21:09
door CeesBMW
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
di 02 apr 2013, 21:26
door ErikAnton
Een torx bitje er in slaan, vervolgens geheel eruit draaien, kun je nog proberen.
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
wo 03 apr 2013, 20:56
door Jasper
Ik heb de draad eruit gekregen door er deze verder uit te boren. Daarna gelijk feest, want bij het tappen van nieuw draad breekt de tap in het gat af...
Dat staal van de draadtap is natuurlijk keihard, dus uitboren gaat niet lukken denk ik. 180 graden verder een gat boren lijkt me de beste optie nu.
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
za 06 apr 2013, 15:50
door Jasper
Ik heb een nieuw gat geboord en draad getapt dus de schijf zit er weer netjes op. Ondertussen de klauwen uit elkaar en het lijkt erop dat dit wel nodig was. Twee zuigers zaten behoorlijk vast en de stofkappen waren praktisch vergaan. Gelukkig zijn alle zuigers nog wel netjes, het chroom is overal nog mooi glad na wat polijsten. Gelijk maar de klauwen opnieuw matzwart gepoten, dus dat moet er weer netjes uitzien (en fatsoenlijk remmen...) dalijk.
k wil er staalmantel remleiding opzetten; waar halen jullie deze vandaan?
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
za 06 apr 2013, 17:49
door Street legal
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
ma 08 apr 2013, 14:29
door Jasper
Ok bedankt. Ze Zijn wel een stuk duurdrr dan ik verwacht had, ik heb van een onderdelenhandeltje in mijn buurt de naam remkaflex gekregen; zij laten dit soort slangen door hen op maat maken. Ik zal die ook eens een belletje geven.
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
wo 10 apr 2013, 07:24
door Jasper
Ik lees af en toe echt slecht; ik dacht dat de eBay set alleen voor de voorkant was, maar zag gister dat het voor de hele auto is. Dan valt de prijs ineens wel mee en dus toch maar die set gekocht..
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
vr 12 apr 2013, 20:27
door Jasper
Zo, alles zit weer in elkaar. Ontluchten heb ik nooit eerder gedaan, dus dat laat ik morgen bij mijn garage op de hoek doen. Gelukkig zitten zij maar 50m bij mij vandaan.. Ik lees vanalles over ontluchten met draaiende motor; is dit iets waar ik mijn garage op moet wijzen of weten zij dit? Ik kan me voorstellen dat ze niet zo gewend zijn aan oud spul te werken vandaar..
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
za 13 apr 2013, 12:11
door Jasper
Voordat ik mijn auto wegbracht naar de garage bedacht ik me de achterremmen ook maar te doen, achteraf geen onverstandige keuze. Remmen liepen behoorlijk aan en de schijven zijn op. Nieuwe blokken, schijven en klauwen reviseren dus.
@Cees; toen mijn auto bij jou op de brug stond wees je me op een gebroken handrem kabel. Nu heb ik de schijven achter eraf; was dit ook nodig geweest voor het vervangen van die kabel? Als dat zo is dan doe ik dit ook direct erbij.
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
za 13 apr 2013, 12:26
door CeesBMW
Ontluchten doe je met de e23 idd met draaiende motor, anders stroomt je stuurbekrachtegingsreservoir over.
Om de
handremkabel te vervangen moeten de achterschijven er af, de handremtrommel zit IN de remschijf. Spuit het punt waar die op de leiding zit goed in met WD40, kan vaak erg verroest zijn.
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
za 13 apr 2013, 12:29
door Jasper
Ok bedankt! Dan bestel ik er gelijk een
handremkabel bij.
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
di 16 apr 2013, 20:09
door Jasper
Ik heb voor de achterste remklauwen een revisie set gekocht; deze is bijna hetzelfde als die voor de voorkant. Het valt me op dat de klemringen die de stofkappen op hun plek houden te klein lijken. Aan de voorkant gingen ze er goed op en raken de uiteinden elkaar bijna. Achter zijn ze echt te klein en gaan ze er ook zeer moeilijk op. Als de ringen er dan eenmaal opzitten snijd de ring bijna door de stofkap heen. Op het doosje staat geschikt voor bmw 325 cabrio, bmw 320. Op het doosje van de voorkant stond BMW 635i, M5, 732i.
Kan iemand mij vertellen of dit klopt of hebben ze mij de verkeerde geleverd?
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
di 16 apr 2013, 20:22
door Street legal
De achter remmen zitten op E30, E28, E24 en E23
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
di 16 apr 2013, 20:58
door CeesBMW
De achterrubbers zijn echt wel anders dan de voorkant. Hebben een kleinere binnendiameter en zijn hoger.
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
di 16 apr 2013, 21:18
door Jasper
Ik heb een gezocht op het artikelnummer dat vermeld staat op de verpakking (Hitec - H 435220) en dat lijkt wel te kloppen. Ik kom idd deze set tegen voor de e28, e23 en voor een aantal saab's. Het zal dus toch wel kloppen.
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
wo 17 apr 2013, 19:53
door Jasper
Wat zit die
handremkabel ongelofelijk vast, echt niet meer normaal. Ik heb met een spanband aan de kabel geprobeerd, er een ketting aan gemaakt en flinke rukken eraan gegeven, liters wd40 overheen gespoten.. Ik weet het echt niet meer. Misschien wel wielen erop, ketting aan de kabel aan de muur en wegrijden?
Verhitten vind ik een beetje link, omdat ik de auto niet op een brug maar op kriksteunen heb en er dus niet zo goed bijkan als met een brug. Iemand andere idee
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
wo 17 apr 2013, 21:22
door Daniel
je bedoelt waar de kabel de koets in gaat....
Dat is een metalen busje wat in een metalen buis gaat. Net boven de achteras.
Je kunt proberen om de achteras iets te laten zakken om ruimte te cre
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
wo 17 apr 2013, 23:40
door CeesBMW
Ja, die bus is altijd een leuke klus. Ik heb wel eens de kabel vastgemaakt en toen de auto voorruit gereden, risico is dat de kabel van binnen oprolt en je de buis sloopt.
In het uiterste geval kan je met een dremel het geheel doorslijpen (een cm of 5 naar voren). Vervolgens kan je de oude insteektule verwijderen en gebruiken om een koper pijpje van 4 cm lang, erover heen te schuiven, welke dan weer in de resterende pijp geplaatst wordt. De nieuwe handremtule komt dan weer daar in te zitten.
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
do 18 apr 2013, 12:32
door Jasper
Bedankt voor de tips. @daniel wat bedoel je precies met de handremhevel? Ik heb de kabel onder het middenconsole losgemaakt, bedoel je dat?
Ik probeer nu eerst een paar dagen met wd40 in te weken en wat klappen op het busje te geven, dan probeer ik met een paar dagen het zaakje met flinke rukken weer los te krijgen. Met al die wd40 kan verwarmen ook zomaar eens permanentere vormen aannemen
dus dat laat ik ff voor nu denk ik.
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
do 18 apr 2013, 12:57
door CeesBMW
Daniel bedoeld de hevel zelf, de kabel blijft anders in een bocht zitten en komt niet meer los. Even de grote bout los maken en je haalt de hele hendel er uit.
Re: remmen reviseren.
Geplaatst:
do 18 apr 2013, 20:16
door Jasper
Super bedankt; de tip van de hevel was de goude! Ik heb de kabel eruit getrokken, het busje bleef wel zitten. Deze heb ik met een nijptang kunnen pakken, een beetje platgeknepen en draaiend eruit getrokken. Helaas heb ik wel een te korte nieuwe kabel meegekregen, scheelt een goede 5cm ofzo. Morgen even ruilen dus.